koldstart af yanmar 3gm

Hej jeg har jo en Yanmar 3 gm. Køre fint, men har det lidt svært ved at starte uden gas. Nu her hvor det er blevet helt koldt skal den have fuld gas, og kommer ikke lige med det samme.
Jeg har jo læst, at det kunne skyldes fjederne i hovedpumpen som kunne være slidte. Den starter jo fint nok når den har været i gang, også efter 2 timer.  Jeg har også fået at vide, at det kunne skyldes kontraventilerne i hovedpumpen.

Jeg har snakkket med en traktormand som ved rigtig meget om dieselmotorer, han mente, at det kunne skyldes at koldstartmekanismen i hovedpumpen ikke blev aktiveret. Findes der en koldstartsanordning i en Yanmar 3gm, jeg ved det ikke.
Er der nogen som har nogle gode bud på hvad ovenstående problem kan være!

Den bruger lidt olie, men ikke noget af betydning, og den lyder rigtig godt når den køre!!
så om den er slidt...tja
MVH
alte

<p>&#160;</p>
Hej jeg har jo en Yanmar 3 gm. Køre fint, men har... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved ikke hvor mange timer indsprøjtningsdysserne i sådan en maskine kan kører. Men de er jo fjederbelastet og fjedrene bliver jo slidte og det gør selve hullet i dyssen også.. Dvs at de ikke forstøver godt nok. Er de meget slidte kan de begynde at dryppe og efterfølgende brænde hul i stemplet. Samtidig vil uforbrændt diesel også ose lidt sort.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det er jo netop det jeg går og tænker på, om der er et trykfald fra hovedpumpen og ud til dyssen. Som før beskrevet så er det jo kun første gang den startes, at der er et problem. Kommer jeg senere på dagen også selvom motoren er blevet kold igen starter den jo fint nok. Ang. dysserne så tror jeg ikke det er det da den køre rigtig godt uden at den hammer og banker! Det gør den jo hvis det er dysserne, har jeg ladt mig fortælle. Selvfølgelig kan det da godt være en af dysserne som har det dårligt, og det er da også det første jeg vil have undersøgt her til vinter. Det skal siges at der kommer ingen sort røg. Jeg har dog lagt mærke til at der ligger lidt dieselolie i vandet når den startes første gang. (Har kun lagt mærke til det to gange i løbet af sommeren). Det kunne jo godt tyde på en utæt dysse!!

MVH
alte

<p>&#160;</p>
En dysse skal når den får det rigtige tryk sende en tåge af diesel ind. Er fjederen slap i dyssen kommer det tryk for tidligt. Og og spidsen på dyssen eller hullet slidt og skævt vil det komme mere i dråber end i støv... og er derfor sværere at antænde, hvis man kan sige det sådan.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

slettet.. samme tekst kom 2 gange?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

jeg må prøve at kigge til de dysser til vinter...måske starter den heller ikke så dårligt, den kom da i gang her til morgen og man må da sige, at det har været koldt i dag.
Tak for de gode svar, dem vil jeg tage med i min overvejelser når jeg skal have kigget på det her til vinter. Tak sla i have.
Mvh
alte

<p>&#160;</p>
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis