"lysning" af aptering

Hejsa

Vi er blevet de glade ejere af en danboat 29.

Båden er i fin stand, men nede om læ skal den have den store tur.

Det nuværende træ bærer præg af tidens tand og er meget mørkt.

Vi havde forestillet os at afmontere alt vi kan, og så hygge os med det hjemme her i vinter, men hvordan griber vi det lettest an? Skal det slibes ned og lakeres/olieres op igen? Hvilke produkter vil i evt. anbefale at man bruger?

Evt. nogle gode ideer til dørken? pt. er det blot et par plader der ligger halv løst.

Lidt billeder af båden:

26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du vil have det lysere , hmm. det får du nok temlig svært ved med mindre du ødelægger det hele og smørre hvid maling på  Og det er altså begrænset hvad du kan afmontere i den kahyt, du må endelig ikke begynde at løsne selve den faste aptering da den er med til at afstive hele skroget på båden. Du kan tage låger og skuffer hjem og larkere dem, resten er du nød til at larkere i båden. Og der er altså ingen grund til at slibe med mindre der er dybe ridser i lakken, vask af med grundrens. og så er den klar til et nyt lag fortyndet lak.
Med hensyn til dørken så er det ganske normalt at dørkpladerne virker lidt løse på den bådtype, det er heller ikke hensigten at i skal gå på den larkerede dørk. Det vil nærmest være livsfarligt at komme der ned med lidt våde støvler eller bare fødder. Sådan en larkeret dørk er nemlig som brun sæbe når det bliver lidt fugtigt. Almindeligvis har man gulvtæppe på dørken, netop for ikke at skride rundt og samtidig luner det altså også lidt.
Du kan smørre en lys maling på ruftaget det vil lysne rigtigt meget nede om læ, men endelig ikke andet da du så vil få noget svært ved at sælge båden igen, når den tid kommer.
Tillykke med den nye båd

V.h.  Håndværkeren
Takker for rådene, bare rolig den faste aptering bliver der naturligvis. Det er ikke meningen den skal være meget lys, blot en anelse lysere end træet er iøjeblikket(billederne snyder lidt, for den er i virkeligheden en del mørkere) Havde håbet at man kunne fjerne det gamle lak nemt, og se om træet skulle være lysere under lakken, og derefter give den behandling med bejse/olie/lak, alt afhængigt af hvad der kan anbefales. Resten af båden er renoveret med nyt teak dæk, mast, bom og motor for 4 år siden, så hvis vi kunne få den pæn nede om lå er det en rigtig fin båd :-) Hynder og betræk er fra sidste år, så det er bare træværket vi skal have fint.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
du kan fjerne den gamle lak med "bums" , det er noget du kan få ved din lokale malerforretning , det smørres på og lakken bobler så op .... derefter tørres det og slibes let så er det klar til ny lak og vil stå lysere

HH

Er det ikke synd at komme bums på træværk?? På billederne er det da ganske pænt træ.. Køb en stump lyst resttæppe der matcher hynderne.. og som du kan smide ud når det bliver slidt og for snavset.. og det varer længe.
Jeg syntes også at det vil være synd at male på "loftpladerne"
Hæng evt. nogle lyse maritime billeder op nede for enden.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Lige lidt nye billeder da de første er noget taknemmelige.

Umiddelbart synes jeg det er syndt at ligge et gulvtæppe, det vil også bare suge fugt til sig.

Sådan ser båden ud i dag:

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Til lykke med båden.

Jeg ville slibe den godt ned og sprøjtemale den i lyse farver. Det er selvfølgelig i strid med Kulten til bevarelse af grimt, mørkt og dystert træ men sådan er der jo så meget. Jeg synes altså at pænt malet træ er flottere end gammelt mahogni.

Og så ville jeg jo nok vælge lysere hynder

WS
Skrevet af WinstonSmith på 21 okt 2009 00:18
Til lykke med båden.

Jeg ville slibe den godt ned og sprøjtemale den i lyse farver. Det er selvfølgelig i strid med Kulten til bevarelse af grimt, mørkt og dystert træ men sådan er der jo så meget. Jeg synes altså at pænt malet træ er flottere end gammelt mahogni.

Og så ville jeg jo nok vælge lysere hynder

WS
Bare du ikke skulle sprøjtemales
Det ville være en døds synd at begynde at male mahonigen. Den kan sagtens blive flot igen, der skal blot noget knofedt til. Men det er den del af at have båd som en del glemmer, men det er altså ret hyggeligt at gå og istandsætte sin båd i løbet af vinteren foråret.

Tak for alle rådene, der er jo lidt at vælge imellem.

Jeg er nok mest til at behandle træet. Starter så evt. med bums - har dog også hørt at man wrappe det indsmurt i brun sæbe, hvorefter den gamle lak skulle være nem at få af? nogen der har erfaring med det? ellers bliver det nok en gang bums, let slibning og ny lak, forhåbentlig bliver det så en tak lysere.

En lysere farve hynder er en god ide, det skal da overvejes.

Båden kommer op imorgen, og det er meningen at vi skal gå og hygge os med det her i vinter, dog må lakeringen om læ vente til det bliver lidt varmere i vejret.
Du kan jo komme "loftbeklædning" på pladerne i lys farve, så bevarer du de originale plader.
Ellers er der jo slibemus og ecentersliber med sug på og så slibe lak og træ.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Håndværker:

Du nævner noget om fortyndet lak.

Skal selv have shinet træværket/lakken op i min kahyt.

Er det normal fortynder i yachtlakken jeg skal bruge, og i givet fald, hvor meget?


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også