Søkortholder i Mahogni.

Har lige lavet mig en holder til mine 2 søkort.
Materialepris ca. 50 Kr.

Tager ca. 2 timer at lave, plus lidt lakering, og mellemslibning.

Er du interessert, kan du hoppe ind på min side, hvor der er materialeliste og billeder af holderen.

 http://solussiden.webs.com/apps/for...-i-mahogni

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg går ud fra at du gerne vil have respons på dit arbejde !
Helt ærligt, sikken noget klamp, de der firkantede "rammer" høre ikke hjemme i en båd

Kære Håndværker,

Som set så ofte, har du en meget irrationel måde at give feed-back på. Så det plan vil jeg så bevæge mig ned på:

Mig bekendt står der ikke noget om ønske om respons i mit indlæg.

Hvad du mener er mig fløjtende ligegyldigt.

Og hvad der hører hjemme i min båd rager vist heller ikke dig.

Så var den vist ikke længere....

Nåhhh jo forresten... der var engang en klog mand der sagde:
" Har du ikke noget positivt at sige, så bør du holde din kæft"

Tja, sådan kan vi da godt vælge at kommunikere med hinanden... hvis du mener det gavner den positive ånd der bør herske herinde


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Skrevet af jbr på 18 okt 2009 20:05
Er du interessert, kan du hoppe ind på min side, hvor der er materialeliste og billeder af holderen.
For det første: den er flot og meget maritim Men den kan nok ikke indeholde alle de kort vi sejler med, og desuden irriterer de sammenrullede kort når de skal bredes ud. Men det er måske en smagssag.

For det andet: hvor er det fedt at du har gidet ulejlige dig med at vise hvad og hvordan du har lavet det, og ikke mindst om tidsforbruget. Det er det der skal til for at inspirere andre til at komme i gang.

WS

Hej WS

Det var faktisk ment som inspiration for andre.

Smag og behag er jo heldigvis individuelt, nogle kan lide moderen... andre datteren... og heldigvis for det.

Jeg ved godt, at der ikke er plads til mange søkort i holderen, men den er jo også kun lavet til det behov jeg har for søkort, nemlig de 2 der dækker Limfjorden.
Skulle jeg senere få behov for flere kort, kunne jeg forestille mig at fremstille flere firkanter og montere dem, med et afstandsstykke imellem, ovenpå, eller nedenunder, de andre rammer.

Det med at de rullede kort er irriterende, vil jeg give dig helt ret i. Jeg har en Garmin GPS m. plotter, som jeg normalt bruger. Søkortene er bare gode til at give det store overblik. Så det er ikke så tit de rulles ud.

I øvrigt passer det "firkantede" look godt ind i min kahyt, hvor både borde, bænke, pantry m.v. er firkantede


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Se når du lægger et link ind så vi kan gå ind og se på hvad du har lavet, må det være fordi du gerne vil dele og hører andres mening. Selvfølgelig kunne jeg da også bare holde min mening for mig selv, den vane har jeg dog ikke ! Men indrømmet jeg kunne godt have formuleret mig lidt pænere, så undskyld mit ordvalg.
Forhåbenligt er der afrundede hjørner på din aptering, det gør nas at banke ind i skarpe hjørner og netop i en båd tænker man over det, da det ofte kan gå lidt "vildt" til.
Du har helt sikkert hygget dig meget med at lave din søkort holder og det er kvalitets tid. Men kunne du ikke have lavet den med afrundede hjørner, eller lave den som man faktisk gør til den slags søkort holdere.
Med hensyn til søkortene, så har jeg altid brugt en ide jeg fik fra Tage Woss. Tynde masonitplader, skåret i en størelse der passer til søsports kortene. Pladerne slibes med groft sandpapir på begge sider, især den blanke side skal slibes, så smørres der tapet klister på en side og et kort lægges på og glattes pænt ud. et stykke plastick over og så i pres. Når de er tørre limes der kort på den anden side og igen i pres. Så skal alle pladerne have to lag tapet lak så overfladen er lukket godt til. Nu kan der bruges passer og tegnes på kortene med en tuch på vandbase, der med en fugtig klud kan fjernes igen. De er enormt praktiske at have med oppe i Kockpittet og de opbevares under hynderne nede ombord. En gang om året får de lige et tyndt lag tapetlak hvis der er prikket mange huller i fra passeren. Og jeg havde på den måde samtlige kort for indre Danske farvande liggende i båden.
Annonce

Hej Håndværker,

Ja, ja... jeg bærer ikke nag, i mere end 1 time  det siger familien ihvertfald... og så er den ikke længere.
Det er rigtig meget fornuftigt, det der med at passe på ikke at slå sig på skarpe kanter m.v.
Nu har vi det bare sådan, hos os, at hvis det går så vildt for sig, at ting og personer smides rundt i kahytten, ja så opholder alle sig i cockpittet... normalt er det alle 3.
Og naturligvis altid med vest på.

Og de traditionelle søkortholdere, som jeg har set,  er efter min mening lidt kedelige og alt for store til en mindre båd/kahyt. Derfor ville jeg have noget andet.

Men jeg skal nok sørge for ikke at placere den, så man umiddelbart kan komme i problemer, ved at hamre ind i den. Det er vi jo heller ikke interesseret i.

Og så er det da en rigtig god idé ham den gamle storrygende cigarsvingende læge har givet dig.
Desværre har jeg ikke så meget plads i kahytten... og så måske alligevel, hvis jeg deler søkortene op
Satte altid pris på hans bagsidekronik, eller hvad den slags nu hedder, som var bag på Bådnyt i sin tid... en rigtig hyggelig provokatør

Ens mening kan man da altid lufte... men der er jo også noget der hedder diplomati... selvom jeg nu nok heller ikke har en strålende fremtid for mig indenfor diplomatiet... det siger min chef da også somme tider til mig


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Hvis man fremviser en ide, og kun ønsker positive anmeldelser, kunne man jo lige nævne det i indlægget. Selv ville jeg ikke ret gerne ha sådan et par klodser strittende frem i kahytten, med risiko for at ramle ind i dem i dårligt vejr.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
At kalde det klamp betyder vel at det lige hurtigt er savet med en sløv løvsav og så klappet sammen med en stilethæl. Og mål er taget med en træsko.
Uanset om man kan slå sig på den eller ej så passer et rundt sammenrullet søkort ikke ind i en firkant i.flg. mine autistiske tendenser. Men det er da pænt arbejde. Og jeg kan da godt finde et sted at sætte den hvor man ikke ramler ind i den..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg


Jeg synes nu ikke disse holdere ser særligt klodsede ud

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Nej de er nydelige... og så er det rundt i rundt..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis