Rockwool FlexiA batts direkte på grus/jord

Jeg vil isolere gulvet i vores vinterstue. Det er et Fyrretræs-plankegulv der er monteret på strøer.
Det er meningen jeg vil isolere med FlexiA batts i mellem strøerne og afslutte med en dampspærre.

Strøerne er placeret ovenpå grus/jord, med tagpap imellem.

Kan jeg lægge FlexiA batts direkte ovenpå jorden, eller skal der være luft imellem?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
der SKAL være luft imellem , ellrs går der ikke lng tid før der er råd i opklodsning og strøer
En løsning kunne være at grave 10 cm jord væk under strøerne, spænde tråd ud under dem, og lægge isoleringen ovenpå tråden - dvs imellem strøerne.

Det nuværende gulv ligger med 5mm mellemrum imellem plankerne (uden isolering og dampspærre under), jeg vil gerne skifte det ud med et fyrretræsgulv med fer/not og dampspærre under, dermed bliver der ikke mulighed for ventilation opad. Og jeg har umiddelbart ikke mulighed for udluftning i siderne i det 10 cm hulrum, da det ligger under det udenomliggende fliseniveau.

Vil det så være et problem?

Kan I i så fald foreslå en alternativ løsning?
det kan du sagtens gøre , men pas nu på at opklodsningen ikke skrider , når du graver væk imellem den
det vil nok være bedre at fjerne det hele , grave ud og klodse op forfra , så det bliver ordentlig understøttet
den tråd du hænger isoleringen i skal enten være hønsenæt eller 2 mm udglødet tråd pr 30 cm ( ikke den tynde vinselstråd )

udluftningen klare du med at fræse/save et spor lodret i bagsiden af fodlisten på 10 x 15 mm , for hver 1,5 m ( husk at bryde dampspæren i udfræsningerne )
Det lyder godt, tak for dine svar!

Det var også min mening af lave ny opklodsning, den er i forvejen skredet lidt nogle steder.

Er det nok udluftning når den er ind i rummet.

Jeg havde forestillet mig det skulle være udluftning imod det fri, for at få nok (tvungen) luftgennemstrømning.

Men hvis din løsning er gangbar, er det jo bare meget nemmere for mig :-)
den måde har jeg selv brugt flere gange , og også den anbefalede ifølge flere fabrikanter
Mange tak for hjælpen :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis