"lysning" af aptering

Hejsa

Vi er blevet de glade ejere af en danboat 29.

Båden er i fin stand, men nede om læ skal den have den store tur.

Det nuværende træ bærer præg af tidens tand og er meget mørkt.

Vi havde forestillet os at afmontere alt vi kan, og så hygge os med det hjemme her i vinter, men hvordan griber vi det lettest an? Skal det slibes ned og lakeres/olieres op igen? Hvilke produkter vil i evt. anbefale at man bruger?

Evt. nogle gode ideer til dørken? pt. er det blot et par plader der ligger halv løst.

Lidt billeder af båden:

Hejsa Vi er blevet de glade ejere af en danboat... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
nu er jeg uddannet inden for træskibe og har dengang brugt "bums" til at fjerne lak med , hvis man bare sliber kan man risikere at komme for langt ned et sted .... med bums først skal der kun slibes let .... denne metode HAR jeg anvendt under min tid inden for faget og VED det virker :-)

HH

Det var godt at vide. Jeg påstår jo ikke at man ikke kan.. derfor "er det ikke synd at komme bums på træværk"
Jeg tænkte på om det kunne trække ind i træet og modarbejde den nye lak.. eller laver skjolder??

Ja det er en kunst at kunne slibe sådan noget træ og kræver en sliber med hård pude.. Jeg har været hele turen igennem og endte med at købe en ret dyr excentersliber.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
nu skal man ikke lade bums sidde på længere end det er boblet op , så skal det af !

HH

Skrevet af jbr på 21 okt 2009 14:02

Håndværker:

Du nævner noget om fortyndet lak.

Skal selv have shinet træværket/lakken op i min kahyt.

Er det normal fortynder i yachtlakken jeg skal bruge, og i givet fald, hvor meget?


Ja det er ganske normalt at fortynde lak inden brug, jeg har faktisk lært at nyt træ der skal larkeres fra bunden, først skal have omkring de 30 % fortynder i 4 lag med mellem slibning. Her efter 4 lag med 20 % fortynding, 4 lag med 10 % fortynder og endelig 4 lag med 5% % fortynder. og der skal slibes imellem alle lagene med finere og finere sandpapir. Så får man en lak overflade der nærmest ligner et lag glas og er utroligt stærkt, så der efter ca 5 år kun skal slibes let med fint sandpapir aftørres med terpentin og et nyt lag lak med 10 % fortynder.
Så hvis du lige sliber let med meget fint sandpapir aftørre med terpentin (endelig ikke fortynder) og så giver et lag med 10 % fortyndet lak, så skulle den være der.
Lakken skal fortyndes med fortynder og ikke terpentin !
Skrevet af hertzog på 21 okt 2009 21:15
nu skal man ikke lade bums sidde på længere end det er boblet op , så skal det af !

Og herefter skal træet aftørres med terpentin !
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 21 okt 2009 01:05

Det ville være en døds synd at begynde at male mahonigen. Den kan sagtens blive flot igen, der skal blot noget knofedt til.
Nej - det ville tværtimod være flot. Man behøver ikke at male det hele, man kan f.eks. male i felter, og man behøver ikke at holde sig til en enkelt farve. Der er masser af måder at male det flot.

Men det er naturligvis en smagssag. Jeg kan godt lide en lys båd som gør mig glad at komme ombord i, så derfor synes jeg det er rart med lyse farver. Hvis mørk mahognifarve var så herligt var der jo nok flere der havde det malet på deres vægge i hjemmet.

Men uanset hvad jeg mener om farverne, er det da alligevel en fin båd.

WS
prøv at tage en låge med hjem bums og slib den af prøv nu på bagsiden at blege den med 40% brintoverilte husk handsker når det er tørt kan du prøve med diverse bejdser indtil du bliver tilfreds og når du bruger bagsiden kan du ikke ødelægge så meget men det med at male den hvid det er en dødsynd.

der er altid solskin bag skyerne

Håndværker:
Tak for anvisningerne på fortyndet lak, dem vil jeg lige printe..

En dødssynd at male træværk... naahh det kommer vel an på, hvordan det gøres.
Se f.eks. denne fine gamle prototype Junker 22, der er blevet renoveret om læ, hvor man har kombineret hvid og træ... det kan jeg godt lide

Smag og behag... heldigvis er vi ikke enige... så ville vi alle gå i det samme tøj, sejle de samme både og køre i de samme biler... skrækkelig tanke
Her er linket til Junkeren:
http://www.baadgalleri.dk/html/gal_...&ipc=19116


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

jeg er lige ankommet men vil da lige tilføje at hvis det var mig ville jeg tage varme pistolen frem, og skrabe det af hvis der er huller i lakken ellers bare slib den over. Det er ikke fedt at sidde nede i en kahyt med bums duften hængende desuden syntes jeg at resultatet er bedre, jeg har også rigtig god erfaring med de hvide slibe skiver fra bosch de tager faktisk næste ingen træ :o)
hvad angår blegning kan oxalsyre måske også bruges men klogt at prøve et usynligt sted da det jo ikke er sikkert at du kan lide resultatet:o)
venlig hilsen'
Korpen

at sejle er at leve :o)

Til allright og jbr:
Jeg har jo selv en Draco summerwind en sejlbåd jeg skal have skiftet dørk på i kahytten, jeg havde tænkt mig der skulle et gulvtæppe på, men ligesom at man kan få tøj at gå med der er åndbart, så kan man også få gulvtæppe der er vævet med orte garm, uden gummi på bagsiden, det er noget man hovedsageligt, bruger på trægulve eller kork gulve, som har brug for at kunne ånde, så hvis man vil være sikker på at det ikke skride tæppet, så kan man få sådan noget gummimåtte lidt tynd i det , men nok til at det både kan ånde igennem og ligger sikkert imellem tæppet og dørken.
Så er der de korte tråde der gør at det er til at skære pænt til, uden at tæppet trevler langs kanten, og hvis man har rulle forstage til forsejlet og det hele med sejlsætningen foregår ude ved dæk og cokpit, så blir der jo heller ikke så nemt vådt nede i kahytten, men det var bare lige et bud på gulvtæppet eller ej.
Angående Bums er det noget min far har brugt en del af da han var maler, før det blev overenskomststridigt osv. at bruge, for det er noget der er krads i det og det er lidt giftigt at bruge, men med kulfiltermaske godt udsugning og handsker på så er det noget der giver en god bund at male ud fra, når man lige har strøget det let over med noget sandparpir inden maling. Det er vist en slags pasta elle lidt som chreme, som man så smører på og gnubber ind i overfladen til til lakken blir som en film eller noget at tørre af, det er noget man har brugt i rigtig mange år på lakkerede og malede overflader og i de kirker han også har malet.
Men vetillation og beskyttelse er vigtig.
mvh. Bent

Jeg vil gerne have lidt staldtips som håndværker til forskelligt for er hverken millionær eller født med en guldske, så ting jeg kan lave laver jeg selv og andre ting prøver jeg mig frem med.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også