Foring af gammel skorsten

Hej

Jeg har en skorsten fra 1937 hvor der er tilsluttet en pejseindsats. Med et lysmål på ca. 20x30 er skorstenen alt for stor, og jeg har lidt problemer med sodlugt i det værelse den løber op igennem.

Jeg overvejer derfor at få reduceret lysningen og isoleret på en eller anden måde. Som I kan se af vedhæftede slår skorstenen et par knæk og munder dirkete ud i et røgkammer over pejseindsatsen. Det skal lige siges, at der ikke er adgang til tagrummet på den lille karnap, hvor pejsen står.

Min skrostensfejer foreslår en isodor skorstensforing: http://www.sodfejeren.dk/isodor.htm det skal han have ca. 15-20 tusinde for. Han er dog ikke 100 % sikker på, hvordan han vil lave afslutningen ned mod det åbnne kammer samt, om han kan klar de skarpe knæk. Det lød dog somom han bare lige skulle overveje det en ekstra gang.

Hvad siger i andre? Er der nogen alternative løsninger? Lyder prisen rimelig? Forslag til andre steder jeg kunne indhente en alternativ pris? Jeg bor på Als.

Venlig hilsen

Jens

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det kan sagtens lade sig gøre med en isokern , men med de skarpe knæk skal du nok regne med at skulle have et par sten ud i knækket
det er ret nemt at lave selv , så koster 100-150 kr pr m
Husk en ting - skorstensfejeren er sælger! De kommer altid med en løsning med isokern, fordi det er det de sælger selv. Jeg selv har sat stålrør i min. Jeg har også et knæk på min skorsten. Så lige under knækket fjernede jeg en masse mursten i skorstenen og brugte 1,5 m stykker som jeg firede ned og så svejste løbende. Nede i bunden blev der sat en renselem med tilgang fra den nuværende lem i skorstenen. Herefter fyldte jeg en masse rockwool granulat omkring røret - det gjorde jeg helt oppe fra. I toppen af røret kom der en regnhætte og det var det. Kender du en smed, har jeg svært ved at forestille mig at han skal 15-20 tusinde for det. Selve montagen hvis du selv fjerner murstenene tager 4-6 timer. Materialer samt tid til at fremstille rørene som købes i længder og skæres op er ikke enorm. Det der tager tid at fremstille er renselemmen og så skal der laves et hul på røret hvor tilslutningsrøret ud mod brændeovnen skal sættes fast. Og så er stålrør bedre end isokern - der er bedre træk i.
Nu er det jo netop ikke en isokern fejeren foreslår, men en isodor-foring. Problemet er som sagt, at jeg ikke uden videre kan komme til knæket ude i karnapen.

Nu jeg tænker nærmere over det, kunne man vel godt gå gennem ydervæggen, men er det ikke et frygteligt mas at lave huller, der skal mures til igen? Hvor store huller snakker vi om?

Er de rikke noget med, at der skal afdræning fran stålskorsten?

Venlig hilsen

Jens

http://viewer.zmags.com/publication...11021a6/28

aner ikke en pind om skorstene... men faldt lige over silvans tilbudsavis og hvis det er noget der kan bruges til noget så det ud til at være rimelig billigt... fortsat god fornøjelse

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

Jeg er ved at kigge lidt nærmere på isokern nedsænkningsrør. Er det noget men godt kan lave selv, eller er det noget man bør overlade til en prof?

Venlig hilsen

Jens

Annonce
det kan du sagtens gøre selv
Jeg faldt lige over den svenske hjemmeside fra schiedel. Her har de en løsning med en fleksibel stålskorstensforing. Er der nogen der kender den metode, og hvorfor har de den ikke på den danske side? Det virker jo umiddelbart som en meget nemmere løsning.

http://www.schiedel.se/produkter/renovering/flexibla-roer/


Venlig hilsen

Jens

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis