Hvor højt tryk på cykeldæk?

Hvor mange bar hælder man normalt på cykeldæk?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer helt an på hvilket dæk det er. Og hvor du skal køre!

Er det et kæmpe dæk til en moutainbike, og du skal køre på klippesider, skal du ikke komme alt for meget i. Er det en 5 mm bred ryttercykel, skal der være tryk nok til at holde den fra jorden.
Hårde veje, hårde hjul!

Min gamle moutainbike blev brugt på både grus, asfalt og i skov. Den skulle ligge på omkring 1,5 bar for at det føltes bedst. Om der er en direkte tabel, er jeg ikke klar over...
Jeg plejer bare at pumpe til dækket er så hårdt at jeg lige kan trykke en tommelfinger lidt ned i det.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....

En "gammel" cykelrytter fortalte mig, at han altid har kørt med ca. 20% mere tryk end det max. der står på dækket.

Det har jeg så gjort lige siden.

Betyder efter sigende færre punkteringer og lettere tråd.

Og ja, det er også min erfaring.

Jeg kører på mountainbike, på fast underlag, da der ikke er forbandet mange mountains i Midtjylland


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Hejsa..
Jeg kører med smalle dæk og fylder ca. 90 psi = godt 6 bar i..
Mvh Jan J
Generelt skal der bare pumpes op til det maksimale tryk, der står på dæksiden. Du skal ikke kunne trykke en ret stor bule i et smalt dæk...
MTB kan køre med meget lave tryk, og det er godt i sand, mudder og klipper, men til almindelig transport er det bare med at få pumpet dem hårdt, så triller de bedre.

Medvind herfra...

MVH Leo

jeg har en racarcykel med 700C*18 dæk på højprofil fælge.
med navnet cykelklubben. den er lidt speciel.
det er klubbens ejen en model til 8000 kr.
alu 7005 stel med ultegra geargrubbe.
med 18 gear med 9 krans.!
og vægten er 9.5.til 10 kg.

den skal have tryk på 10 til 12 bars tryk. det er dækkene ikke er tykkere end lillefinger
på en voksen mand.? (18 mm. brede på dækket målt med en skydelære)
og fælgen er 15 mm. brede.!
Annonce
hej til almindelig kørsel på vej, uanset racer eller mtb eller konens citybike- kort sagt uanset model, pumper jeg dækket max. op så det blot giver lidt efter når jeg trykker på dækket, vinkelret mod følgen, altså ikke noget med at klimme fra siderne, hvor det er lettere at få det til at give efter. dette giver et godt højt tryk som reducerer rullemodstanden, som de kloge hoveder også har nævnt ovenover. personligt har jeg altid kørt med 23 mm dæk, men måtte på et tidspunkt montere 25 mm pga. en gren der flænsede mit dæk på vej hjem fra arb. der opdagede jeg at de 2 mm giver mærkbar bedre kørekomfort, så ønsker du lidt bedre komfort på dine ture så skift til lidt breddere dæk nøste gang, men pump stadig dækket godt op, det forebygger også punkteringer idet et hårdtpumpet dæk har hårdere overflade og derved er sværere at penetrere.
Godt spørgsmål!
Der er en ting som er så sandt som ammen i kirken, og det er at de fleste har alt for lidt tryk i dækket, hvilket fører til en væsentlig tungere cykel - her tænker jeg særligt dem som bruger cyklen som transportmiddel og som i forvejen har rigeligt at trække / skubbe rundt med...
Dæktrykket nedsætter rullemodstanden - så køb en god punmpe med manometer - JoeBlow er super og kan presse 12 bar.

Mange hilsner
Polite
 
michael80.

det er nok fordi du har en blød numse.! :-)

men kraftiger dæk nedsætter jo antalet af punkteringer.
isære de er hårtpumpet.

det store fidus er at lægge gamle dæk ind i den nye dæk.
det gør du ved at klippe kanttrådene af på den gamle dæk
og slibe kanten rund og glat.
og klippe dækket over og lægge ind i den nye dæk
og klippe over skydene af. men overlapning skal være 1. til 3 mm.
trykke enderne ned så de ligger ende mod ende i dækket
inden der kommer slangen i.
men det kan godt være at de bliver lidt bumbet at køre på dem.!
det store plus er at de ned sætter stort antal punkteringer.
og næsten kan køre over stok og sten.
især på stenede og skovede områder.?

denne kendes på mindegårds metode.
som jeg har læst fra store cykelbog fra politikens forlag.

jeg har selv prøvet metoden den er effektiv.?
H2H, man må lade dig, at dit råd er helt i LDS- og genbrugsånden.
Som alternativ ville jeg nu vælge et kevlarforstærket dæk næste gang jeg skulle skifte. Det har ihvertfald reduceret mine punkteringer meget betydeligt at få lidt "kulflet" under slidbanen.
Lars ON.

det kan være en effektiv alternativ løsning.
til kevlardækkene.!

men kevlar "banen" i dækket det dækker "kun" slidbane.
de "sorte" område.
og mindegårds metoden. den gøre dæksiderne dobbelt så tyk
og mere modstand over for opsprætning. de lyse område på dækket
afhængige af dæk typen.
hvis der kommer lille flæng i dæksiden er der ekstra lag under
dæksiden.!!!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis