koldstart af yanmar 3gm

Hej jeg har jo en Yanmar 3 gm. Køre fint, men har det lidt svært ved at starte uden gas. Nu her hvor det er blevet helt koldt skal den have fuld gas, og kommer ikke lige med det samme.
Jeg har jo læst, at det kunne skyldes fjederne i hovedpumpen som kunne være slidte. Den starter jo fint nok når den har været i gang, også efter 2 timer.  Jeg har også fået at vide, at det kunne skyldes kontraventilerne i hovedpumpen.

Jeg har snakkket med en traktormand som ved rigtig meget om dieselmotorer, han mente, at det kunne skyldes at koldstartmekanismen i hovedpumpen ikke blev aktiveret. Findes der en koldstartsanordning i en Yanmar 3gm, jeg ved det ikke.
Er der nogen som har nogle gode bud på hvad ovenstående problem kan være!

Den bruger lidt olie, men ikke noget af betydning, og den lyder rigtig godt når den køre!!
så om den er slidt...tja
MVH
alte

<p>&#160;</p>
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorlænge forvarme du motoren inden du forsøger at slå den igang ???
Jeg ved ikke med Yanmar, men en Saab kan jo få sig en smøg her vinterdage.

V.h.  Håndværkeren
Hvis der er en koldstartanordning, så skal den jo bruges. Det er helt normalt at, det er sværere at få liv i motoren ved lave temparaturer, derfor har nogle motorer forskellige anordninger, nogle Volvoer har koldstartindstilling, nogle har gløderør, nogle har mulighed for at hælde lidt olie i cyl. for at forøge kompressionen, så det ville være en fordel med en instruktionsbåd. Iøvrigt er dieselstart i vore dage ikke så farligt, som førhen, da men har fået forbrændingshastigheden noget ned.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Nu har Yanmar jo ikke forvarmer eller gløderør, og den har heller ikke nogen direkte koldstartsindstilling. Det ham traktormanden mente var, at der i selve hovepumpe måske "generelt" var en koldstartsordning som blev aktiveret når den skal startes koldt. Det var måske det som kunne være gået i stykker. Mit problem er bare . at jeg aldrig har hørt om sådanne ordning!! i en yanmar motor.

Jeg har læst et sted at slidte fjederne i hovedepumpen kunne bevirke, at den skal have noget mere gas når den skal starte, men det ved jeg desværre ikke noget om. Det er jo også sin sag lige at begynde, at skilde en hovedpumpe ad.
MVH
ALTE

<p>&#160;</p>
Jeg vil kraftigt anbefale dig at kontakte en Yanmar bådmotor forhandler, frem for alt for  meget gætteri. Især da det åbenbart er begrænset hvad du selv ved om motoren.

V.h. Håndværkeren
Du har ret i at jeg ikke skal piller ved noget jeg ikke har forstand på, men jeg er smed og uddanet maskinist så et eller andet kan jeg da, men derfor kan det være dejligt at høste andres erfaring omkring dette emne for jeg beynder at rode med det!!
MVH
alte

<p>&#160;</p>
Annonce
Jeg syntes at det lyder helt normalt at en" mekanisk"dieselmotor ved koldstart skal have gas,du skal ikke pumpe men bare skubbe til håndtaget,det er jo netop derfor at gearet ofte kan frakobles.
René
Hvis en gammel dieselmotor går lidt som en benzinmotor er det ofte fordi indsprøjtningstidspunktet står forkert, men så oser den lidt rigeligt.
Er motoren gammel og har mistet lidt kompression, så er det den overskydende diesel der laver kompressionen ved at ligge på cylindervæggen.
Hvis den hurtigt stopper med at ose og ellers går rent kan det jo tænkes at fabrikanten ville gøre det samme ved koldstart, nemlig at give fuld gas.
Men på mig lyder det som alm. alderdom.
Men som Håndværkeren skriver.. skaf en manual..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hvis motoren er saltvandskølet kan toppakningen være utæt.
Hilsen JOY

<p>&#160;</p> <p><strong><em>&#160;&#160;&#160; KH</em></strong></p>
Motoren køre bare rigtig godt så det er bestem ikke noget med at toppakningen er gået. Det er jo nok alderdom som der bliver nævnt. Ryger lidt men ikke meget, bruger meget lidt olie. Jeg er bare ude efter at vide, fx hvad slidte fjeder i hovedepumpen kan have af betydning for at staret. hvad er det lige præsis de har til opgave i hovedepumpen. Jeg har har kæst en artikel her på nette et sted, hvor der er en som beskriver nøjagtig den samme problemstilling som på min motor. Han skiftede bare fjederne i hovedpumpen og så var hans problem løst. Problemet er bare, at jeg har snakket med en der har forstand på yanmar, han mente ikke at det kumme passe. der for er jeg lidt interesseret i hvad netop de fjeder har til opgave at lave i hovedpumpem.
MVH
alte

<p>&#160;</p>
Jeg tror ikke problemet er pumpen, men for lidt kompression til at opnå den temparatur, som skal til for at tænde blandingen når indsugningsluften er kold. Og problemet er almindelig kendt. Hvid du er lidt ked af startgas, kan du, som visse Forder har, montere et gløderør i indsugningen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis