Vinduesbænke lavet med gips

Jeg var ude hos nogen der renovere deres hus, og kunne se de som vinduesbænke, havde brugt gips. Det har jeg ikke set før, så tænkte om det er en god ide?
Tænker at med tiden det kan blive helt buet hvis der står potteplanter og andre lidt tunge ting i det??
Men som sagt så ved jeg det ikke, så derfor spørger jeg her
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har midlertidigt et par gipsvindueskarme, der desværre har ligget der rigelig lang tid. Det dur bestemt ikke.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvad er der der går galt, siden du ikke synes det dur??
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
enig med KTM i at gips til vinduesbænk ikke er en blivende løsning.

der er forholdet med fugt, som Morten selv er inde på. står der potteplanter glas eller lign, hvor der vil/kan være vandspil vil det opfugte gipsen og deformere, men også give mulighed for svamp. en træbænk, der måtte have fået lidt vand og er blevet opfugten kan slibes og males når den er tør igen. det går ikke så let med gipsen.

derudoverover er der holdbarheden. gipsen er ikke tænkt til at holde til at svigermaskinen sætter sig på bænken eller at man slår katten mod forkanten eller pladen. men bevars, det kan selvfølgelig spartles ud og overmales.
Vinduesplader laver man normalt i træplader, krydsfiner eller MDF, altså en trykfast plade som lakeres så evt. fugt fra planter osv. ikke trænger ned i pladen.

Derudover er det også problemet med styrken, gipspladerne skal være rimeligt godt understøttet, hvis ikke det skal komme til at hænge når de bliver belastet med hvad man nu kunne finde på at smide op i vindueskarmen.
Se evt. denne tråd. http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/4/aft/153692/afv/topic/
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hejsa.

Jeg kan anbefale at lave dem i granit. Har selv lige gjort det og meget tilfreds med resultatet.

Hilsen Morten
Jeg syntes også at det er en dårlig ide at lave "Vindueplade" i gips,men hvis man har gjordt det er det godt at komme filt på og afslutte med en Vådsrumsmalimg eller en maling med høj glans som er vask bar.

Hvis det er Vindueplade du mente en bænk er noget man sider på ?

hilsen Tømrerrrr
Skrevet af tømrerrr på 21 okt 2009 19:27
...... en bænk er noget man sider på

hilsen Tømrerrrr

Ligesom en sålbænk og en mistbænk
Jeg har tænkt mig at bruge fibergips.
Jeg har noget Farmacell gulvelement i overskud, det ryger på og får
en gang spartel, væv og maling. Evt en gipshjørnebeskytter eller hvad de nu hedder.

Min kone vil ikke have traditionelle vindueplader, hun vil have at man ikke kan se dem/det skal
se ud som om det er muren der er ført helt op til vinduet, hmmm

Så må vi se hvordan det bliver når vi nåe så langt.

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Ja hvis konen først har bestemt sig for det, så er der ingen vej udenom ...
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også