Advarsel: KNIRK fra Megatherm superflex gulvvarmerør!

Advarsel om gulvvarmeslanger og varmefordelingsplader.

Jeg fik leveret Megatherm superflex af min vvs'er.
Dette rør har iltbarrieren på ydersiden, og jeg var lidt luren ved det, da jeg havde hørt at det kunne frembringe knirkelyde. Et opkald til Megatherm gav mig det svar, at dette absolut ikke var noget problem.

Min vvs'er svarede det samme.

Jeg lagde rørene ud, men der var betydelig og kraftig knirken, når jeg gik hen over gulvet (før brædderne var lagt). Blot den mindste påvirkning af røret mod forskallingen eller varmefordelingspladerne gav gevaldig lyd.

Derfor fik jeg fat i et stykke rør (Altech gulvvarmerør) og dette rør kunne jeg ikke få til at lave lyd overhovedet lige meget om det var op ad varmefordelingspladerne eller forskallingen!

Så jeg fik vvs'eren til at bytte røret, og nu har jeg lagt rørene om, og der kommer ikke en lyd!
Så tjek lige dine rør inden du lukker gulvet af!
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du bruger varmefordelingsplader er det meget vigtigt at du bruger gulvvarmerør med INDvendig iltspærre. Hvis der bruges udvendig iltspærre kan det ikke undgåes at der kommer knirkelyde, fordi materialet naturligvis "bevæger" sig ved varmevekslinger.

Godt at du skriver det her på forummet, så andre ikke kommer til at stå i samme situation.

Gulvvarme, zinktagrender, stållægter og andre byggematerialer direkte fra producenten: www.BUILDAHOUSE.dk

Interessant indlæg - men er slutningene rigtige?
@Sælbygårn: Du har nu byttet dine rør fordi de knirker når du går på dem og draget den slutning at ved at kaste Altech-rør ned i stedet får du løst dit problem? Jeg kender ikke til Megatherms produkt, men jeg tvivler på at nogen rør der passer ned i en fordelingsplade IKKE vil knirke hvis man træder på steder der kan give efter.
Hvordan kan du være sikker på, at det rør du har lagt ned nu faktisk passer til fordelingspladen selvom det har samme handelsbetegnelse f.eks. 20 mm? Er det 19,8 og dermed ikke har reel kontakt med fordelingspladen og dermed afgiver mindre energi? Det er ikke sikkert det behøver at være et problem - men hvis du nu får et problem alligevel i vinter... er det så pladens skyld eller rørets?
Brug altid materialer fra en leverandør

@Buildahouse: man kan udemærket bruge rør med udvendig iltbarriere til gulvvarme, men man skal være omhyggelig, sørge for at der ilkke ligger urenheder i varmefordelingspladerne og frem for alt være mærkeloyal dvs. kun bruge rør og plader fra en producent, der har testen delene sammen. Du befordrer en holdning her, der kommer fra forhandlere med produkter fra forskellige leverandører og baseret på få, men kendte billigprodukter - typisk PEx-c. Samtidig er de sager typisk fra installationer, hvor der ikke er anvendt shunte (blandet vand) og dermed med for stor afkøling over hele kredsen. Det giver knirkestøj!!!

Du repræsenterer et foretagende, der annoncerer med materialer direkte fra producenten, men skriver ikke hvem det er? - Hvem er producenten, er det den samme til de dele der skal lægges/arbejde sammen (som ovenstående) og hvordan kan man sikre sig, at dine produkter er kvalitetsvarer og at man ikke køber katten i sækken? Det er almindelig kutyme, at man sikrer sig som forbruger ved at vide hvem fabrikanten er. Der står ganske vist, at I afhjælper/ombytter osv. ved problemer, men køberen ved jo typisk ikke hvad årsagen til knirkestøj er.
Hvorfor står der ikke om rør, der kan bruges til brugsvand er godkendt til det i DK - altså en VA-godkendelse?
Skrevet af vvs'eren på 30 okt 2009 11:42
Interessant indlæg - men er slutningene rigtige?
@Sælbygårn: Du har nu byttet dine rør fordi de knirker når du går på dem og draget den slutning at ved at kaste Altech-rør ned i stedet får du løst dit problem? Jeg kender ikke til Megatherms produkt, men jeg tvivler på at nogen rør der passer ned i en fordelingsplade IKKE vil knirke hvis man træder på steder der kan give efter.
Hvordan kan du være sikker på, at det rør du har lagt ned nu faktisk passer til fordelingspladen selvom det har samme handelsbetegnelse f.eks. 20 mm? Er det 19,8 og dermed ikke har reel kontakt med fordelingspladen og dermed afgiver mindre energi? Det er ikke sikkert det behøver at være et problem - men hvis du nu får et problem alligevel i vinter... er det så pladens skyld eller rørets?
Brug altid materialer fra en leverandør

Jeg er FULDSTÆNDIG sikker!

Megatherms rør siger som flamingo, du gnider mod en glasrude, og Altechs siger nærmest ikke noget lige meget hvor hårdt du spænder dem mod plader eller forskalling.

Du skulle selv prøve at tjekke... eller komme forbi, for jeg har ikke lagt brædder endnu og har stadig megatherm-rørene..

I øvrigt kommer mine materialer fra et stort, lokalt vvs-firma, som handler med en af dk's største grossister.
Det diskuteres stadig i branchen, om hvorvidt gulvvarmerør med udvendig iltspærre medfører knirkelyde eller ej. Der er lavet simple undesøgelser, der peger i retning af, at udvendig iltspærre kan bevirke knirkelyde, medens andre erfaringer viser, at det er uden indflydelse.
Vi anbefaler, at der altid bruges gulvvarmerør med indvendig iltspærre for at bringe denne tvivl og uønsket gene til livs.
Knirkelyde kan naturligvis stadig fremkomme af andre årsager - f.eks. hvis forskallingsbrædder ikke er lagt korret eller gulvopbygningen generelt kan medføre knirken.

Gulvvarme, zinktagrender, stållægter og andre byggematerialer direkte fra producenten: www.BUILDAHOUSE.dk

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis