Jern bjælke som overligger

Jeg vil gerne have åbnet op fra mit køkken til min stue. Men væggen er bærende og der skal derfor ligges en overligger ind. Min nabo har en masse forskellige I og H bjælker til at ligge som jeg kan få et stykke af + han vil også sørge for at stykket bliver galvaniseret. Men hvor stor en hjælke skal jeg bruge???

Hullet bliver max 180 i åbningen. Huset er med første sal og væggen vi bryder gennem står midt i huset hvis det har nogen indvirkning... Væggen (tror jeg) er lavet i cement sten og kun i et lag.

Jeg går ud fra at vi skal godt 30cm ud på hver side af hullet så bjælken bliver 240 cm.

Nogen forslag til dimensionerne på en bjælke?? I må meget gerne skrive hvad den fylder og ikke kun hvad den hedder.

Med venlig hilsen

Anders

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
en H 120 vil nok være passende ( 12 cm høj ) , er ihvertfald stærk nok til det lille spænd alternativt kan du jo bare lægge en murstensoverlægger ind
hvis den bare ligger 10 cm ind i hver ende er det støtte nok og du behøver ikke få den galvaniseret
Ja, en HE120B som bredker skriver vil nok ikke være helt ved siden af, men det kommer jo helt an på, hvor meget den skal bære. Står der en væg oven over bjælken, så den også skal bære vægten af denne væg+last fra taget? Eller er den "kun" last fra etageadskillelsen?

Jeg tvivler på, at en tegloverligger vil være en løsning. Det kræver, at du som minimum murer 3 skifter oven over bjælken, og afhængig af, hvor meget last den skal bære, vil det nok blive nødvendigt med flere skifter.

Du skal også lige iverveje om du ødelægger stabiliteten i huset.

Venlig hilsen

Jens

Alle vægge på 1.sal er let vægge som ikke bære noget...

Jeg regner ikke med at stabiliteten bliver ændret - jeg kan ihvertfald ikke hvorfor den skulle. Hulllet sidder med god plads ud til siderne af resten af væggen og der er et par vægge som "holder" på væggen tvær gående.

Men jeg vil da gå på jagt efter en bjælke som hedder H120 - hvor bred er sådan en fætter?

Med venlig hilsen

Anders

At galvanisere den er da spildt. Spar miljøet for dette og brug den som den er, den skal alligevel pakkes ind i brandhæmmende materiale.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej

Hen Heb120 er 120mm høj, og 120mm bred.
Godstykkelsen er hhv 6.5 og 11mm
Vægten er ca 27kg pr meter.

Mener heller ikke det er nødvendigt at galvanisere den. Den kan evt primes / males inden den bliver lagt op.


Mvh
Sømanden.
Annonce
Super...

Galvaniseringen dropper vi og spare det til den bjælke der engang skal sættes i gavlen over en port vi skal lave hul til...

PeterR skriver at den skal pakkes ind i brændhæmmende - jeg have tænkt at man bare kunne pudse den op. Hvad gør man ellers??

Med venlig hilsen

Anders

Har lige været oppe og tjekke hvad naboen havde til at ligge for at se om der skulle være sådan en HEB120 imellem. Og sørme om ikke man var heldig. Der lå et godt langt stykke på en 4-5 meter.

Hvor langt ud i siderne tror i bjælken skal gå over??? Og skal bjælken helt op mod etage-adskillelsen eller skal den blot ligges ind som det nederste af væggen mod hullet sådan en 210/220cm over gulvet??

Med venlig hilsen

Anders

Hullet kan forresten ved nærmere målling kun blive 158 cm bredt, men det er vel kun positivt at bjælken så ikke skal spænde over et nært så stort stykke.

Med venlig hilsen

Anders

Når det ikke er mere hul kan du nøjes med en 100, hvis du ikke gider skære 120ren
Jeg har en 100 til at bære på ca 3 meter med ca den belastning du beskriver, uden at den gynger.
Jeg ville lægge den 20-30 cm ind i hver side i en god klat beton for at fordele trykket, forudsat det ikke er soltørrede lersten vi taler om.
Jeg ville lægge den nederst i den nødvendige højde med plads til inddækning, og så mure oven på.
Brandsikring vil måske være lettest med fibergips og der bliver bedre plads ift omgivende væg hvis du vælger en 100.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg hælder også mest til at ligge den ind nederst og så bevare den resterende væg oven over. Men hvorfor er det så lige at bjælken stadig skal brandsikres??? Den er jo lavet af jern og så vidt jeg husker fra fysik (i sin tid) brænder det ikke særlig godt og det gør de cenment sten som ligger lige ovenpå heller ikke - så hvorfor???

Og skal den lukkes ind i gibs? Kan man ikke dække den til med puds??

Med venlig hilsen

Anders

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også