Varmepumpe - Luft til vand.

Jeg står og er ved at renovere vores hus og skal bl.a. have lavet gulvvarme i hele huset (120 kvm.).

Jeg har overvejet et varmepumpe-anlæg i stedet for et pillefyr, men jeg ved ikke hvor stor et anlæg jeg skal anskaffe mig eller hvor dyrt det overhovedet er.

Er der nogen, der har nogle erfaringer med varmepumper (luft til vand) og ved hvad jeg sådan cirka skal kigge efter ?

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor stort anlæg du skal have, er noget man skal kende boligen for at finde ud af.

Et varmepumpesystem er nemt og rart. Du slipper for at skulle fyre, rense skorsten osv...
Jeg vil anbefale at du tager mindst et par tilbud hjem på forskellige anlæg, inden du beslutter dig.

Af luft/vand varmepumper kan jeg stærkt anbefale Daikin Altherma, som jeg selv har.
Sanyo har et CO2 anlæg der også er pålideligt og virker ved lave udendørstemperaturer.
Bosch/IVT og andre mærker vil jeg lade andre om at bedømme.
Dog vil jeg bede dig bruge søgefunktionen her på siden, og søge efter "ISPIND"


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Jeg overvejer selv at få en luft til vand pumpe, i stedet for pillefyret vi benytter i dag.

Så du må meget gerne vende tilbage med lidt info og erfaringer, hvis du beslutter dig for denne løsning.
Jeg kan varmt anbefale en luft/vand varmepumpe.
Har selv installeret et jordvarmeanlæg, men også to luft/vand for mine naboer, og de kører upåklageligt og særdeles økonomisk.
Jeg arbejder ikke inden for branchen på nogen måde, har bare bygget dem som selvbygger.
Jeg fik pris for et jordvarmeanlæg til min ejd. Det lød på 156.000 kr., hvilket fik mig til at trille ned af stolen. Da der kalkuleredes med ca. samme forbrug/varmeudgift som det jeg har i øjeblikket med mit gamle træpilleanlæg, ville min eneste "besparelse" være at jeg undgik pasningen af træpillefyret.
Jeg er dog stadig lidt slikken efter at opnå denne lettelse, men min afgrundsdybe fattigdom byder mig at ville se tiden an i nogle år og se om priserne mon ikke vil falde på disse anlæg, ganske som vi har set på de små luft/luft anlæg.
Eller???

Med venlig hilsen
ktm

 

Jo, priserne på disse anlæg er helt klart også faldende.

Jeg vil dog skifte både fordi jeg ville slippe for alt det arbejde med pillefyret, men lige så meget for den besparelse det ville give, priserne på pillerne er jo stadig rekord høje, og vil sikkert her i sæsonen stige endnu engang.

Da vi gav 700-800,- for et ton piller var det jo en god ide med pillefyret, men nu er prisen jo godt 2.000,- så har lidt svært ved at se hvor den besparelse efterhånden skulle være henne, udover den varme vi får gratis når fyret skal fyldes med piller, og renses...

Annonce
Hvis man køber en Bosch-vp i Sverige og selv installerer, skal man regne med at det alt i alt koster mellem 55-70.000 kroner alt efter hvor stor en pumpe, man har brug for, og hvor meget fittings og rør, der skal bruges for tilslutning til eksisterende system.
Hej med alle jer derude
Jeg er snart færdig med at støbe gulvslanger ned og skal snart have noget varmt vand i dem, så kommer det store spørgsmål??
Hvad skal varmekilden være ? Oliefyr, Pillefyr, Jordvarme, Luft/vand, men helst vil jeg have jordvarme, men med en pris på ca
125.000,00 kr for jordvarme og hertil skal der også beregnes et årlig forbrug, så er det da noget af en post.
Hvis man nu prøvede at regne på en anden måde= 100 lm guvslange indeholder ca 20 l vand som skal varmes op til ca 34 gr max
der er ca 160m2 og huset ydrevæg isoleres med 200 glasuld og samme dyne på loftet
så spørger jeg lidt naivt, kunne man købe en 110 l vandvarmer til en pris ca 3500,00 og så bruge dif. på elforbrug , der er jo min. 120.000,00 kr til forbrug
Nå jeg spørge jo bare, men der sider jo mange kloge folk derude, så lad høre om det er helt dumt
Hvis den kunne levere nok varme, ville den jo koste fx 1,8 kroner pr kwh.
Det vil sandynligvis koste dig 20.000 før du er færdig med at installere din vvb til at kunne trække dit varmesystem (husk ekspansion, ventiler, målere osv)

Dit hus ville sandsynligvis skulle bruge 28.000 kwh om året til opvarmning og varmt vand = 50.400 kroner pr år.

En jordvarmepumpe med en cop på fx 3,2 ville skulle bruge 8750 kwh = 15.750 kroner.

Forskellen er 34.650 kr som du dividerer op i investeringsforskellen 105.000 kr = 3 år før du har betalt for jordvarmepumpen.

Lad os sige, helt urealistisk, at din vvb holder i 20 år. På det tidspunkt vil dit regnskab se sådan ud:
Udgifter til varme med varmtvandsbeholder inkl investering
1.028.000 kr

Med jordvarme
440.000 kr

Forskel = 588.000 kroner, som du med en skatteprocent på 44 skal tjene 1.050.000 kr for at betale...


Jeg tror heller ikke meget på den med at lade en VVB trække centralvarmen. Ved en grim fejl har jeg prøvet det i nogle dage, og det var mega dyrt!

Men regnestykket er nu nok lige vel negativt!

(husk ekspansion, ventiler, målere osv)  Jo jo, men det skal vel til i alle tilfælde?

105.000 kr = 3 år før du har betalt for jordvarmepumpen. ! 
Ser du ikke bort fra at der også er noget, der hedder forrentning?

Men ellers enig. Jeg afventer udviklingen og ser om ikke dette bliver "afmystificeret" med årene.
Da jeg begyndte at se efter MPEG-4 TV for et år siden kostede de ca. 6000 kr. Nu koster de selvsamme ca 2500 kr. uagtet man forsøger at forklare, at der er mangel på apparater!!



Med venlig hilsen
ktm

 

Ekspansion, ventiler og målere er indbygget i en varmepumpeinstallation, så det kommer ikke oveni.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis