Er dobbelt dampspærrer tilladt ved etageadskillelse..?

Har et koldt rum på 1.salen med direkte træk under gulvet. I stueetagen er der loft med dampspærrer. Hvordan bygger jeg 1. salen til varmt:

Rød streg er dampspærrer, gul er isolering.

Forslag 1: Er det muligt at fjerne gulvet på 1. salen, og fylde op med isolering så mellemrummet mellem Stue loft og 1. salen er fyldt helt ud, og så sætte dampspærrer lige under det nye gulvspån på 1.salen, og samle det hele så 1.salen bliver et lukket damptæt rum.

Forslag 2. Forbinde hver side af dampspærrer på 1. salen med dampspærrer på stue loftet, så stuens lofts dampspærrer lukker 1. salen... men hvordan med kold og varm side af dampspærrer osv... og hvor meget isolering.

Forslag 3. Kan man glemme dampspærren og blot fylde op med isolering i mellemrummet så der ikke er direkte træk.

Mvh
Kim Mortensen

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det optimale er forslag nummer 1

du må endelig ikke have to dampspære i etageadsikdelsen , der skulle helst slet ikke være nogen , men ser dog ikke den store katastrofe ved at der er på den ene side
en god ide at fylde op med isolering , men INGEN dampspære under gulv på 1 sal
Ups, det er selvfølgelig nummer 3 du skal benytte, fik lige læst det indlæg forkert, læste det som 1.salen skulle være opvarmet og stueplanen ikke, og havde ikke læst du allerede havde en damspærre i loftet.

Men for lige at præcisere, du vil have både stueplan og 1.plan opvarmet eller ?






Ja stuen er idag opvarmet og i brug, og rummet har af tidligere ejere været brugt til opvbevaring, der sidder allerede en lille radiator for at holde det frost frigt, men jeg vil gerne have det beboeligt.

Da gulvet på 1. salen er noget ujævnt, har jeg engang i fremtiden tænkt mig at fjerne gulvet og ligge det rigtigt alligevel.

Bredker, er det ikke kun hvis dampspærren lukker for cirkolationen. Der vil jo være isolering imellem dampspærrerne og så at sige mulighed for at luft kan passere igennem isoleringen

Sætter pris på jeres hjælp.

Mvh
Kim Mortensen
Vil lige tilføje at i de andre gulve jeg har lavet som har haft en alm etageadskillelse, ligner det billedet, men hvor der mellem strøerne ligger lidt isolering, og så er det ellers skunken der stopper direkte luft gennemstrømning med isolering, ikke nogen dampspærrer under hverken gulv eller enden af gulvet.. Så måske er det muligt bare at fylde op med isolering for at stoppe det direkte træk.

Mvh
Kim Mortensen
Annonce
læser jeg din tegning rigtig så er noget af 1sal ud over det fri ! i så fald skal du tænke dig godt om så du ikke får en kuldebro ind imellem dine etage adskillelser.

vedr dampsprære mellem etage adskillelser: det må man gerne, men behøver ikke. men i dit tilfælde med en del af 1sal ud over det fri forholder sagen sig lidt anderledes.

Jeg ville:
betale en tømmer eller bygnings sagkyndig en time for at komme ud og give dig gode råd før du går i gang. den time kan være givet rigtig godt ud.

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Du skal så fylde helt op med isolering i din skunk, der vil du jo ikke have noget varme til at stige op.

I resten af bjælkelaget er det ned med 100 mm isolering, da temperaturen på begge sider, vil være nogenlunde det samme, så de 100mm er mest for brand og støjdæmpning, og ikke for at holde varmen i stueplan.

Ved senere renovering af 1.salen kan damspærren evt. fjerne mellem de 2 etager.

Koludabyg,

Skal lige forstå dit forslag korrekt.

Du siger jeg skal fylde skunken og mellemrummet med isolering. Hvad gør jeg med den del af rommet som har gulvet hængende ud i det fri.

Du siger jeg kan fjerne dampspærren senere.. men så vil der ikke være dampspærrer mellem stuen og 1. salen overhovedet, er det forstået korrekt.

Mvh
Kim Mortensen
Bjælkelaget som ligger i skunken skal isoleres helt op ja, og der hvor det hænger ud i det fri, skal det isoleres helt til minimumskravet, oven på den isolering, eller max. 1/3 del inden i isolering fra den varme side, ligges så din damspærre, som skal lukkes tæt ned til den varme side af dine ydervægge.

Du behøver ingen damspærre mellem de 2 opvarmede etager nej.
ok, det er ved at lysne.

Så du mener jeg skal samle dampspærren på 1. salen med dampspærren på loftet af Stuen, men kun i den sider der hænger ud (venstre side på billedet), Og så ellers bare fylde op med isolering i etageadskillelsen, og i skunken på højre side skal der være diffusions åbent, altså ingen dampspærrer, så luften i etageadskillelsen kan ånde den vej..

Mvh
Kim mortensen
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis