Maling af vinterstue i træ - hvilken maling?

Vores udestue på 21 m2 er ca 15 år gl. Den er lavet i fyrretræ, med termoruder og termotag. Der dannes en del kondens derude i perioder i løbet af året. Den ser ud til at have fået en gang klar olie dengang den blev lavet.

Vi vil gerne have den heldækkende hvid indeni og har en hel del Sadolin Superdec i hvid stående. Jeg vil skyde på der samlet et areal på max 10m2 der skal males.
Resten er glas og tag.

Ville I turde bruge denne udendørs træbeskyttelse invendig i udestuen?
Man tænker med gru tilbage på Rentolin skandalen for 15-20 år siden !!

Hvis ikke, hvad vil I så anbefale - alm. træmaling?
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
personligt ville jeg ikke være bange for det , ville dog aldrig finde på det , men det er nu mere pga slidstyrke og udsene
Hvad ville du selv bruge?

Jeg ville helst undgå at bruge det.
Prøvede først med Goris transparente træpleje, derefter drækkende træpleje. Men det virker slet ikke på træet nå det har fået den oliebehandling og er så gulnet som det er. Der er ingen indtrængning i træet og der kommer meget tydelige penselstrøg i det.
Det var malerafdelingen i en XL-byg der anbefalede det, men det er totalt ubrugeligt.

Allerhelst vil jeg gerne have et mathvidt udtryk, det er også en af grundene til at undgå den træbeskyttelse vi har.
Bemærk, det skal kke bruges på det kommende gulv, det er lakeret.
enten bruger du en oliemaling eller allerbedst en loftmaling til træ
sadolin har lavet en spesielt til til ældre trælofter , giv det 2 gange med den ( husker ikke lige hvad det heder , men det ved de i malerafdelingen ) muligvis er der andre mærker der har lavet noget tilsvarende

Nu skriver du noget om gulnet træ - altså ubehandlet udover en oliebehandling?
Det taler jo for, at du har behov for en form for spærregrund og knastlak før du går i gang med dækmalingen, hvis du vil sikre at det fortsætter med at være hvidt uden skjolder.
Skrevet af Lars ON på 17 okt 2009 17:07

Nu skriver du noget om gulnet træ - altså ubehandlet udover en oliebehandling?
Det taler jo for, at du har behov for en form for spærregrund og knastlak før du går i gang med dækmalingen, hvis du vil sikre at det fortsætter med at være hvidt uden skjolder.

Det gør ikke så meget hvis knasterne træder igennem med tiden, men jeg vil nødigt have at malingen bliver gullig over det hele efter kort tid.
Men som jeg læser den beskrivelse på malingen jeg linker til, er den spærrende i forhold til skjolder m.m.
ja , det er lige presis den
generelt vil en oliemaling have en let spærrende evne i så henseende. så skal du male, så brug da det. altså vil jeg vælge en heldækkende udemaling til træværket, men ellers så vil det billigste og mest lugtfri være en maling på avryl i glans 10 eller 20. det er alm. vægmaling. glans 20 bruges i køkken og bad, men glans 10 typisk bruges hvor der er ekstra slid på væggene pga. børn og/ eller dyr.

opsumeret oliemaling har lettere spærende virkning mod knaster, men fåes vist kun i glans 50 og op til indendørs brug. vælger du udendørs oliemaling er der skimmelhindrende middel i, samt nordsjø olie kører med det i en glans 30 samt 60 tror jeg.

jo lavere glans jo mere mat udtryk for malingen,men jo mere sart er den for rengøring, så jeg anbefaler glans 10-20. aryl maling arbejder bedre med træet, da det er mere fleksibel end oliemaling

spørg ved din lokale farvehendler/maler hvad de vil vælge, de er fagfolk, der har uddannelse og års erfaring bag sig, som burde give dig sikkerhed for korrekt valg. god fornøjelse
jamen så er svaret jo linoliemaling :-)
linoliemaling er meget meget langsomt tørrende, kan være måneder om at hærde. jeg anbefaler du snakker med fagfolk som maler eller farvehandler, da jeg vil mene du bør vølge et produkt der tillader træet at ånde, men som samtidigt kan arbejde med træet
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også