Vinduesplader

Hej
Jeg har opsat gipsvægge og isoleret med det resultat at jeg nu har nogle dejlige dybe vundueskarme, men hvordan gør jeg med vinduesplader? Jeg har fer i vinduet, men kan man sætte 2 plader sammen...? de er vel en 40-50cm dybe!
Mvh
Frederik
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej med dig, jeg er ny på forummet her. Det virker som et spændende sted og har selv brug for et par svar, men har også et trick eller 2 i ærmet selv.

Når du skriver vindues plader går jeg ud fra du mener den i bunden. Hvis vi nu siger det, så kalder vi de andre 3 lysninger. Dem ville jeg også beklæde med gips eller MDF, der passer ind i feren (hvis du har fer hele vejen rundt, det er dog ikke så normalt) MDF er umiddelbart mere modstandsdygtig end gipsen.

Jeg er selv ved at bygge og vi har også puttet mere end rigeligt isolering i ydervæggene og de har samme dybde som dine. Vi laver vinduespladerne selv, og lige nu er vi endt på 2 valgmuligheder. Enten en tyk MDF, ca. 32 mm. Lidt mindre kan også gøre det, men det er godt at have den så tyk pga. den store dybde så den ikke får tryk nedad, hvis folk sidder på den feks. MDF'en males og lakeres, eller man kan give en en anden behandling alt efter temperament.

En anden mulighed, som jeg hælder mest til er at købe en pæn bordplade, (bøg er fint og lyst) som du skærer op i længder, der passer i dine vindueshuller, foretagg evt. en sæbebehandling på dem. En noget dyrere løsning, men det giver et lidt mere æstetisk resultat og det ser godt ud. Høvl evt. forkanten lidt ned og slib efter så det giver en pænd runding.

Da du har fer i vinduet skærer du bare en not i din selvvalgte plade, med lidt omhyggelighed kan det gøres med en god rundsav, der er mulighed for at sætte lan på. Eller en overfræser.

Det var en ide fra mig.
Feinzmecker

Ja det er i bunden! jeg har gips i lysningerne. Hmm så må jeg låne en overfræser... er den nem at bruge, eller skal jeg få en kammerat til at lave det??
til det arbejde er den nem at bruge.
Det er rimeligt nemt ja. Du skal bare have fikseret emnet med nogle skruetvinger eller lign. så det sidder godt fast, så skal der være en form for lan du kan køre op af, som selvfølgelig er sat til, at fræseren skærer det rigtige sted for enden af pladen. Og så hedder det langsomt men sikkert fremad når man arbejder med overfræser.
ok jeg må se om det går! det er heldigvis kun en af de 3 vinduesplader som er dybere end dem jeg kan finde i stark!

Mange tak for hjælpen begge 2, jeg vil gå på jagt efter en overfræser:-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også