hylen fra motor: kilerem eller gearkasse?

Jeg har en hyundai getz fra 2006 som kun har kørt 40.000. garantien selvfølgelig lige udløbet for en måned siden

Der kommer en hylen fra motoren når jeg kører. Jo hurtigere jeg kører jo højere lyder det, men når jeg kobler ud af gear i høj fart, så bliver hylen mindre, den forsvinder dog ikke.
der er heller ingen lyd når den står i tomgang, det kommer først når jeg kører 50+.
Det føles lidt som om at omdrejninsantallet og lyden hænger sammen, jo hører omdrejning jo højere lyd.

jeg har læst mig frem til at det kunne være kilerem som skal skiftes, men har været ude at kigge på den. den ser hverken slap eller slidt ud. jeg er bange for det kommer fra gearkassen, er det muligehed eller findes der andre årsager?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det lyder som du siger som en kilerem der skal skiftes. Grunden til at den hyler er ikke at den er slap, men at den glider i remhjulene. Den kan jo vaere blevet fedtet ind i noget. Afmonter den gamle rem og rens remhjulene med noget affedtende. Monter ny rem
Det lyder ikke som et defekt hjulleje.. det vil da følge hastigheden og ikke omdrejningstallet. Et defekt hjulleje knurrer også, det hyler ikke.
Prøv at gasse billen op i fri gear og hør om det er remmen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis