Spørgsmål til Festool Dyksav TS55

Hej
På denne dyksav sidder der et håndtag til Fast Fix, som bruges når der skiftes klinge. Ifølge brugsanvisnigen skulle klingen låses og det er muligt at skrue klingen med umbraco nøglen, ud uden den løber rundt.

Min klinge låses ikke i "skift-klinge" positionen, men løber stadigvæk rundt..

Spørgsmål er det en mekanisk låsning af klingen, så man evt. selv kan skille saven ad  eller skal den sendes til reparation.

Andre som har været ude for dette?

Tak for hjælpen

Mvh
Gert
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
har lige prøvet på min 2009 model og den låser klingen, og det lyder og føles mekanisk. Jeg kan dreje klingen lidt indtil en lås griber den så tror bare det er en låsepal der fanger et hul i drevet eller klingen...

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

klingen.

er der en "tap" der griber en af tænderne på klingen.! (vrøvl)

det er en spendel lås der låser klinge akslen. af princip alla vinkelsliberen.!
nå du trykker på "låsepallen ned og drejer klingen rundt mens du holder den ned tryk
og den siger "tak"! er den låst. til den slebes igen.!
Hej

Tak for svarene.

Selvom jeg følger proceduren for klingeskift, låser den ikke klingen.

Hvad gør jeg så når dette ikke virker. Skal den sendes til reparation eller kan jeg selv skille den.Nogen som har erfearing med dette?

Tak

Mvh
Gert

gand.

Undskyld jeg blander mig.

Du må for alt i verden ikke selv begynde at skille din sav ad, hvis der stadig-væk er garanti på den, så får du med sikker-hed problemer med garantien, så det er tilbage til foretningen og få den repareret.
Trist men sådan vil jeg mene det er.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej Maskinsnedker,

der er desværre ikke garanti på den mere. Så jeg må jo nok til at finde en reparatør i København.

Mvh
Gert
Annonce
Jeg har samme problem på min, men har valgt at lade være med at få den lavet - efter råd fra Carl Ras. Et stykke træ som modhold gør det muligt at spænde/løsne, så udgiften til reparation synes jeg ikke stod mål med den ret sjældne øvelse med klingeskift.

Hej grand.

Skidt at garantien er væk, så er det jo en lidt anden sag, så ville jeg ikke selv være bleg for at under-søge hvor-i fejlen ligger, har selv skildt adskillige værktøjer, for at finde fejl og slidtage. (har dog også måtte betale lære-penge på den konto)
Hvis du går forsigtigt i-gang og lægger delene i den rækkefølge de er taget af kan du måske finde årsagen til din defekt.
Men understreger at der er risiko for at du kommer til at ødelægge din sav, så tænk dig godt om før du evt. begynder på en under-søgelse af sagen.
Med reparations omkostninger som nemt løber op i store beløb, skal der jo fra sag til sag vurderes om det kan betale sig at få lavet sit gl. værktøj.
Er meget i-mod køb og smid væk mentaliteten, så forsøger at finde en løsning, når jeg står over for en defekt.

Eks. jeg har utallige HM. rundsavs-klinger som kan slibes X gange, men kan ikke betale sig, for en ny koster under 1/3 del i forhold til at få dem slebet, det nager mig noget at have så mange "gode" klinger men at det ikke økonomiskt er rentabelt, så jeg søger efter en brugt maskine til slibning til disse.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hvis du samler klingerne sammen, kan det godt betale sig at få dem slebet op igen, de skærer altså bedre efter sådan en gang slibning, end nogle af de billige HM klinger gør fra nye af.

Jeg gemmer da alle mine festool klinger sammen til slibning....
Koudabyg.

Jo du har naturlig-vis ret en nyslebet klinge skærer bedre helt klart, er også min er-faring, så kan ikke være u-enig med dig.
Men synes i-øvrigt at dem jeg køber i Bilthema Ø 210 mm. med z 24-40-60 til en hund stk. er ok til mit hobby-brug.
Men profesionelt ville jeg også vælge de nyslebne fra en prof.

Har en efter-hånden ret stor stak sløve, som jeg gerne vil slibe selv, hvis jeg kunne løbe over en brugt Saturn el. lign. maskine til at slibe dem på, men der skal nok meget held til at finde en billigt.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Vi benytter også en hel del af de billige klinger til 100,- stk. til vores festool dyksave og hilti batteri rundsave, disse deler heldigvis samme klingestørrelse, det er noget billigere i længden i forhold til dyre klinger de mister tænder, når man lige rammer en skrue eller andet man lige havde overset, det kun når der skal skæres plader op osv. de bedre klinger kommer i maskinen, og disse slibes gerne 3-4 gange inden de kasseres.
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også