Fatter minus af alt omkring huslån

Hej

Vi har et hus, som vi næsten er færdige med at renovere. Vi vil derfor gerne have det vurderet og lave lånet om. Vi vil gerne have mulighed for afdragsfrihed i et par år, da jeg pga. stress bliver nødt til at arbejde deltid i en uvis periode.

Vi har ligenu et lån ved en kreditforening på 1,2 mio og et byggelån ved banken på 300.000 kr. Vi er ikke færdige med at renovere, men ifølge banken SKAL vi være færdige med at renovere NU. Vi må kun renovere i 2 år, og de er gået. Vi har snakket med venner og naboer om dette, og ingen forstår, hvorfor vi er under sådan et pres. De siger, at det ikke er normalt, at man skal holdes sådan øje med. Derfor vil vi gerne finde en anden kreditforening og få så meget som muligt af gælden over til dem, så banklånet bliver så lille som muligt.

Jeg har prøvet at læse på de forskellige kreditforeningers hjemmesider, men jeg forstår intet af det med kurser osv.

Hvor kan man læse om det, hvor det er skåret ud i pap?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Et byggelån fungerer lidt som en kassekredit, hvor der udbetales penge, efterhånden som byggeriet skrider frem. Du betaler ikke afdrag på lånet, men kun renter af det beløb der er forbrugt.

Et byggelån skal ses som et midlertidigt lån, indtil byggeriet kan færdigmeldes. Efter 2 år, kan det være at banken mener, at det er på tide I bliver færdige med jeres ombygning, således at I kan komme videre og få oprettet et realkreditlån i stedet for jeres byggelån.
Mere end 2 år for en ombygning, ville jeg personligt også synes er lidt længe. Derfor er banken måske også begyndt at røre på sig.

Jeg har ingen interesser i hverken det ene eller det andet finansieringsselskab, kreditforening eller bank. Men giver bare egne erfaringer videre.

Jeg har selv mit hus finiansieret gennem Nordea, med fuld finansiering. Det betyder at hovedstolen, 0-80% er lånt i Nordea Kredit. 80-100% er lånt som et Nordea boligprioritetslån.
Det sidste lån, blev vi tilbudt som afdragsfrit lån. Det kan være at I også kan få sådan et tilbud.

Om der kan laves afdragsfrihed på dele af Nordea Kredit lånet, må blive et spørgsmål mellem jer og banken. Ud fra en totalvurdering af jeres økonomi.

Mit forslag er, at I tager i banken med alle papirer og ser hvad de kan tilbyde.


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Jeg stod også med håret i postkassen, lige pludselig...
Manglede et bryggers og nogle tagrender.
Jeg rendte desværre ind i noget sygdom der gjorde mig ukampdygtig i længere tid. Og så var der pludselig gået 2 år!
Og jeg havde ellers regnet mig frem til at jeg var i god tid...

Min kære bankrådgiver, som jeg har haft i laaaang tid, vidste jo godt at jeg havde været syg. Så hun ringede til vurderingsmanden og spurgte om han kunne lave en færdigmelding, på forhånd, når det nu kun var et enkelt ud af mange værelser der ikke var færdigt.

Det ville han ikke. Men han roste mig for det jeg havde fået lavet, og sagde at han ville lægge et godt ord ind til kreditforeningen.
Det resulterede i at jeg fik udsættelse i 4 mdr. til at blive færdig. Man kunne godt få op til et år. Men så ville jeg jo bare gå og sløve den...


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Alt kommer an på, hvad Jeres hus må anses for at være værd, som det nu forefindes.

Hvis det er meget mere værd end restgælden på begge lån er der ikke de store problemer ved blot at trække tiden som er nødvendig, eller skifte bank.
Hvis gælden i bedste fald er lig med eller større end husets handelsværdi, har I et problem og må rette ind efter bankens diktat.
Husk at et hus under betydelig og/eller usædvanlig ombygning er meget alvorlig trykket i værdi. Banken tør i dette tilfælde næppe vove at sætte Jer på tvangsauktion, da dette vil udløse et tab, som de skal bogføre.

Bliver I presset af banken, som selv er på skideren, må I sammen med banken finde ud af en måde. hvorpå I meget hurtigt kan gøre huset færdigt til ibrugtagningstilladelse på en eller anden midlertidig måde, selv om det medfører nogle tåbelige resultater. Det handler om at få det afsluttende kreditforeningslån på plads. Så er banken ude af risikoen og det er det der tæller for dem.
Der er intet der rager banken så lidt som Jeres situation.

Med venlig hilsen
ktm

 

Takker for jeres svar.

Vi har lige haft en ejendomsmægler ude i fredags.. han vurderer huset til 1,8 dvs. 300.000 kr mere end vi har lånt. Banken vil gerne selv vurdere huset, når det er HELT færdigt (lister og det hele). Vi har dog en mistanke om, at hun kun vil vurdere det til 1,5, så vi ikke kan få størstedelen af banklånet over i kreditforeningen. Banken vil selvfølgelig gerne have at vi fortsat har en gæld på 300.000 hos dem, så de tjener fedt på renterne,

Ifølge banken kan man godt få forlænget byggeperioden til mere end 2 år, men det er en besværlig proces (hmm?). Det var bestemt ikke planen at det skulle tage mere end 2 år, men vi har været ramt af sygdom mv.

Vi venter på en udregning omkring lånomlægning. Det jeg er i tvivl om er, hvilket slags lån vi skal vælge. F1 lån er jo meget populære, men det kræver vel at man er meget inde i alt omkring lån og renter?
Vi fik at vide, at man trygt kunne tage et F1 lån, da staten ikke vil tillade en voldsom rentestigning. Det vil nemlig ødelægge samfundet, da mange har F1 lån.

I tv avisen i fredags var der et indslag om, at staten på ingen måde vil blande sig i en evt. rentestigning. Hvis de skal redde F1-låntagerne fra en rentestigning, skal staten jo selv betale pengene.
Hvis du ikke har mere tiltro til din "bankdame", synes jeg du skal overveje meget kraftigt at skifte til et andet finansieringsselskab/bank.

Som tidligere nævnt, må du finde ud af, hvad de forskellige selskaber og banker kan tilbyde jer, og så vælge det bedste.

Jeg mener ikke det vil være rimeligt, at folk der lukrerer på billige renter i medgangstider, skal have deres røv reddet af andre, staten (og dermed os andre), når renten pludselig stiger.

Hvis man vil gamble, må man også være voksen nok til at tage tabet når det kommer.

Ellers skal man holde sig til det sikre, men måske lidt dyrere.... alt andet er tudemarie

Det var bare min mening!!

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Annonce
Skrevet af @jannie@ på 19 okt 2009 12:44
Takker for jeres svar.

Vi har lige haft en ejendomsmægler ude i fredags.. han vurderer huset til 1,8 dvs. 300.000 kr mere end vi har lånt. Banken vil gerne selv vurdere huset, når det er HELT færdigt (lister og det hele). Vi har dog en mistanke om, at hun kun vil vurdere det til 1,5, så vi ikke kan få størstedelen af banklånet over i kreditforeningen. Banken vil selvfølgelig gerne have at vi fortsat har en gæld på 300.000 hos dem, så de tjener fedt på renterne,

Ifølge banken kan man godt få forlænget byggeperioden til mere end 2 år, men det er en besværlig proces (hmm?). Det var bestemt ikke planen at det skulle tage mere end 2 år, men vi har været ramt af sygdom mv.

Vi venter på en udregning omkring lånomlægning. Det jeg er i tvivl om er, hvilket slags lån vi skal vælge. F1 lån er jo meget populære, men det kræver vel at man er meget inde i alt omkring lån og renter?
Vi fik at vide, at man trygt kunne tage et F1 lån, da staten ikke vil tillade en voldsom rentestigning. Det vil nemlig ødelægge samfundet, da mange har F1 lån.

I tv avisen i fredags var der et indslag om, at staten på ingen måde vil blande sig i en evt. rentestigning. Hvis de skal redde F1-låntagerne fra en rentestigning, skal staten jo selv betale pengene.

Repræsenterer denne ejd.mgl. en kreditforening?

I kan bare henvende Jer til en anden kreditforening og få et tilbud fra dem. Det er overhovedet ikke noget banken skal eller har krav på at bestemme, selv om de gerne vil give udseendet af at det er dem der bestemmer. Tag og google "Kreditforening" og få tilbud fra dem.

Det er overhovedet ikke en besværlig proces at forlænge et byggelån. Det er faktisk en meget almindelig, nærmest dagligt forekommende foreteelse Banken lægger blot op til at tage et gevaldigt gebyr for denne ukomplicerede forlængelse. Find Jer ikke i hvad som helst, og fortsætter hun med at bable om at det er kompliceret, så fortæl hende fra mig, at hun er fuld af sort løgn.

Den med at banken nærmest lover, at det vil være risikofrit at tage F1 er jo vildt horribelt. Det vidner om at bankerne åbenbart fortsætter deres sindssygt dårlige rådgivningspolitik, som har ført utallige mennesker ud i dyb krise.
Hvis ikke ikke føler Jer godt inde i materien, skal I absolut ikke vælge F1. Det kan føre Jer lukt ud i tvangsauktion og falit.

Det er da vist noget af en skodbank af værste skuffe, I der har.
Banker er dog som altovervejende hovedregel ud på at plukke kunderne i videst muligt omfang, og det skal I kæmpe imod med næb og kløer.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af @jannie@ på 19 okt 2009 12:44
Takker for jeres svar.

Vi har lige haft en ejendomsmægler ude i fredags.. han vurderer huset til 1,8 dvs. 300.000 kr mere end vi har lånt. Banken vil gerne selv vurdere huset, når det er HELT færdigt (lister og det hele). Vi har dog en mistanke om, at hun kun vil vurdere det til 1,5, så vi ikke kan få størstedelen af banklånet over i kreditforeningen. Banken vil selvfølgelig gerne have at vi fortsat har en gæld på 300.000 hos dem, så de tjener fedt på renterne,


At I har haft en ejendomsmægler ude at kigge på huset, må I endelig ikke tage for gode varer. De 1,8 er jo blot et udtryk for HANS vurdering. Det er jo ikke ensbetydende med at det holder stik.
Før I overvejer, hvilken type realkreditlån I skal vælge, skal I vurdere, hvor sårbare I er overfor stigninger i afdrag. Vil I være sikre eller rimeligt sikre på afdragene, skal I vælge et fastforrentet lån eller et flekslån med et renteloft.

I kan selv læse meget mere om realkreditlån på Realkreditrådet's hjemmeside:

http://www.realkreditraadet.dk/Realkreditl%C3%A5n.aspx
Fjernet af moderator
(Årsag: Ren reklame )
Mon ikke trådstarter har fået styr på sit lån :-)
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis