Isolering af gasbeton ydervæg

Jeg har et hus bygget i 1978, lavet i gasbeton, tykkelsen på stenen som er brugt er på 23,5 cm. Jeg påtænker at efterisolere ydervæg til at klare dagens isoleringskrav. Jeg vil gerne beklæde huset udvendigt med træ.
Hvad er bedst/billigst at isolere indvendigt eller udvendigt?
Hvilke krav stilles der til isoleringtykkelse ud over de 23,5 cm gasbeton?

Med venlig hilsen

Søren
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det dyreste er nok den udvendige isolering, du skal have mindst 200 mm. isolering på en gasbetonsvæg indvendigt.  D.v.s. du reelt mister 25 cm. af rummet størelse på ydervæggen, det er ret begrænset hvad en gasbetons væg isolere.
Men uanset hvad så ville jeg nok selv lave en træbeklædning med en 200 mm. udvendig isolering.

V.h.  Håndværkeren
Jeg ville også vælge den udvendige løsning.
Når du alligevel skal til at beklæde huset, er det småpenge i merudgift at isolere samtidig.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Tak for svarene, men jeg synes det er meget jeg skal sætte uden på huset. Er der andre løsninger på problemet?
Jeg skal lige sige at jeg også vil bygge lidt til stuen 32 m2, samt isolere gulvet og loftet. På gulvet er der 5 cm og på loftet er der 10 cm. Det er et sommerhus som ligger i by-zone så vi må benytte det hele året.
Sommerhuset har sommerhus status og ikke helårsstatus. Ved i om tilbygningen skal laves efter helårs isolering eller man kan gøre lige hvad der passer en, fordi det er sommerhus.
Jeg kunne godt tænke mig at isolere med 10 cm på ydervægge, 30 cm på gulvet og loftet, det vil jeg tro det hjælper mig meget mht varmeforbruget.
Vi vil benytte sommerhuset hele året, så et eller andet skal jeg hitte på, så alle mine penge ikke går til opvarmning.
Isoleringsmæssigt kan jeg så gøre hvad jeg vil, når det har sommerhusstatus?

MVH

Søren
Hej Søren.
Jeg tror næppe du kan  gøre som du har lyst, selvom det kun er et sommerhus. For der er da en tinglysning på sådan en sag, og så er der også regler der skal følges.
Det vil være spild af penge kun at isolere med 100 mm. udvendigt når du aligevel er igang. Jeg kan også følge dig i 300 mm. på loftet, men som gulvisolering kan du ikke bruge rockwoll der skal du bruge Flamingo plader og der vil 200 mm. være rigeligt. Forhåbenligt har du allerede thermovinduer i huset ellers vil forsats vinduer være en god løsning hvis du vil kunne bo der om vinteren.
Der er utvivlsomt en lokalplan - men han er jo ikke igang med at udskifte sin klimaskærm så det der skulle forhindre det var at træbeklædning på facade ikke tillades - æstetik, brandhensyn og sådan noget...

Eps inde i huset skal indstøbes under beton aht dampe ved brand - ellers kan du få terrænbatts til formålet - men eps er helt klart billigst.

Mht indvendig/udvendig så er udvendig med afsluttende træ helt klart at foretrække - indenfor skal jo have flyttet alle kontakter og radiatorer indad og det er IKKE lds arbejde.

Husk sokkel når du skal til og igang.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Jeg tillader mig lige at blande mig med et tillægsspørgsmål, da jeg skal igang med noget tilsvarende. Og har de samme forhold med gasbeton væg.

Jeg har tænkt på en indvendig løsning med 95 mm isolering, hvor meget ekstra giver det med 200 mm? For jeg bliver lidt forvirret, når jeg prøver at bruge guiden på Rockwool's hjemmeside, hvor man kan beregne, hvor meget man vil spare. Med 90 m2 væg spares der følgende:
Ved 95 mm: 8273 kWh
Ved 195 mm: 9455 kWh

I kroner og øre er der en forskel på 1200,- kroner om året. Med 95 mm løsningen spares der 8300,- kr.

Så hvorfor gå fra 95 til 195 mm?
Hej Calle!

Det er for at overholde BR08, men jeg har tænkt det samme som du. Det er meget at betale for så lidt.

MVH

Søren
Så er jeg med igen, og hvornår skal man så overholde BR08? Mit hus er fra 1939, hvor tilbygningen i gasbeton er fra omkring 1970.
Det skal man ved en renovering, hvis altså det er rentabelt i forhold til en beregning.
Ja, hvis man overskrider følgende jf. BR08 og tilhørende SBI anvisninger:

* 25 pct. af klimaskærmens areal
Til klimaskærmen henregnes tag, ydervægge, vinduer, yderdøre, terrændæk og krybekælderdæk. Kravet betyder, at der samtidig med ombygningsarbejdet skal ske en opgradering af de øvrige dele af klimaskærmen, der ikke bliver berørt ved ombrygningen – hvis det er rentabelt.
* 25 pct. af ejendomsværdi minus grundværdi
Til større ombygninger og andre væsentlige energimæssige forandringer henregnes foruden indgreb i klimaskærm og varmeinstallationen også andre byggearbejder såsom modernisering/udskiftning af køkkener og badeværelser etc. Dog medregnes kun udgifterne til de egentlige installationer, mens udgifter til fx gulv- og vægbeklædning, køkkenskabe, hårde hvidevarer og belysning ikke medregnes.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis