Skroggennemføringer og toilet... hvad skal jeg vælge?

I løbet af vinteren/foråret skal jeg have skiftet mine skroggennemføringer og toilet.
Båden er 33 år gammel og jeg tror den ene gennemføring er lige så gammel som båden.

Der sidder et gammelt Handihead toilet i båden. 
Og så opstår problemet, for Handihead toilettet har kun en skroggennemføring, til at pumpe ud med. Vand skal man selv hælde i indefra.

Først:
Kan man få et toilet af samme type i dag?
Eller skal jeg lave et hul mere i skroget til at få vand ind i toilettet med? 
Og nej, et "put-i-potta" toilet vil vi ikke have.

Dernæst:
Hvilken type skroggennemføring skal jeg vælge?
Denne:
http://www.shipshop.dk/messing_fitt...jor8ch0qs2
Eller:
http://marinelageret.dk/vand-tanksy...rt=default

Eller måske noget helt andet?
Synes selv lidt godt om disse nylon gennemføringer, da de jo ikke kan tære...
Gode råd og anvisninger, samt erfaringer modtages meget gerne...

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej
skal du vælge noget der duer og kan holde som skroggennemføring så vælg bronce gennemføringer det holder jeg har set eksempler på gennemføringer der er 30 - 40 år gamle og er som nye - messing gennemføringer er ok men hold øje med tæring - Nylongennemføringer igennem skroget UHA NEJ NEJ inden for få år blir de lidt hårde idet og revner nemt har foriøvrigt aldrig set nogen der har brugt sådanne under vandlinien det er at sætte sit liv på spil bare for at spare nogle få hundreder kr.

mvh michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Grunden til, at jeg smed vores marine toilet ud(dog ikke længere, end hvis jeg får planer om en længere sejlads, kan det komme "til nåde" igen), og satte et potta ind var, at ellers "burde" vi nødvendigvis også få monteret en holdingtank - da det jo normalt bare var en gang natpisseri i havnene vi havde behov for. (Og der er pumpen på et toilet altafslørende).
Når det så er sagt, så ville jeg også vælge gennemføring af plastic, når hensees til, at de fleste gennemføringer har en levetid på ca. 5 år - medmindre man anskaffer dem i "rødgods" (så vidt jeg har læst).

Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Jeg har prøvet "det hele" i løbet af 25 år. Messing gennemføringer, sædvanlige messing kuglehaner og nu senest rustfri gennemføring og kuglehane på afløbet fra septictank. Hovedkonklusionen er, at intet af det holder ordentligt, toiletvand er temmeligt aggresivt. Så nu her i år har jeg købt en plastic søventil/gennemføring (som desværre ikke forhandles her i landet). Se her:
http://shop.rivercanalrescue.co.uk/shop/ShowProduct.aspx?Id=9196
Her i DK var der for en måned siden en annoncering at et tilsvarende produkt fra New Zealand, Masnedø skulle forhandle dem, men hverken fra importør eller fra Masnedø var der nogen indikationer af sortiment eller priser. TRUDESIGN hed mærket. Så jeg købte i stedet i England. Jeg har ikke monteret den endnu, men den ser meget godt ud i fiberarmeret plast, så jeg har de bedste forhåbninger til at det ihvertfald ikke ruster.......................
Til de almindelige skroggennemføringer til søvand og afløb fra vask mv. er bronzeting det man bør bruge

Hans-Henrik - Beason31 D404 "Dancing Wave" Lynæs

"Hav part i gode skibe eller slet ingen. Hold altid dit skib i god stand, og du vil få gode mænd med dig. Hav skibet klar tidligt på sommeren og rejs kun i den bedste sommertid. Hav altid solide grejer på dit skib og bliv aldrig for længe på havet om høsten, hvis du kan undgå det. Agt vel på alle disse ting, så skal det nok gå dig vel med Guds hjælp"

(Citat fra Konungs Skuggsjá, Kongespejlet, norsk bog om leveregler formet som samtale mellem far og søn. Ca. 1260)

Tak for svarene... MIWI har du evt. et link til dem der sælger det du anbefaler?

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Hej Jan
Enhver bådudsstyrsforretning med respekt for sig selv, har det på lager eller kan skaffe det med dags varsel --- men tag et kig på palby's hjemmeside www.palby.dk eller masnedø marinecenter - www.mmc.dk de har det i sortimentet-------------

en anden ting når du piller de gamle af - så slib kraven af udvendig (med en forsigtig vinkelsliber) - og træk resten af gennemføringen ud indvendig - brug sikaflex eller tec7 ved samling i rigelige mængder - på den måde incl afrensning af hullet kan du skifte en gennemføring incl hane på en god halv time - og istedet for paktape (garn) så brug loctites gevindtætner (den røde) efter vi er begyndt at bruge dette har vi ikke haft en eneste utæt samling og det på snart 6 - 7 år og det bedste af det hele er at du behøver ikke spænde det superhårdt sammen, men bare med en hård hånd til det passer iden rigtige stilling.

held og lykke med projektet

michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Annonce
det er sjovt nok at plastic tilsyneladende afvises, selv om mange jo har diverse transducere af plast siddende i årevis.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Ja, det er rigtigt nok... måske skulle jeg kigge dem af plastic lidt nærmere efter i sømmene alligevel.

Har du selv plasticgennemføringer, eller?


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

ja bla.a. til loggen, og det var også i Tøffen, og den havde siddet der i 28 år, da jeg solgte skibet.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hvis de kan holde i 28 år, så er jeg da vist godt tilfreds... Jeg tror det bliver dem, de tærer da ikke... og så behøver man ikke tænke på det mere...

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Messing holder ikke med mindre de er forkromet men rustfri syrefast stål så skal du ikke tænke mere på det i din tid
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis