Jern bjælke som overligger

Jeg vil gerne have åbnet op fra mit køkken til min stue. Men væggen er bærende og der skal derfor ligges en overligger ind. Min nabo har en masse forskellige I og H bjælker til at ligge som jeg kan få et stykke af + han vil også sørge for at stykket bliver galvaniseret. Men hvor stor en hjælke skal jeg bruge???

Hullet bliver max 180 i åbningen. Huset er med første sal og væggen vi bryder gennem står midt i huset hvis det har nogen indvirkning... Væggen (tror jeg) er lavet i cement sten og kun i et lag.

Jeg går ud fra at vi skal godt 30cm ud på hver side af hullet så bjælken bliver 240 cm.

Nogen forslag til dimensionerne på en bjælke?? I må meget gerne skrive hvad den fylder og ikke kun hvad den hedder.

Med venlig hilsen

Anders

Jeg vil gerne have åbnet op fra mit køkken til min... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er noget med at det skal hindre varme kommer forhurtig ind til så den bøjer....
Hvordan vil du få puds til at binde? Du kan selvfølgelig vikle en masse kyllinge net om den på en eller anden måde, men det jeg kender til den slags biks er, at det revner.

Inden du begynder at fjerne væg skal du lige støtte under bjælkerne oven over.
Jeg tvivler på at du kan få stenene oven over hullet til at bliver oppe på plads.
Det bliver noget med at du må hugge hul, lægge bjælken op som jeg foreslår og så mure over op mod bjælkelaget.
Og som Kent skriver har inddækningen noget med branddrøje og kolaps at gøre, og i sidste ende skal det vel også se ordentlig ud.

Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Selvfølgelig skal det se ordentlig ud og lidt af samme grund ville jeg gerne undgå at lave inddækning af gibs plader. Men jeg kan godt se at det vist går i den retning...

Jeg er klar over at der skal understøttes - den del er der vist styr på (tror jeg).

Med venlig hilsen

Anders

grunden til at den skal brandsikres , er at jern bukker ret hurtigt ned ved kraftig varme
jern der ikke er brandsikret er faktisk det materiale der hurtigst bukker under for varme , feks vil en limtræsbjælke i samme dimention holde ca 3 gange så længe før den brækker ned , så i har en chance for at nå ud inden gulvet ovenpå falder sammen
Held og lykke med projekte
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
er der plads til det , kan du erstatte jerndrageren med en limtræsbjælke på 100 x 200 mm , den behøver du ikke at lave brandindækning på , den kan holde lang tid nok inden den er brændt igennem
Det kan godt komme til at se ordentligt ud selv med gipsplader.
Når bjælken er pakket ind, smøres en tynd gang fliseklæb på gipspladen, det kan så danne underlag for vandskuring eller puds.
Der skal jo nok ikke lægges flere cm puds på, men jeg har da selv op til en ½cm puds på nogle steder hjemme.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også