Udtræk til tumbler gennem vindue / mur?

Hej,

Vi har en tumbler i vores kælderrum og indtil nu har vi blot smidt tumblerslangen ud af vinduet når den kørte. Men da det jo forårsager træk og varmetab vil vi gerne have lavet aftræk gennem enten vindue eller mur.
Hvordan gør man det?
Må man gøre det selv?

Gode råd modtages

VH
ML
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
med et 100 mm diamant murbor, evt med vandkøling.
jeg har set mange steder at man tager glasset ud af en ramme og monterer en træplade i stedet... hvor man så kan montere sit aftræk.. man kan jo osse gå til glarmesteren og få lavet et hul i glasset.. problemet ved at lave det i vinduespartiet er at det osse tager lysindfald til kldrum... så hvis lyset har betydning så er det som ziwe skriver et hul i muren, der skal du bare være opmærksom på evt. hulmursissolering.... og jo du må gerne selv gøre det... god fornøjelse :-)

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

Jeg ville bore gennem muren.
Enten låne et murbor i rette størrelse, eller the hard way med en masse små huller i en cirkel.
Alt efter hvad din kældevæg består af, selvfølgelig.

Det er noget du selv må lave. Og hvis du ikke har værktøjet eller modet til det store hul. Så lad en prof. gøre det.
Du kan så selv montere risten på muren udenfor og selv trække røret.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
ja det må du hvis du ejer huset altså . jeg ville sætte det igennem muren. og det skal hælde let nedaf mod udvendig side af muren, så evt kondens kommer ud og ikke ind.

man kan leje udstyret i det lokale byggemarked vil jeg tro. sådan et diamant bor er ret pebret. og maskinen man bruger skal helst ha sådan en slå ud funktion så den stopper hvis boret sætter sig (ellers kan det i værste tilfælde brække dine håndled).
Annonce
Tak til alle.

Vi har ikke værktøjet til det, så måske er det bedst at få en prof på - murer?
tjaaa eller en vvs'er de har også typisk den slags udstyr.
Tjaa... de fleste elektrikere kan også gøre det...

Men jeg synes egentlig at Ziwe's forslag ver aldeles fremragende.
Tag ned i det lokale byggemarked og lån en af dem. De kan også give en god vejledning i brugen af den (De vil jo ikke så gerne at du ødelægger den)

Der er en kobling i maskinen, der gør at du ikke får armen vredet af, hvis du skulle støde på noget jern i muren.
Og så betaler du for slidtagen af boret. Så husk at bruge rigelig vand!

Det er korrekt at hullet skal have en lille smule fald udefter.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Tusind tak gode folk! Vi har fået de svar vi søgte!

God dag

ML
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis