Lakering

Hvad kan man gøre for at undgå gammel lak og des lige brænder fast på sandpapiret når man sliber. Har engang hørt om et eller andet man hælder på men kan ikke huske hvad eller hvordan...

Mvh

Dennis

 Gør det rigtigt fra starten!

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det hedder slibeolie, og minder en del om lampeolie.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Nu skal du lige være sikker på at, lak kan binde på den olie, der suges ind i træet, hvilket jeg tvivler på. Hvis du sliber med maskine, er en tilsluttet støvsuger ret efffektivt. Og der er også forskel på sandpapirtyper.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Ja du ka jo vælge at bruge maskine m støvsuger. Eller du ka "Slipe dit sandpapir" med en stålbørste. ELLER (og nu kommer den bedste) Vådslibe det er absolut at foretrække det støver ikke og det ka skylles af. Bland lidt salmiakspiritus i vandet så undgår du også fedt og andre sager.

Jeg bruger stort set kun maskine til det helt grove sliberi.


Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Kunne man forestille sig at opløse den gamle lak med brun sæbe og husholdningsfilm, på samme måde som med øvrigt maling ?
Er der nogen der har erfaring med dette evt ?

 Gør det rigtigt fra starten!

Den metode kender jeg ikke lige.
Altså vil du ha alt det gamle lak af?
Så er der jo den mulighed at du varmer lakken op med en varme pistol og så kører lakken af med en spartel sørg for at få det hele med da det ellers ka være svært at slipe bagefter. Lakskraber er også en mulighed eller en god zie-klinge (er det ik det det hedder) men skraberen laver som regl lidt mærker og lige meget hvad du vælger skal du slibe efter til sidst

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Annonce
Der er primært apteringen som trænger til en kærlig hånd. Båden har stort set stået stille siden ´04 så der er en del der er bleget og udtørret af solen. For at få det ensartet skal det afrenses totalt, bejdses og lakeres op til fuld mætning og dækning igen. Jeg vedhæfter et par foto, men de viser det ikke så tydeligt...

 Gør det rigtigt fra starten!

Det bli'r da noget af et job. Du har også den mulighed at komme lidt farve i lakken, alle, der har haft en mahognybåd, har måttet lære sig teknikken, for ikke at få en total blakket båd. Så vi sejlede, som regel, rundt med lidt lak og mahognybejdse, så en skramme kunne fikses på stedet, hvis, der var fare for at, der kunne trænge vand ind under lakken, så bliver mahogny hurtigt sort. Fik dog aldrig brug for det. Der kom altid bejdse i lakken ved lakering, da lakken ellers hurtigt blev gullig. Her er min B29 med ca 25 år på bagen, aldrig afskrabet.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det løse træværk såsom bord, paneler og nogen lister har jeg haft med hjemme på værkstedet hvor jeg kunne stå tørt og lunt og sysle med det. De to første lag fortynnet lak ( ca 50% ) havde jeg også iblandet lidt bejdse og det er blevet ganske glimrende hvis jeg selv skal sige det. Dog skulle den have haft en anelse mere bejdse der hvor solen har stået direkte på, men man lære jo af sine fejl...

 Gør det rigtigt fra starten!

Så når du bliver lidt erfaringer rigere, så er det nok en lettere måde at, få din aptering pæn på. Den skarpeste kritiker er, som regel en selv. Det burde være nok med en let matslibning. Og der er mange kroge/hjørner, hvor det er meget svært at fjerne al gammel lak.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også