lydsiden på film vist i tv

Hej Allesammen.

Lige nu vises den danske film " Vikaren" på tv og jeg forstår stort set ikke hvad de siger i filmen. lyden er mudret og det er svært at få det til at passe med munden. Dengang filmen blev vist i biograferne var vi inde for at se den og jeg husker ikke noget problem med at forstå den. Jeg synes tit det er svært at forstå danske film vist på tv. Lige nu har vi et ældre billedrørstv med digital boks (mpeg 2) som modtager det digitale signal fra Nibe.
Her er så nogle spørgsmål. Er det dårlig synkronisering fra Dr.? Er det bare vores tv som er for gammelt? Er det i digitaliseringen problemet opstår? Eller er det flere sammenfaldne fejl. Er der nogen der ved noget?
På forhånd tak for svarene

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dette er ikke et svar på dit spgm. Kovas, men blot en konstatering.
På vores nyerhvervede MPEG-4 TV, passer lyden heller ikke længere med læberne på personerne. Lyden er en smule forsinket og det er tilfældet på alle kanaler.
På vores gamle billedrørsapp. var der ikke disse synkroniseringsproblemer. Kan det være det digiitale signal, der er for dårligt?

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej ktm.

Jeg takker alligevel da det jo så fortæller mig at det ikke bare er mig der har problemer med det nye signal.
Som et forsøg igår prøvede jeg på den næste film " en kort en lang" hvor lyden også var dårlig, at skifte over på det analoge signal og lyden blev betydelig bedre.
Så nu er spørgsmålet hvordan fejlsøger man på sådan et system.
Vi købte den digitale boks for 4-5 år siden for at kunne se dr2 fra Nibe. Vi har i den periode især oplevet problemer når der samtidig har været store landsdækkende sportsbegivenheder.Så hakkede det på dr2. Her på det sidste synes jeg at det digitale signal generelt har været besværligt når man slog over på det, især med at teksten fryser og filmen kører videre .

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg har ikke oplevet problemer fra Tolne-senderen længere nordpå. Jeg har også haft Mpeg-2 boks i 3-4 år uden nogensinde at opleve problemer. Så problemet er nok Nibe-senderen, eller måske helt lokalt på din boks?
Det er formodentlig ikke senderen alene, der kan generere dette kval, idet jeg ikke kan nå Nibe senderen, men må holde mig til senderen i Jyderup på Djævleøen!

Hos mig er det ikke alene ifm film, men også alle mulige andre udsendelser, herunder live.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej igen.
Vores digitale boks er af mærket maximum. Lige nu er der ingen problemer hverken med "spise med price" eller "annemad" på dr2. Så det jeg gerne ville vide er hvordan man finder ud af hvor problemet ligger. Egentlig havde jeg fået den opfattelse at det nye signal ikke skulle være nær så følsomt for dårlige modtageforhold som det gamle, men som det er nu så har vi da aldrig haft nogle problemer med det analoge hvorimod det digitale er rigtig bøvlet.
Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Jeg røg lige ind og så de sidste minutter af annemaden.
Der var klart mindre forsinkelse, måske det halve, men korrekt var det ikke. Hvis ikke jeg var opmærksom på det, ville jeg nok ikke have hæftet mig ved det.
Tror sgu ikke det er vores sager, der er noget i vejen med, når vi har stort set samme fejl i begge ender af landet!
Jeg får mit signal via en gammel tagantenne og så bare vist i et nyt TV med MPEG-4, der tilsyneladende viser digitalt idet det analoge er meget sløjt på det nye TV.

Med venlig hilsen
ktm

 

Problemet er det man kalder lip sync. på nogle bokse har man mulighed for at justere dette. men for det meste syntes jeg det passer. der er ikke nogen gylden regl for hvilke bokse der har problemet. typisk er billige bokse dog mere udsat.

hvad angår at forstå lyden så har et tv aldrig været velegnet til afspilning af lyd. lyd skal over musik anlægget da det er langt bedre.

Jacob
Hej Jakob Antenne.

Tak for dit svar. Jeg havde netop håbet på at du ville svare. Du har selvfølgelig ret i at stereoanlægget er bedre til lyd end fjernsynet, men vores gamle tv har kun et ant. ind og så et scart stik som er optaget af den digitale box. Så der er ikke mange muligheder der. Men hvorfor har vi kun disse lydproblemer når vi slår over på det digitale signal. Det samme program set analogt har ikke problemerne. Det samme gælder for underteksterne, de fryser nogen gange i endog meget lang tid, der er der heller ikke noget i vejen på analog signalet.
Så hvis du kunne gi et lille kursus i fejlfinding på digital modtageudstyr. Så ville jeg være meget taknemmelig.

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Dårlig DVB-T modtager.

hvis signalet er godt er tegnene på en dårlig modtager at.
Kan ikke låse på signalet.
den fryser
Pixelerer
blop i lyd
lyd forskudt i forhold til billede
manglende dynamik i lyd
Har svært ved at forstå hvad fjernbetjeningen "siger"
Billedet er meget "groft"

Men på frysning, pixelering, blop i lyd osv. kan der også være andre fejl kilder. f.eks. et køleskab der sender for meget støj ud når det starter.

Jacob
Hej Jakob.

Tak for dit svar.
De eneste problemer er som skrevet  meget dårligere lyd end på det analoge samt at teksterne tit fryser. Hvordan kontrollere man at signalet er ok? Vi får det ind fra en ældre tv2 antenne rettet mod Nibe. Den antenne har vist analog  tv2 helt som man kan forlange. Kan man så gå ud fra at den også kan modtage det digitale signal ok ?
det ender nok med at vi køber et nyt tv.

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis