opvarmning af værksted.

jeghar et værksted på ca 180kvm i 4 meteres højde ca.som ikke er isoleret.

jeg skal ha lavet en varme løsning derud til. i første omgang ville jeg har koblet en varmevetilator på mit pillefyr som jeg er gøre klar til og sætte op. men det vil kræve en ret så stor pillebrænder. og da jeg kun skal ha varme på i de koldeste mdr. vil jeg resten af året få en dårlig økonomin/forbrænding da brænderen er for stor til huset alene.
så den ide er droppet.
men hvad skal så være løsningen. ??
det skal bare holdes frostfrit i de kolde mdr. med mulighed for sæt mere varme på hvis jeg skal være derude.
men hvordan er det nu. må man godt sætte et gamle brugt fastbrændelse fyr op i et nyt fyrrum. og hvad med pillefyr og oliefyr der findes jo mange gode brugt og billige fyr til salg. men må de sættes op. ??

alle forslag til varme derude er velkommen.

 do it youselv

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
nej , det skal være godkendt efter de nye regler og uanset hvilken type du vælger ( undtagen elvarme , solfanger og jordvarme )skal du have en godkendelse af skorstensfejeren til både fyr og skårsten
den bedste løsning er at få isoleret , det er både skønnere og nok også billigere i det lange løb
køb en 95 mm glasuld til loft det er jævnligt på tilbud til 20 kr i jemogfix og bauhaus og 45 mm til væg
og alt efter hvor pænt det skal være et lag gips eller nogle brugte spånplader , så er det til at holde lidt varme og meget skønnere at arbejde i om vinteren
Hvis du varmer op periodisk i et uisoleret rum vil du risikere at få meget kondens i dit værksted med rust på værktøj og materiel til følge.
Jeg vil meget stærkt opfordre dig til, lige som Bredker, at isolere. Det giver et langt bedre lokale.
Er tid og penge ikke til det lige nu, så lav en midlertidig opdeling af rummet og isoler og opvarm kun denne "celle", så du kan holde ud at arbejde der inde.

Jeg har selv et pillefyr til at trække både bolig og værksted. Det går umådelig fint.

Med venlig hilsen
ktm

 

havde også tænkt at jeg på sigt skal ha isoleret værkstedet. har bare ikke tid nu.
men er jo interessert i en ordenlig løsning. nu da jeg er igang med fyr til bolig delen.
spørgsmålet er jo bare hvilken.
har fået et godt tilbud på en woody 16kw træpille fyr. som jeg engenlig havde regnet med og købe. ville den være stor nok til og fyre over i værkstedet når der er bleven isoleret.
boligen er 125kvm og bliver fuldt isoleret over alt..

ktm hvad for et fyr bruger du og hvad er størrelsen på dit værksted og hus og hvilken varmekilde har du til og levere varmen i værkstedet fra træpille fyret?

 do it youselv

Min kedel er en gammel Salamander med en TB-mini foran. Kedlen ved jeg ikke noget om ydelsen på, men den er betragtelig. TBen har 7 trin og kører meget sjældent på trin 3. I dette øjeblik trin 1 men uden værkstedet er med endnu.
Boligen er på 300 m2 og værkstedet på 112 m2, med 3 porte, som er forsøgt tætnet rimeligt men kun med 50 mm isolering i. Værkstedet er isoleret med 200 mm i vægge men med desværre kun 100-150 mm i loftet pga pladsproblemer. Jeg har dog kun 3,5 m til kip. Varmen fører jeg over til værkstedet via en fjernvarmeslange og så en hjemmelavet kalorifere i værkstedet.
Jeg holder en konstant grundvarme på 14 grader (så kan arbejdstilsynet ikke sende mig ud af værkstedet pga kulde! )
Til yderligere opvarmning, hvis dette er påkrævet, har jeg en gammel brændeovn, hvori jeg fyrer med div. skrammeltræ, men så skal jeg dog passe på ikke temperaturen løber op på 22-25 grader idet jeg så selv går i kog, når der pukles.

Jeg bruger ca 10-12 tons piller på årsbasis inkl. varmt vand om sommeren.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej høvding

Du kan godt regne med at en Woddy 16 kw kan klare dine behov. På 125 m2 vil den køre ca 50% belastning til huset er varmet op - herefter vil den gå ned på 10-15 % og simre lige så stille derudaf - er den rigtig justeret vil du kunne klare sig med 10-15 kg piller i døgnet.

Den vil også sagtens kunne klare dit værksted.

Fjernet af moderator
(Årsag: Ren reklame )
Denne bruger er blokeret pga. overtrædelse af ordensreglerne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis