gulvarme afslutning af slanger under gulvet.

hejsa,

jeg skal til at lave gulvvarme i stueetagen, det ville være enormt praktisk hvis jeg kunne trække slangerne ubrudt og direkte ned i kælderen og så have dem koblet på her, men kan jeg det ? jeg tænker på om det så kan lade sig gøre at udlufte systemet ?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det har jeg gjort!
På med fremløb og lad den sprutte til der kommer ren vand. Så sætter du den på returløbet.

Eller... det var jo ikke mig der gjorde det. Det var smeden. Og han roste mig for at have brugt klar slange, istedet for rød og hvad farver de nu eller findes i. Med de klare kan han se når der er vand på vej... ;-)


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
ok det lydder godt, men hva når det er direkte fjernvarme, så er sådan en manøvre vel ikke så fantastisk, men man kunne vel gøre det samme ved bare at placere en ventil i kælderen eller ?

ved godt der skal shunt og styring på men det ændre vel ik på trykket.
Smeden sluttede rørene til shunten og lod vandhanen klare trykket. Pumpen blev først tændt bagefter.
Jeg har eget varmeværk (Varmepumpe) Så jeg ved ikke lige med fjernvarme.
Dog synes jeg jo at varmekredsen i dit hus må være lig min. Der sidder en væksler hvor vandet skal igennem inden det rammer shunten...


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
nope det er direkte.
Man skyller bare luften ud med vandværksvand.
Annonce
Har sat een autoudlufter på retur pr. kreds i et hjørne af hver rum, ikke pænt men de kan dog skjules. De er spledes det højeste punkt i systemet da de sidder lidt over gulvet.

De prutter lidt under opstart hvor så pumpen sættes til max. og kun een kreds igang, og så er der ellers ingen luft.

I andre kredse har jeg brugt postevands metoden med godt med tryk på. Min shunt er på disse kredse det højeste punkt, og er er det shuntens udlufter der klarer det sidste luft.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
jeg skal lige forstå korrekt, sådan en shunt er det et lukket kredsløb ? eller hvordan er det man hælder postevand i ?

jeg er sådan set ikke ude på selv at foretage udluftningen, det får jeg autoriseret vvser til når han kobler det på fjernvarmen, men jeg vil bare nødigt bygge hele mit system og ligge gulv og så kommer en vvser og siger at det ik kan lade sig gøre .
En shunt er bare en blande dims til et anlæg med trægulv.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Du kan rolig lægge dit gulv.
Det er ikke noget problem at få luften ud.
Hvis det ikke er nok med postevand, sætter din vvs'er bare en dykpumpe på.

Din gulvvarme betstår i hovedsagen af et fordelerrør og en shunt.

Fordelerrøret spreder din varme ud til de forskellige kredse.

En shunt er en blandeventil. Dit fjernvarmevand er måske 70 grader, men det kan være at du kun skal bruge 35 gr til dit gulv. Forestil dig, at du med en hane kan lukke for fjernvarmen og med en anden hane åbne for returen, så den løber tilbage i gulvet. På et tidspunkt har dit gulv kølet vandet ned til fx 30 gr. og så er det tid til at lukke lidt fjernvarmevand ind i systemet igen, så temperaturen kommer op på 35.

Dette gør shunten helt automatisk, og du kan faktisk med en termostatventil helt nøjagtigt sætte den temperatur, du ønsker i din gulvvarme.

God arbejdslyst!
Jeg har et spørgsmål da jeg skal til at lave noget tilsvarende med gulvvarme på 1. sal og i kælderen.
Kan man alternativt forestille sig, at istedet for at føre alle kredsene ned i kælderen, så kunne man placere fordelerrør og styring på 1. sal og så placere shunt og pumpe i kælderen? På den måde kan jeg klare mig med én pumpe til kredsene i både kælder og på 1. sal.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis