lav selv limtræ

Jeg går jo og pønser på at lave mit eget karlekammerskab, men kan ikke rigtigt finde noget info om hvordan og hvorledes man gør med limtræ.

Tanken var at træstykkerne bliver høvlet på den side der skal limes med et modsvarende stykke træ, jeg vil så lægge en liste på hver side af træet så træet er plant. Limningerne blvier så spændt sammen fra hver side med skruetvinger.

Men hvordan får man høvlet det hele plant og slebet glat så det er helt jævnt? Jeg ved at limtræ i industrien bliver kørt igennem store slibemaskiner som snildt sliber i over en meters bredde, men en bette rystepudser er jo ikke helt det samme og jeg er lidt nervøs for om det nu vil blive fint og plant alligevel?

Kan næsten tænke mig at træstykkerne skal høvles på alle fire sider for at gøre det nemmere at slibe ned bagefter. Nogle erfaringer og forslag man må høre?

Til sidst, så skal fyldningerne jo drønes over med en overfræser, men kan man få et fræsejern der laver de lange/brede kurver man ser på fyldningerne?

www.simpelt-liv.dk opskrifter, køkkenhave, husdyr og meget andet... læs mere om at blive selvforsynende uden at overdrive.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er sådan set ikke noget problem at lave limtræs plader, det der i gamle dage blev kaldt møbelplade. De var nu godt nok fineret på begge sider. En væsentlig ting når du limer stavene sammen er at du hele tiden sørger for at årene vendes hver anden stav, så det kommer til at ligne en blød bølge på langs.
Men fyldnings døre o.l. blive lavet af flere stykker og samlet til sidst, og de udfræsninger du vil lave, laves før det hele samles. Jeg vil nok sige at har du aldrig prøvet det før, så er det en temlig voldsom opgave at starte med. Hvad med om du startede i det små og lavede et lille vægskab først.
Og som en lille koriosum kan jeg da fortælle dig at de gamle Karlekammer skabes fyldninger og diverse udsmykninger blev lave med håndkraft, man havde simpelthen en høvl til hver eneste opgave. Som regel fremstillet af snedkeren selv.
har arbejdet på møbelfabrik hvor disse udfræsninger blev lavet på store fine maskiner, men det står min pengepung ikke lige til, så må finde andre metoder der er nemmere for pengepungen, derfor også interessen i hvordan og hvorledes man laver disse ting under mere simple forhold.

jaeh godt gammelt håndværk men nu er vi jo lidt mere moderne og har ikke lige en milliard høvle, så vi hjælper lidt til med maskinerne hehe, man kan jo godt holde de gamle idéer i live selv om de bliver udført lidt mere moderne.

www.simpelt-liv.dk opskrifter, køkkenhave, husdyr og meget andet... læs mere om at blive selvforsynende uden at overdrive.

hvist du skal have siderne helt lige.!
kan du bruge en langhøvl eller en rugbank.?

ADM: indlæg slettet, da vi ikke accepterer sådan tone på siden.
øhm rugbank?

jow jow langhøvl kender jeg nu godt og de er nemme nok at bruge, havde dog tænkt mig at dovne den og så se om jeg ikke kan få fat i en elektrisk "bordhøvl" hvis jeg kan finde en til en fornuftig pris, ellers bliver det bare en alm. elektriskhøvl, men til nødt han en langhøvl sagtens bruges, hvis ikke man er dovent anlagt.

havde faktisk overvejet at få fat i en autentisk langhøvl man kan være heldig at finde en når der er loppemarked eller noget.

www.simpelt-liv.dk opskrifter, køkkenhave, husdyr og meget andet... læs mere om at blive selvforsynende uden at overdrive.

for at få limtræet plant , kø´ber du et slidsjern (4mm) til overfræseren , fræser en not i alle siderne
skær strimler af en 4 mm xfiner og lim dem sammen som fjer og not , så har du en overflade der ikke er mere ujævn , end det kan klares med en pudser
til udfræsningerne i fyldningerne laver du en skabelin i en plade som du kan bruge til overfræseren med kopiring monteret , så er det bare at fræse løs , den kan jo så ikke køre længere ud ens skabelonen
Godiwa.

Når du limer træ sammen er det ikke lige meget hvordan du gør dette, årene i træet skal vende "rigtigt" som Håndværkeren også skriver und-går du at din fylding kaster sig.
Og det er meget vigtigt at dit træ er tørt til formålet (møbel/tørt 8-10 % efter hukommelsen)
Det værktøj du mangler er et par frise-jern, til fyldningen, (for ca. 40 år siden) disse er beregnet til stationære fræsere, har ikke set sådanne til over-fræsere (men har jo heller ikke set alt endnu).
Men denne kan også saves med rund-sav med kip (hvor du kan save i smig på højkant i din fyldning) det kan godt lade sig gøre med stor forsigtig-hed, og og til sidst kan du lave en runding med en over-fræser.
For at få din fyldning plan kan du efter limning pudse med et groft bånd på din bånd-pudser, diagonalt og tjek med en ret liste af og til.
Til slut pudser du langs årene med et fint pudse-bånd, til du har ønsket finish.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Godiwa:

Gør det grimt har en artikel om limtræ. Du kan downloade den her: http://www.goerdetselv.dk/Shared/bildbank/dk-pdf/DKGDS022003_2568_Limtrae.pdf
Hvis du ikke har noget abonnemang kan du sende mig en PM med din emailadresse, så kan jeg sende filen til dig.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis