Udregn grader med tommestok ?

I et tidligere nummer af Gør Det Selv har jeg læst om en metode til at afsætte vinkler med en tommestok.
Ud for 57,3 cm på tommestokken bores et lille hul til en centrum-stift, og slår man en cirkelbue med denne radius, vil 1 cm på cirkelbuen svare til en grad.
Det er ikke særlig mystisk, idet en cirkel med en radius på 57,3 cm svarer til en omkreds på 360 cm.

Men hvad gør man når man har en lægte på 10x10cm eller en plade på 30x40cm og man gerne vil finde f.eks 27 grader?


Mvh

Michal

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis man har smidt sin vinkelmåler ud fra folkeskolen, må man jo bruge den skabelon du har beskrevet herover. Tegn en grundlinie og mål 27 cm op på cirkelbuen fra denne. Læg emnet så det flugter med grundlnien og træk så en streg fra grundpunktet til det afsatte punkt på cirkelbuen hen over emnet og du har afsat en vinkel på 27 grader.
Jeg er ikke sikker på jeg helt forstår det.
Hvis jeg ud for 57,3 cm på tommestokken bore et lille hul til en centrum-stift, og slår en cirkelbue med denne radius. Og gerne vil have en vinkel på 27 grader på lægte som er 10x10cm.
Så går de 57,3 cm jo langt uden for.

Mvh

Michal

Jo, men derfor kan du vel godt lave en skabelon på et stykke pap som ligger nedenunder og så lægge emnet på skabelonen og trække en streg henover emnet når vinklen er målt op.

ellers kan du jo bruge onkel pytagoras (altså den med det retvinklede trekant) den rette vinkel er 90, den ønskede vinkel er 27 og den sidste vinkel må derfor være 63 (da summen af vinklerne i en trekant er 180). så mangler du bare at bestemme dig for en af sidernes længde, eksempelvis 10 cm jf. ovenstående. det er alt rigeligt til at beregne længden på de resterende sider.

den enkle vej til beregningen er at gå ind her eksempelvis og indsætte de kendte tal, så beregner den resten for dig. Den eneste forudsætning for at kunne bruge pythagoras er at du kan tegne en ret vinkel, men du har vel en tømmervinkel eller en fukssvans?
Mange tak. Havde ikke lige forstået det med en skabelon

Tak for linket

Mvh

Michal

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis