Brændeovn - Hovedpine

Hej. Kan hovedpine, når man er i nærheden af brændeovnen, være pga. kulilte eller CO2? Brændeovnen burde være tæt nok, da pakningen rundt ved lågen er blevet udskiftet, men man kan stadig til tider lugte en smule røg. Skal jeg regne med, at ovnen er utæt, eller kan røgen komme ud af lufthullet (som kun burde fungere eén vej, nemlig til indsugning), eller kan det være noget helt tredje? Vil det kunne betale sig at købe en kuliltemåler?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
eller du kan få skorstensfejeren til at smide en farvepatron i så du kan se om der er udsivning.

men en brændeovn sænker jo luftfugtigheden, og tør luft kan også være en årsag. Så det var måske en ide at prøve med lidt fordampning først.
Huse med brændeovne er vidst sjældent så tætte at man ligefrem går i underskud for ilt - noget af et bål der skal til tror jeg :-)

Hvis der luger af røg er ovnen utæt - og røgen indeholder partikler der relativt let påvirker os i negativ retning.

Det kan også være hvis i sidder tæt på den og får meget af strålevarmen - så vil kroppen kompensere ved at svede der hvor varmen rammer, men man mærker det ikke fordi det fordamper hurtigt - og så kan man relativt let komme i underskud for væske hvis man har siddet der i et par timer med en god film eller bog.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Kulilte optages 400 gange hurtigere i blodet end ilt, så der skal ikke ret meget kulilte til i rummet, før man kan få hovedepine, osv. Og bliver en del af luften i rummet skiftet ud med kulilte fra brændeovnen, får du ikke de 21% ilt som der er i luften normalt.

Jeg kan så lige tilføje at du skal ikke ret meget under 21% ilt, før kroppen reagere på det.

Dermed ikke sagt at det er her problemet er, men hvis du lige frem kan lugte røg i rummet, kunne det tyde på at noget er galt. Det kan også komme af røg nedslag i skorstenen, hvis denne ikke er tilstrækkeligt høj.

Mvh Thomas Hansen

der kan også være en fuglerede i skorsten.???
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis