Dobbelt afbryder kontakt med korrespondance

Hejsa alle jer kloge mennesker.
Jeg er løbet ind i et lille problem.

Jeg har en afbryderkontakt med tryk trykflader (derfor dobbelt), hver trykflade skal kontrollere 2 lamper i et værksted.

Den kontakt jeg har købt til formålet er fundet i JemOgFix og er beregnet til udendørsbrug, den har 3x2 rækker som er henholdsvis A1,A2,B1,B2,L og C. Hvad jeg ikke forstår er følgende.
Såvidt jeg ved skal man, i udendørs installationer, bruge 1 Fase, 1 Nul og 1 Jord.

Men med de rækker jeg har til rådighed har jeg svært ved at se den røde tråd. Jeg vedhæfter et sølle forsøg på at gengive installationstegningen der er printet bag på kontakten.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal lige huske at Nul og Jord ikke har noget at gøre i klemmerne på en tændings-kontakt, kun hvis det er en stikkontakt. Den nemmeste måde at lave det på er at lave det med mellemledere også en leder på den ene kontakt og lampe på den anden kontakt.

Sådan her: B1 -> B1 på hver sin kontakt
                 C  ->  C på hver sin kontakt
                 Fase på B2 på den ene kontakt
                 Lampe på B2 på den anden kontakt

Samme måde gælder selvfølgelig for den opkobling.
Jeg har prøvet at tegne det i hånden sådan som jeg lige husker det bør være. Jeg er 99% på det virker, men husk nu lige og have en ekstra sikring i huset

HUSK MIN TEGNING AF KABELFØRING KUN DÆKKER 1 KONTAKTSÆT.. FAKTISK SKAL DU OP I 7 LEDER FOR AT FÅ BEGGE KONTAKTER IGANG PÅ ET KABEL.

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Det korrekte svar må blive at det er din autoriserede elektriker der skal lave det for dig!

Det er lovligt at udskifte stikkontakter og afbrydere i eksisterende installationer. Men hvis du tror du kun skal bruge Fase, Nul og Jord udendørs, og samtidig med en afbryder... Så vil jeg ikke anbefale det som et LDS-projekt!!


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....

lidt læsestof og ikke mindst tegninger
Korrespondancetænding
Dokument oprettet:31 Jan 2003
Senest ændret:30 Mar 2007
Forfatter:Cubus

Korrespondance er inden for el-teknik en betegnelse for en installation, hvor man kan tænde og slukke en eller flere lamper fra to eller flere kontakter.

Det er særdeles brugbart i fx et hus i flere planer. En kontakt ved trappen i stuen, der er forbundet i korrespondance med en anden kontakt på 1. sal, sørger for, at man kan kontrollere trappelyset fra begge lokationer.

Et andet eksempel på anvendelighed er et gangområde med flere døre. En korrespondance­forbundet afbryder anbragt ved hver dør betyder, at lyset kan tændes og slukkes uden at man på noget tidspunkt skal famle i mørke.

Samme funktionalitet kan i øvrigt laves med et kip-relæ og et antal tryk. Et tryk er fjeder­belastet - betjenings­tangenten hopper selv tilbage til udgangspositionen når den ikke påvirkes længere. En afbryder derimod forbliver i den position man sætter den i.

Til et traditionelt korrespondancesystem, uden fancy anvendelse af kip-relæer eller programmerbare controllere (fx IHC), anvendes anderledes konstruerede afbrydere end dem som anvendes ved en alm 1-polet tænding. De forskellige typer afbrydere adskiller sig blandt andet fra hinanden ved at have et forskelligt antal terminaler, hvortil ledningerne tilsluttes.
1-polet afbryder
Den 1-polede afbryder har 2 terminaler. Den indeholder en kontaktskinne med forbindelse til den ene terminal. Kontakt­skinnen slutter til den anden terminal når kontakten tændes. Sådan en afbryder kan ikke anvendes i et traditionelt korrespon­dance­system. Hvis der isættes en fjeder bag betjenings­tangenten kan den derimod anvendes som et tryk i et korrespondancesystem bygget op omkring et kip-relæ.
Korrespondanceafbryder
Korrespondanceafbryderen har 3 terminaler. Den kaldes også for en 1-polet omskifter. Kontakt­skinnen, der har forbindelse med den ene terminal, veksler mellem at danne forbindelse til en af de to andre terminaler. Terminalen med kontaktskinnen er gerne genkendelig ved bogstavet P, en farve, eller den kan udledes ved hjælp af et påtegnet diagram.

Terminalen med kontaktskinnen kan også findes ved måling. En gennemgangstesters to målepinde (fx et multimeter indstillet til at måle ohm) placeres prøvende på to terminaler på den frakoblede korrespondanceafbryder. Hvis der, på trods af at afbryderen tændes og slukkes, ikke kan måles nogen gennemgang, er de to frie terminaler fundet. Den sidste terminal er den med kontaktskinnen, markeret med et P på nedenstående diagramtegninger.

Der anvendes altid to styk af denne type afbryder i et traditionelt korrespondancesystem.


Korrespondanceafbryder af ældre dato.
En ældre afbryder med fronten skruet af. En, to, tre termi­naler - et godt gæt er, at der er tale om en korrespondance­afbryder.
Krydsningsafbryder
Krydsningsafbryderen har 4 terminaler. To kontaktskinner, med forbindelse til hver sin terminal, sørger for, at der dannes forbindelse enten lige igennem til de to andre terminaler, eller der krydses over.

Hvis et korrespondancesystem har brug for mere end to tænd/sluk-steder er det krydsningsafbrydere der skal bruges udover de obligatoriske to korrespondanceafbrydere.


Krydsningsafbryder.
 Bagsiden af en krydsningsafbryder.


Det er med at holde tungen lige i munden når der kigges på det påtegnede diagram på ovenstående krydsnings­afbryder. Afbryderen har ikke mindre end 6 terminaler (en enkelt terminal kan i øvrigt sagtens bestå af to "huller" af hensyn til at kunne forbinde to ledninger til samme terminal). Ser man rigtig godt efter opdager man, at den kan bruges både som 1-polet afbryder, korrespon­danceafbryder og krydsnings­afbryder. Skal komponenten anvendes som krydsnings­afbryder skal der monteres to lednings­stumper ("lus") mellem nogle af terminalerne, som det er markeret med de tynde streger i yderkanten af diagrammet. De to ankommende installations­ledninger fra den ene korrespon­dance­afbryder monteres i terminalerne med de to vinkler pegende mod venstre og de to ledninger, der skal videre monteres til terminalerne med vinklerne pegende mod højre (eller omvendt).

Nedenfor ses et mere overskueligt diagram, der viser, hvordan en krydsningsafbryder, hvor der kun skal bruges 4 terminaler til øvrige komponenter, er dannet ud fra en 2-polet omskifter, som har 6 terminaler.


Krydsningsafbryder, diagram for kontakt med 6 terminaler
Ved hjælp af to "lus" (de med rødt tegnede forbindelser) bliver en 2-polet omskifter til en krydsningsafbryder.
Oversigt
Herunder et skema, der også viser hvordan afbrydertyperne kunne være symboliseret på en installationstegning. Det er en plantegning, som angiver hvor stikkontakter, afbrydere mv skal placeres på en lokalitet.


BenævnelseAntal
terminaler
Symbol
strømdiagram
Symbol
installationstegning
Afbrydertyper
1-polet afbryder21-polet afbryder
Korrespondanceafbryder3Korrespondanceafbryder
Krydsningsafbryder4Krydsningsafbryder
Når der vælges enten A- eller B-korrespondance i en stærkstrømsinstallation (C-korrespondancen bruges ikke til stærkstrøm), kan varianterne skitseres i et ledningsdiagram for at se, hvilken løsning der kræver færrest ledninger i forhold til, hvordan kablerne tænkes ført mellem de forskellige komponenter. Færrest mulige ledninger på de længste stræk kunne også være et argument for at vælge den ene frem for den anden. Eventuelle stikkontakter, der placeres sammen med afbryderne, kan spille ind i regnskabet.

Bemærk, at der i alle nedenstående varianter kan indskydes et ubegrænset antal krydsningsafbrydere mellem de to korrespondanceafbrydere, alt efter hvor mange tændingssteder der er brug for. Er der kun brug for to tænd­ings­steder ses der helt bort fra krydsningsafbryderen i diagrammerne og ledningerne går blot direkte fra de to frie klemmer på den ene korrespondanceafbryder til ditto på den anden.

A-korrespondancen er karakteristisk ved, at de to skinneklemmer (P) på korrespondanceafbryderne monteres med henholdsvis fasen (L) på den ene og lampeledningen på den anden.


Korrespondancetænding A.

A-korrespondance. Fasen er ført til den ene korrespondanceafbryder. Her kunne derfor yderligere placeres en stikkontakt, hvis der også trækkes en nul- og evt en beskyttelsesleder. Er der kun brug for to tændingssteder, ses der bort fra kryds­ningsafbryderen i midten og ledningerne mellem de frie klemmer i korres­pon­dance­afbryderne forbindes ubrudt med hinanden. I afbrydernes aktuelle position ville der ikke være lys i lampen - der er ikke nogen strømvej fra fasen (L) gennem lampen og tilbage til nul. Ændring af en vilkårlig afbryder af de 3 viste ville bringe lys i lampen.
Karakteristisk for B-korrespondancen er den såkaldte skinneledning. Der går en ubrudt ledning fra den ene korrespondanceafbryders skinneklemme til den andens ditto.


Korrespondancetænding B.

B-korrespondance. Bemærk at den faste fase føres mellem to afbrydere. Kunne måske vise sig fordelagtigt, når der skal vælges mellem A- eller B-metode, hvis der alligevel skulle installeres en stikkontakt i kombination med 2 af afbryderne. For korrekt virkemåde, skal lampeledningen og fasen monteres i samme side når antallet af tryk fordrer en krydsnings­afbryder. Prøv evt selv at undersøge, om samtlige afbrydere kan tænde og slukke ved alle kombinationer, hvis lampe­led­ningen blev monteret til den højre korrespondanceafbryder i stedet for. Der er en ubrudt strømvej fra fase, gennem afbryderne og videre gennem lampen og tilbage til nul: der er lys i lampen.

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

Næstformanden skrev den 16-10-2009 09:23:46

Det korrekte svar må blive at det er din autoriserede elektriker der skal lave det for dig!

Det er lovligt at udskifte stikkontakter og afbrydere i eksisterende installationer. Men hvis du tror du kun skal bruge Fase, Nul og Jord udendørs, og samtidig med en afbryder... Så vil jeg ikke anbefale det som et LDS-projekt!!

Næstformanden

Det vil jeg ikke kalde et "korrekt" svar.

Det korrekte svar vil være, at det kun er rigtigt, at en autoriseret elektriker skal lave det, hvis ikke installationen findes i forvejen. Det er vi ikke oplyst.

Bemærk at der ikke er tale om en udendørs installation, selv om kontakten er beregnet til udendørs brug.

PS: Jeg ved godt, tråden er gammel, men alligevel ...


Peter

Det med gammel tråd har faktisk stor betydning i den forbindelse. Det kan sagtens være at regler er liberalioseret siden 2009. Dengang tror jeg kun det var stikkontakter uden jord, som man måtte skifte uden autorisation


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 27-09-2017 12:36:33

Det med gammel tråd har faktisk stor betydning i den forbindelse. Det kan sagtens være at regler er liberalioseret siden 2009. Dengang tror jeg kun det var stikkontakter uden jord, som man måtte skifte uden autorisation

Hmm ... enig - men det måtte man faktisk også gerne før 2009, hvis der var HFI- eller HPFI-relæ på installationen, hvis det var under 250 volt, og så længe kablerne var trukket og der var tale om udskiftning :-)


Peter
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis