Maling af vinterstue i træ - hvilken maling?

Vores udestue på 21 m2 er ca 15 år gl. Den er lavet i fyrretræ, med termoruder og termotag. Der dannes en del kondens derude i perioder i løbet af året. Den ser ud til at have fået en gang klar olie dengang den blev lavet.

Vi vil gerne have den heldækkende hvid indeni og har en hel del Sadolin Superdec i hvid stående. Jeg vil skyde på der samlet et areal på max 10m2 der skal males.
Resten er glas og tag.

Ville I turde bruge denne udendørs træbeskyttelse invendig i udestuen?
Man tænker med gru tilbage på Rentolin skandalen for 15-20 år siden !!

Hvis ikke, hvad vil I så anbefale - alm. træmaling?
Vores udestue på 21 m2 er ca 15 år gl. Den er... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville aldrig nogen sinde bruge en acryl maling til vinduer eller udvendigt træværk.. lige meget hvad producenten lover, i de sidste 30 år har man sagt at plastikmaling var difussions åben og en masse anden pladder og aligevel rådner træet væk indenunder en ellers pæn overflade...
Linoliemaling er langsomt tørrende fordi det hærder ved iltning og ikke fordampning som andre oliemalinger..
knaster skal ha en spærrer lige meget hvad du maler med..
mit råd er at du smører knasterne gir den en oliegrunder og så maler den til foråret hvor der er lidt varme i luften

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

Skrevet af michael80 på 18 okt 2009 10:28
linoliemaling er meget meget langsomt tørrende, kan være måneder om at hærde. ....

det findes der jo råd for, eksempelvis at tilsætte sikkativ til malingen. I øvrigt så benyttes udestuen vel ikke så hyppigt på denne årstid, så selvom malingen ikke hærder mens man vasker penslen så går det vel også.
Linolie maling som Lars ON siger, med sikkativ tilsat hurtiggør tørring og gør den træet malbar igen. Så mindst 3 lag, ved 3 lag kan man stadig se knaster igennem, men sådan er det generelt ved oliemaling, det er en smagssag om man kan leve med det, men i kraft af at det er en udestue, vil jeg mene det er ok. Hærdningen tør jeg dog ikke udtale mig om.
Jeg har været forbi Beck & Jørgensen i dag, deres anbefaling var helt klart den træbeskyttelse jeg har stående.
Deres besked var at i moderne træbeskyttelse er indholdet af fungicider ikke noget man skal bekymre sig om i en udestue som min.
jamen så er det vel det du bruger:-) husk at smøre knasterne hvis du ikke vil ha dem til at svede igennem :-|
god arbejdslyst :-)

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

Jeg er allerede i gang :-)

Tak for alle jeres input.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også