Temperatur på Bukh DV20

Der sidder en saltvands termostat på min Bukh DV 20 Diesel. Dette bevirker at motor temperaturen aldrig kommer op over ca. 60 grader. Nu ligger båden i ferskvand (tager kølvand direkte fra søen) så er spørgsmålet, hvad betyder det for motoren når den arbejder ved så lav temperatur ?
Hvad betyder det for slidtage, motorgang, røg i udstødning....

Grunden til at jeg ikke har skiftet den, er at den sidder "Meget" fast, og jeg er bange for at knække boltene hvis jeg forsøger at skrue dem af.

------------------
Vil du være lykkelig en dag, da drik dig fuld.
Vil du være lykkelig en måned, da gift dig, - men
vil du være lykkelig hele livet, da anskaf dig en båd !

Vil du være lykkelig en dag, da drik dig fuld.
Vil du være lykkelig en måned, da gift dig, - men
vil du være lykkelig hele livet, da anskaf dig en båd !
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din motor når ikke den ptimale drift temperatur !
Det giver et lidt højere forbrug og ellers vil jeg ikke mene der er de store problemer med en Bukh.

Kør du bare videre, din motor kan jo også køse som saltvandskølet og her med denne temperatur som drift temperatur, og det går jo fint !! smile

Venligst Njord

MVH Njord
Hej.
En motor der er saltvandskølet må ikke komme over 65 Grader da der så vil komme saltaflejringer i kølesystemet.
Det vil helt sikkert også stå i din Instruktionsbog.

MVH
Niels

ship ohøj
Karen
Hej Niels.

Min båd ligger i Silkeborg så det er ferskvand der køler motoren.
Den kommer godt nok ude fra havet, så derfor er der en termostst til saltvand der sidder i.
Jeg tænkte bare på om det var ok at lade den side i, eller om jeg burde få den skiftet den til en varmere...

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af hch (den 10-06-2003).]

Vil du være lykkelig en dag, da drik dig fuld.
Vil du være lykkelig en måned, da gift dig, - men
vil du være lykkelig hele livet, da anskaf dig en båd !
Ja undskyl at jeg blander mig !

Men jeg mener at huske du vil på limfjorden på sommertogtet.. Og næste år sikkert et nyt sted udenfor søhøjlandet..

Så de fleste drift timer får du måske i saltvandet trods alt.

Altså vil det nok være en dårlig ide at skifte termostaten.

Skade virkningen er minimal ved at beholde men du risikerer at saltet udfældes ved for høj temperatur.. Så vidt jeg husker.

Venligst Njord smile

MVH Njord
Annonce
Hejsa,

har en BUKH DV20, saltvandskølet. Jeg har absolut ingen erfaring med bådmotorer, men ved lidt om bilmotorer. Når jeg starter motoren med kold motor, afmonterer afgangsslangen for kølevand, så kommer der helt koldt vand ud med det samme. Vandet bliver naturligvis varmere efterhånden som motoren går et stykke tid. Er det ikke sådan at termostaten først skal åbne ved f.eks. 60gr.?

Hører gerne fra eksperterne på dette felt.

Vh.

Lasse
Hej

Kort sagt: JO. Det fungerer sådan at, når motoren er kold, så er termostaten lukket og der kommer ikke "nyt" vand ind i cylindrene. Men for at pumpen ikke skal brænde af er det lavet sådan at der kan pumpes vand uden om kølekanalerne ( kaldes en mindstemængde ).

På de gamle volvo motorer var det lavet sådan at, når termostaten var lukket blev vandet pumpet til toppen af termostathuset og videre derfra til afgang. Når så termostaten åbnede blev indgangshullet i termostathuset spærret af, så nu blev vandet tvunget til at gå gennem kølekanalerne.

Ja det blev jo en længere smøre. Håber du får noget ud af den.

Mvh Finn
Tak for grundigt svar, det opklarer "sagens" sammenhæng for mig. Du lyder til at være en gut som ved noget om motorer, måske kan du også svare på dette:

Olietype til BUKH DV20 oplyses til at være SAE 20 (monograde). Hvilken type multigrade olie ville du anvende?

Vh.

Lasse
Hej Lasse

Brug en 15 - 40 W fra et anerkendt oliefirma, altså ikke fra hverken Aldi eller andre supermarkeder. Selc større rederier bruger den olietype til deres motorer.

Mvh Finn
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis