Fugning af dør

Hej.

Jeg har i sat en ny hoveddør og skal til at fuge op mod en murstensvæg. Fugen er i begge sider er 25mm. 

Jeg har naturligvis været på nettet og undersøgt hvad der skal til og forvirringen er stor.

Jeg læser igen og igen, at man ikke må bruge silikonefuge og rockwool: http://www.bygningsbevaring.dk/files/anvisninger/forkert_beh_vin.pdf.

Jeg skal bruge en ren luftkalmørtel (uden cement og hydralisk kalk). Dette kan jeg ikke finde en forhandler af nogel steder?! Stark, Silvan, mm.

I luftkalkmørtlen skal jeg i blande fæhår. Hvad er blandingsforholdet?

Som isolering skal jeg bruge tjæretværk.

Spørgsmål:
- Jeg har snakket med Rødvig mørtel og de anbefalede en mørtel uden cement, men med hydralisk kalk? Det skulle være en Jura mørtel/KKH 20/80/475. Hvad skal jeg vælge luftkalkmørtel eller Juramørtel?
- Findes der nogle steder hvor man kan købe fæhår og tjæretværk (krakaværk) billigt?

Jeg håber, at her er nogle som kan svare mig hurtigt...

/Brian
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvorfor ikke bruge en bygge gummifuge ? isolering i så et bagstop og tilsidst gummifuge.
den artikkel du henviser til er jo til gamle bevaringværdige vinduer, med enkelt glas og i den duer. vil nok mene at de fleste (med mindre du bor i et gammelt hus hvor stilen er vedligeholdt) vil vælge at gøre ovenstående, alternativt bruge ilmo bånd (selvekspanderende fugebånd) det er altså virkeligt simpelt og diffusionsåbent for den sags skyld.
Hej Begge.

Jeg bliver bekymret når artiklen beskriver risikoen for svam og råd i karmen til døren. Dette gælder jo også nyere bygningsværker.

Jeg kan godt lide metoden med mørtelfuge, da det er væsentligt nemmere for mig, at lave en pæn fuge. Jeg har prøvet at fuge med silikone og det blev ikke velgjort. Det var en vindue med en fugebredde på 10 mm. Denne her fuge er 25 mm. Jeg tror simpelthen ikke på , at jeg kan lave et fornuftigt resultat med silikone.

Jeg har været rundt at kigge på husets øvrige vinduer og døre og de er alle fuget med mørtel :o) Det vidste jeg ikke - har faktisk fundet ud af det lige nu :o)

/Brian

Nååhh, ja. Jeg kan kun få bagstop på 24 mm i byggemarkederne. Det er ikke stort nok til hullet jeg skal fuge.

/Brian

Tibberup Høkeren kan 100% hjælpe dig, om ikke andet henvise dig til en forhandler der hvor du bor.

http://www.lyrk.dk
Læg Rockwool (eller tjæret værk) som isolering, Acrylfugemasse indendørs og en eller anden kalkmørtel, f.eks fugemørtel udvendigt, den er diffusionsåben. Brug aldrig silikone indvendig (kun i bad/køkken/akvarier) og brug aldrig udendørs fugemasse da lortet simpelthen ikke kan fjernes igen!!! Desuden er den ikke diffusionsåben så døren, selvom den ikke rådner de første mange år, vil kunne holde betydeligt længere. Man kan ligeså godt lave det ordentligt, men behøver heller ikke overdrive (med tjæret værk osv) Jeg har dog selv brugt tjæret værk og linoliemaling efter forskrifterne. Min byggesagkyndige mener mine vinduer fra 1935 vil kune holde i 500 år endnu!(Hvis de bliver vedligeholdt).
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis