Brændeovn 1. sal

Vi overvejer at købe en støbejerns brændeovn og placere den på 1 sal. Vores hus er 143 m2, hvoraf 1. sal udgør ca. 65 m2. Det er desværre ikke muligt at placere ovnen i stueetagen.

Jeg ønsker primært en brændeovn, fordi det er hyggeligt, og fordi jeg elsker at hugge brænde :-) Overfor min kæreste er jeg nød til at kunne argumentere for, at vi også kan spare penge. 

Mine spørgsmål er:

Vil varmekilden kunne bidrage med bare lidt varme i stueetagen? jeg er med på, at varme siver opad, men vil noget varme sive nedad? (dør åbnes ved trappenedgang).

Hvor meget vil vi kunne spare ved at købe en brændeovn og placere den på 1. sal? Vi har i forvejen gas.

Håber nogen kan hjælpe med argumenter.

mvh,

Tommy

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sagtens arrangere varmeflytning. Hvis du googler det får du bl.a. link til egentlige anlæg med ventiler, rørsystem, blæser og termostat. Men har du en åben trappe/forbindelse mellem etagerne vil en ganske almindelig ventilator placeret hensigtsmæssigt også sagten kunne sikre tilstrækkelig luftbevægelse til at varmen kommer nedenunder.

Hvad du sparer ved brænde fremfor gas er næsten ikke til at svare på. Det afhænger jo bl.a. af hvor stor en del af dit nuværende varmeforbrug det erstatter og til hvilken pris du kan skaffe brændet. Du kan jo lave en kcal sammenligning mellem det gasforbrug du forventer at kunne erstatte med brænde kontra hvad det koster at købe den samme mængde energi i brændet. I virkeligheden kan du dog ikke lave en 1 - 1 sammenligning, da der er en vis forskel i varmeudnyttelsesgraden, men at tage højde for det kræver at du kender den for dit gasanlæg. I en moderne brændeovn er udnyttelsesprocenten omkring 80. Den præcise udnyttelsesgrad kan du finde på ovnens deklaration.
Jeg tvivler på, at du kan bevise en besparelse, der retfærdiggør investeringen, bøvlet og kvalerne.
Når det så er sagt, skal jeg indrømme at jeg har 3 brændeovne som jeg fyrer i, primært pga hyggen. Det er mere økonomisk for mig at bruge pillefyret lidt mere, men ikke så hyggeligt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvorfor er det ikke muligt at placere ovnen i stueetagen? Det hus lyder til at være så kompakt at du skulle overveje en masseovn.

Ganske vist er en masseovn dyr i anskaffelse, men rigtigt placeret kan den sikkert opvarme hele dit hus.

Der er mange fordele ved en masseovn frem for en almindelig brændeovn:

-Masseovnen udnytter energien i træet bedre end en almindelig brændeovn. De 80 procent, som Lars skriver i en almindelig brændeovn er kun under ideelle forhold. Så snart du skruer ned for trækken falder udnyttelsesgraden. En masseovn kører for fuldt blus når den brænder, men gemmer størstedelen af varmen til senere.
Masseovnen skal kun tændes 1-2 gange i døgnet. Arbejdsbesparende og alligevel varmer -den i 24 timer.
-Masseovnen brænder bedst med nåletræ, som er det billigste brænde.

Læs mere her.

mvhS

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis