Håndværkerreparation af døre og vinduer efter indbrud

Vil lige dele min frustration over håndværkere. For knap 14 dage siden havde vi for 3 gang indbrudsforsøg, denne gang kom de dog ikke ind, men de fik til gengæld hærget 2 døre og 2 vinduer i deres forsøg - afrevet træ, store huller og masser af trykmærker. Da huset er fra 1929 med originale totalrenoverede vinduer, suppleret med nye koblede vinduer, efter alle kunstens regler med linoliemaling udvendig og højblank alkyd indvendig var det sgu til at tude over. Alt det arbejde ødelagt. 

Nå, men det er jo hvad man har et forsikringsselskab til. Så jeg ringer til dem, og de beder os om at tage fat i et håndværkerfirma, som selskabet har en aftale med. Allerede her burde man nok være blevet meget bekymret. Men det gør jeg. Mester kommer ud og efter nogen diskussion bliver vi enige om hvordan det skal laves, udlusning af ødelagte træstykker, maling osv. Her til morgen dukker svenden så op, medbringende 2 kg. plastic padding. da jeg spørger, hvad han skal bruge det til, er svaret, at det skal da bruges til udlusning, for sådan gør man da i dag, træ bruges slet ikke til udlusning. Jeg får stoppet manden og tager fat i en af arkitekterne på arbejdet (arbejder i en stor bygherrevirksomhed), som er ved at falde ned af stolen, da jeg spørger om det er i orden at spartle skader af den størrelse op med plastik. Skader af den størrelse skal udluses rigtigt, uden nogen form for diskussion, ifølge arkitekten. Nå, fat i mester igen, som nu efter høj tonegang går med til at lave nogle af skaderne rigtigt.

Da håndværkeren mener, at man bare kan male en enkelt gang med linoliemalingen, uden grunding og ikke i tynde lag, har vi nu besluttet selv at male skaderne vinduerne, så bliver det da gjort ordentligt. Ligeså med skaderne på de pudsede mure, kan allerede se for mig, hvordan de kommer anstigende med en gang cementmørtel og klasker på.

Øv, hvor er det træls. Skulle have sagt til forsikringsselskabet, at jeg selv ville reparere skaderne, så ville det da blive gjort ordentligt, selv om man bare er en amatør. Det er langt mere opslidende at forsøge at få håndværkerne til at lave et ordentligt stykke arbejde end hvis jeg selv havde hygget mig nogle timer med overfræser, lim og stemmejern. Og hvis jeg bare havde været en almindelig forsikringstager, uden et par arkitekter som rådgivere, ville de bare tumlet derudad med deres plastik.

P.s. alarmen er bestilt.

31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske du også skulle skifte forsikrings selskab, for sådan et firma der bruger klamhuggere der kalder sig Håndværkere er da temligt betænkeligt.
Tænk på at hvis den helt store ulykke skulle opstå og at forsikringen skulle genhuse jer et stykke tid, så får i hver en papkasse at sove i
Desværre har tyve ikke ret meget respekt for tyveri alarmer !!

Nabohjælp er langt bedre.

V.h.  Håndværkeren
jeg græder, både over de ødelagte fine vinduer, og over at håndværkerne ville spartle det med plastic padding........

http://www.lyrk.dk
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

tak for sympatien. Kom hjem fra arbejde og inspicerede arbejdet. På trods af aftalen med mester er der spartlet med plastik. trykmærker er slebet ned, så nu er der store fordybninger i rammerne. To store afrevne træstykker fra rammerne, der var aftalt limet fast igen, er da også limet fast, men frem for at spænde det op, er de sømmet fast med 10-15 dykkere. Tætningslisterne på de nye døre og vinduer er skåret i stykker, åbenbart med den idé, at man bare kan skifte et stykke på 40 cm tætningsliste, frem for at skifte hele tætningslisten hele vejen rundt. 

Det er sgu til at at tude over, nu skal jeg også rette op på håndværkernes arbejde. Vi ringet til forsikringsselskabet, bedt dem stoppe deres "håndværkere" og sende en taksator ud.  

Tror desværre ikke vi får en skid ud af det, men om ikke andet kan vi overfor forsikringsselskabet give udtryk for vores harme over deres behandling af os.

ØV!

Den fyr der kalder sig Håndværker kan da umuligt have ret mange kunder, jeg ville forlange arbejdet gjort om og på en håndværks mæssig korekt måde. (Sikken et svin, må hans røv klø og hans arme være for korte)
Det er ærgerligt at høre - du skulle have haft fat i en bygningssnedker med erfaring i denne type reparation. Én som iøvrigt også kender prisen på et koblet vindue - hvis du forstår :-) Plastic Padding hører ingen steder hjemme her...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Vi har også selv haft indbrud - vi skiftede også forsikringer efter den omgang...

Den måde forsikringsbranchen udvikler sig herhjemme minder i uhyggelig grad om det amerikanske marked - vagt begrundede stigninger på præmierne og alskens krumspring og forhaling når man kræver den hjælp man har betalt for - de eneste vindere sålænge kunderne bliver ved med at vælge forsikringsselskaber der er sat i verden for aktieholdernes skyld er er skabszombierne i form af jurister og deres allierede djævleyngel - de elendige håndværkere.

Tankevækkende læsning og selvransagelse blandt taksatorer i denne lange artikel og tråd:

http://ing.dk/artikel/102595-raadgivere-ignorerer-skimmelsvamp-for-at-please-forsikringsselskaber


/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Her er en sag, hvor jeg meget gerne vil knytte en del kommentarer og forklaringer til. Dog måske ikke ligeså meget i din konkrete sag, men mere for at give et indblik i hvordan det ofte foregår i malerbranchen, da jeg også er ekstremt træt af sådanne måder.
Jeg kan kun forklare ud fra mine egne betragtninger og oplevelser selvfølgelig...

Med risiko for at blive lynchet...

Din historie, er et klassisk eksempel på den råddenskab der gennemsyre hele malerbranchen. Det du beskriver, vil jeg påstå foregår i stortset alle malerfirmaer i større eller mindre omfang. Desværre... Det er en kombination af flere ting, der fra mit synspunkt gør sig gældende i disse sager.

Dårlige Malersvende! Dårlige leder! Ligegyldighed! OG.... Penge!
Hvis vi nu tager dem i nævnte rækkefølge.

Dårlige malersvende: Giver sig selv. Og så alligevel ikke helt. En malersvend kan være ekspert på et område, og elendig på et andet. F.eks bliver der mindre og mindre svende der kan udfører det gamle håndværk. Hvorfor? Fordi, det ikke er noget man laver mere i ret stort omfang. Dvs, selvom man får grundprincipperne på skolen, kommer de færreste til at udfører det i praksis. Personligt, har jeg via skole stiftet bekendtskab med f.eks mønstret tapet opsætning og kender principperne i det. Men ville jeg kunne gøre det så det så perfekt ud? Jeg tvivler... Gør det mig til en dårlig maler? Ja, på det område. Men så er der andre område, hvor jeg ved jeg kan lave det perfekt. Her er jeg en "god" maler. I dit specifikke tilfælde, har hverken malermestre eller malermestre måske været "vidende" nok om hvordan de skulle gøre det. Her gør svenden formentlig bare hvad mestre siger han skal gøre, selvom svenden ved det ikke er korrekt. Så kan man spørge hvorfor? Tja... I sidste ende handler det om at få brød på bordet... Og i disse tider, at holde på sit job. Jeg gik med en anden svend for noget tid siden. En typisk akkordsvend, (hvilket jeg ikke selv er) og jeg insisterede på, at ville vaske og slibe som der stod i arbejdsbeskrivelsen, hvilket han ikke mente var nødvendigt (så tjener han jo færre penge). Mit argument var, jeg ville gerne kunne gå hjem med god samvittighed, selvom jeg måske ikke har tjent ligeså meget til firmaet som dig. Hans svar var til dette: Hvis du generelt kigger når der bliver fyret, hvem bliver fyret først? Dem der går hjem med "god samvittighed" eller dem der tjener penge til firmaet? Og, hvor besynderligt det end kan lyde, må jeg desværre give ham ret. I mange tilfælde er det sådan, faktisk i de fleste tilfælde! Man kan så spørge sig selv, hvordan kan de slippe afsted med det? Jeg har min teori (og det er kun teori). En maler kan trylle... I mange henseender,- ingen vil kunne se om der er vasket og slebet hvis det ellers ser "pænt" ud, det kommer først langt senere. Lad os sige akkord svenden på et større byggeri tjener 50.000,- ekstra til firmaet, i forhold til timelønssvenden. Skal der laves noget om efter akkordsvenden, jamen det koster måske firmaet ekstra 5000,- i arbejdsløn så er vi nede på et overskud på 45.000. Og for at stille entrepanøren tilfreds og lukke munden på ham, giver firmaet måske et afslag i prisen på 15.000. Så er overskuddet nede på 30.000, og munden er lukket på entrepenøren og firmaet har stadig tjent 30.000 ekstra på akkordsvenden i forhold til timelønssvenden, som har slebet, vasket, malet to gange osv osv. Som sagt, det er en teori...
Så findes der selvfølgelig også ekstremt dårlige svende, ugidelige svende og i særdeleshed svende med manglen selverkendelse!
Min oplevelse er generelt at mange af de allerdårligste svende er dem der har været i faget i en menneskealder. De har prøvet det hele og kan det hele... Den rette sætning i denne sammenhæng er nok nærmere: De har prøvet det hele og har KUNNET det hele... Men prøv at få en malersvend på 60 til at indrømme at de måske ikke er de bedste malersvende mere... Vil ikke ske.

Dårlige ledere: Det er jo igen et spørgsmål om hvad man lægger i dette ord. Det er igen som med svenden, et område kan de være gode, andre dårlige. Mange af de ledere jeg har stiftet bekendtskab med har egentlig været gode til alt det der ed at man kan få fri, være venlige osv osv. Men den dårlige side er jo så i mange tilfælde at de ikke selv har været ude og arbejde som maler i mange år. (det er langt fra alle mestre/ledere der selv arbejder med) Dvs, Deres tidsfornemmelse for hvor lang tid tingene rent faktisk tager er forsvundet for længe siden. Jeg har prøvet engang jeg havde sandsparlet en væg om morgenen, at min leder efterfølgende sagde, jamen så kan du lige kører ud og slibe den over middag og grunde den, så den er klar til filt i morgen. Øhh... Den væg er ikke slibeklar til over middag! Svaret: Ahhh.... Det tror jeg nu, prøv at forsøge... Og var væggen tør da jeg dukkede op igen 4 timer senere? Gu var den da ej... Kan nævne ufattelig mange af sådanne eksempler. Ledere, der ikke tager det ansvar som reelt er Deres. Jeg kan selvfølgelig godt vejlede en kunde i hvilke farver der skal på osv, men i praksis burde det jo være lederen der udfører dette arbejde. Eller: Kan du ikke lige kører ud og se hvad der skal laves? Er også en hyppig kommentar.... Stod engang med et projekt der skulle være færdig en fredag,- bad både onsdag og torsdag om at få en mand mere ud, så det kunne blæive færdig til tiden. Der dukkede aldrig nogen op, og da jeg ringede fredag morgen var han taget på ferie... Se, det er sådan set fint nok at han ikke har en ekstra mand at kunne sætte på opgaven, men så vær ærlig omkring det i stedet for bare og sige: Jeg finder en, og så dukker der aldrig nogen op alligevel. Det er jo heller ikke for sjov, når man siger det ikke kan nåes. Eller når en leder dukker op, og man måske har en arbejdsdag tilbage på projektet og siger: Jeg har altså lovet at vi går igang der og der i morgen så jeg skal bruge dig i morgen tidlig. Øhh.. Ja, men hvad så med det jeg er igang med? Tag et par overarbejdstimer... Ja, det er da også fint, men det er alligevel ikke nok med 2-3 ekstra timer, når den grundede dør skal stå og tørre ordentlig til i morgen...

Ligegyldighed: forekommer både blandt ledere og svende. Svende, der igen og igen løber ind i en mur af leder der ikke vil lytte, men bare presser og presser og presser for at tingene skal gå hurtigere og hurtigere.

Penge: Hvilket er det alt afgørende! Malersvende vil selvfølgelig godt tjene penge... Det vil lederne også... Så hvis det nye fodpanel kan nøjes med at blive grundet og malet jamen så er det jo fint. Så spare man jo lidt penge på nogle af de behandlinger man alligevel tager penge for. Ofte, vil en behandling af nyt træværk omfatte minimum 2 gange shellak på knaster, grundmaling, 2 gange spartling, mellemslibning, pletning og 2 gange færdiglak... Men det den reelt måske får er: grundmaling, 1 gang spartling og 1 gange lak. Og forestil Jer, hvis det er et større byggeri og der er måske 500-700 meter fodpanel. Der er pludselig mange penge at hente her!

Alt dette er ikke et forsvar for at der bliver lavet dårligt håndværk, men en forklaring og kan måske give en forståelse for hvordan det sommetider foregår i malerfaget.
Nu kan det lyde som om jeg er hellig, hvilket jeg ikke er! Men jeg forsøger at gøre tingene på den rigtige måde, for at kunne gå hjem med god samvittighed.

Jeg har for lang tid siden skulle male nogle fliser i et badeværelse, men det firma jeg er ansat i kører kun med miljørigtige midler eller hvad det nu er for noget. (noget med et miljøcertifikat) Dvs, jeg kunne kun få en grunder til fliser der sad i et bad på vandbasis da værkstedet ikke mætte udlevere noget stærkere til brug indendørs, selvom jeg insisterede og sagde til min leder, det vil IKKE holde, uanset hvad jeg gør. Og ganske rigtigt, det har heller ikke holdt, til trods for alle forsøge på at få det til at holde.

Personligt, er jeg røvtræt af alt dette og jeg ved der er mange kvindelige malere der også er det. Personligt, tror jeg mange af de kvindelige malere, især de helt unge har svære ved at klare presset og det ikke at få lov til at udfører sit håndværk korrekt og derfor forsvinder ud af faget. Jeg stod selv i lærer med 3 piger, og ikke en af dem er i faget mere... Personligt har jeg heller ingen ambition om at blive i faget hele mit liv, hvis tingene fortsætter som de er nu.

Til sidst, en lille opgave jeg gerne vil hører Jeres bud på. Der skal laves 190 udendøres vinduer, på akkord.
Arbejdsbeskrivelsen siger følgende:

Afbørstning
Slibning og afskrabning af forvitret gammel maling.
Vask
Grundig af bart træ med olie.
Udkitning af huller o.ling med kit
Pletning med maling efter olie.
2 gange færdig maling.

Hvordan tror i arbejdet vil blive udført i mange tilfælde??


Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Tjah ! Hvad med: Han tager det værste løse med sin spartel, fejer en gang og vælter ufortyndet maling på, færdigt arbejde
Så havde vi besøg af taksatoren fra forsikringsselskabet. Det var en fornøjelse, manden vidste hvad han talte om (tømrer/snedkeruddannet), og var selv forundret over kvaliteten af arbejdet. Ingen som helst diskussion. Han bad mig om at finde en snedker, der kan lave et ordentligt stykke arbejde. Han ville for en god ordens skyld godt lige høre, hvad det kom til at koste, (men det ville næppe blive et problem). Jeg tilbød ham, at vi selv stod for malerarbejdet, da det så blev gjort ordentligt. Det skulle han nærmest overtales til.

Han ville i øvrigt selv lige ringe til den "håndværker", der havde stået for hærværket og give ham en skideballe.

Så stor ros til forsikringen for en god håndtering. Nu skal jeg bare finde en god snedker, der kan finde ud af lave pæne udlusninger. Som taksatoren sagde det, at finde snedkere, der gider og kan finde ud af det, kan være svært.

Det lettede, var næsten ikke til at overskue at skulle i slåskamp med forsikringen.

Skrevet af Håndværkeren på 19 okt 2009 10:59
Tjah ! Hvad med: Han tager det værste løse med sin spartel, fejer en gang og vælter ufortyndet maling på, færdigt arbejde

Jep...
          Og den går i langt de fleste tilfælde,- desværre...!


Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også