Vintersolopvarmning af drivhus

Hej.

Kan man finde å et eller andet smart, så man kan vinteropvarme drivhuset... Bare et par grader... ved hjælp af solen?

/Carsten
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det kun er et par grader du vil opvarme det, så klarer solen det vel selv???

" Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "

Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

det gør den jo så næppe om natten, og det er nok der at behovet for at imødegå frost er størst.

der er jo en del LDS indlæg om hjemmekonstruktion af solfanger med ret enkel materialer som øldåser. Fangeren skal så kombineres med en form for akkumuleringstank, der hen over natten frigiver varmen til et varmelegeme i drivhuset.

En yderligere forudsætning for succes vil sikkert også være, at drivhytten ikke kun er lavet af enkeltglas.
Nåhhhh... nu ved jeg ikke hvordan det er på Sjælland, men her i Jylland skinner solen da døgnet rundt... hos os bliver det bare mørkt om natten

Nå, spøg til side.

Alt efter hvor stort et behov man har, og hvor stort drivhuset er, kan der naturligvis laves alle mulige LDS fiksfakserier med akkumuleringstanke osv.

Har selv et lille drivhus på 5.5 vm, som jeg påtænker at forsyne med en drivhusvarmer der kører på petroleum/lampeolie eller lign.

Den kan holde det frostfrit og alle de planter vi har i krukker kan så overvintre i drivhuset.

Kan fås til ca. 400 Kr. og en sæson koster ca. 250 Kr. i brændstof.

Ikke så meget solenergi i den løsning, men nok det billigste, med mindre man har materialerne til LDS løsningen med solvarme liggende i forvejen.

Med venlig hilsen

Jan

Du kan evt. se dette:
http://www.havenyt.dk/artikler/koek...t/951.html

Jeg er ved at arbejde i et mere primitivt anlæg - jordvarmeslanger gravet 1½ meter ned, der inde i drivhuset er ført op lige under fliserne. Skal drives af en lille pumpe om natten (opladet om dagen af solen). Mest for sjov - har ikke noget at bruge det til, men når jeg nu alligevel skal grave...

Mvh.

Jan R.
Skrevet af jbr på 14 okt 2009 14:13
Nåhhhh... nu ved jeg ikke hvordan det er på Sjælland, men her i Jylland skinner solen da døgnet rundt... hos os bliver det bare mørkt om natten

Nå, spøg til side.

Alt efter hvor stort et behov man har, og hvor stort drivhuset er, kan der naturligvis laves alle mulige LDS fiksfakserier med akkumuleringstanke osv.

Har selv et lille drivhus på 5.5 vm, som jeg påtænker at forsyne med en drivhusvarmer der kører på petroleum/lampeolie eller lign.

Den kan holde det frostfrit og alle de planter vi har i krukker kan så overvintre i drivhuset.

Kan fås til ca. 400 Kr. og en sæson koster ca. 250 Kr. i brændstof.

Ikke så meget solenergi i den løsning, men nok det billigste, med mindre man har materialerne til LDS løsningen med solvarme liggende i forvejen.

Hvor finder du sådan et dyr til 400,- ?

Annonce
Skrevet af ckvist på 15 okt 2009 21:21
Hvor finder du sådan et dyr til 400,- ?

det er nok sådan en fyr her
Nej det var ikke helt den jeg tænkte på, men det er samme fabrikat.
Jeg køber min i England, via ebay. Kursen på pundet gør, at du kan få en dobbeltbrænder model med forsendelse til DK for 360 Kr. Hvilket er under halv pris af udsalsprisen i DK forretninger... vel at mærke uden forsendelse... "England here we come"

Du kan købe den her:

http://cgi.ebay.co.uk/Parasene-Supe...f26c4#shId

Med venlig hilsen

Jan

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind