Stænkplader + fuge

Hej alle!
Jeg har egentligt 2 spørgsmål:

1. Jeg lagde i går en silikonefuge bag min granitbordplade. Da jeg var inde og købe fugen, fik jeg anbefalet en akvariesilicone fra Dana Lim ( http://www.danalim.dk/dk_product/by...icone_579/ ). Anbefalingen gik på, at den var syrefri, og derfor var bedst til granit. Nu lugter køkkenet dog kraftigt af eddike, så tvivler på, at den virkelig var syrefri? Er eddikesyren et problem ift. granitpladen?

2. Ovenpå fugen skal der stå en stænkplade (bag kogepladen) af sort glas. Denne skal limes op. Desuden skal der sidde en "liste" af det samme sorte glas rundt langs kanten af bordpladen. Hvor lang tid vil i mene, at jeg skal vente med at montere glaspladerne? Skal jeg vente helt til eddikelugten er forsvundet? Og hvordan synes I, at jeg skal lave samlingerne mellem stænkplade og glaslisten? Jeg havde tænkt at samle dem med den samme lim, som jeg limer glasset op med, men ved ikke om det er en god ide?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1) jeg har ikke oplevet, at granit blev angrebet af syre. Havde det være en marmorplade kunne jeg forstå det. Så i udgangspunktet ser jeg ikke at det overhoved skulle have noget betydning hvis massen er svagt sur. Det kunne måske have noget med vedhæftningen at gøre, men det har jeg nu svært ved at tro.

2) Eddikelugten skal nok forsvinde, og den har ingen betydning for hvornår du kan sætte glasset op. Silicone tørrer vel inden for et døgns tid eller to. Står det ikke på patronen?
Hvis der er behov for en fugemasse mellem glas og plade så brug en fugemasse. At bruge lim vil næppe give et pænt resultat. Dels er der spørgsmål om formstabilitet når den tørrer dels farvefasthed over tid efter stænk og rengøring.
Tak for det hurtige svar Lars! Ok, lyder godt med syren. Var lige ved at være bange for, at skade granitten.
Jo, tørretiden på patronen siger 2mm/døgn. Jeg har lagt ca 5mm, så den er nok ikke helt gennemtør endnu. Havde bare lidt håbet, at jeg kunne sætte glasset op, selvom fugen ikke var gennemtør. Men for en sikkerheds skyld må jeg hellere vente lidt endnu. Men tak igen!
ahh, der er vel ikke grund til at vente til den er gennemtør før du går videre. har den siddet et døgn har fugen vel fået tør overflade, og det burde vel række.
Den har fået tør overflade.. Jeg går i gang med det samme!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis