Sort olie. bruger olie.

Hej jeg har den her kære MD11C med ferskvand som har haft lidt indkørings vandskeligheder i den nye båd.

Nu har jeg fået styr på det meste.

Men vis ikke hele tiden. Så er den ihvertfald begyndt at bruge olie. Den ryger lidt ud af udstødningen ikke mørk sort men sådan en grålig farve. I vandet og ved maks fart på båden er det næsten helt sort.

Olien bliver sort efter en 14 dages tid med meget sejlas.

Den bruger ca 2 liter olie på 3 måneder med 50 - 100 timers sejlas.

Pga. køleproblemer i starten har den været kørt varm et par gange. Men ikke noget helt vildt. kun op til det røde fælt.
Jeg har fået skiftet stempel og olieringe og honet cylinderforinger op. Men jeg har måske en mistanke til ventilstammen. Da jeg justerede ventiler på den her for nylig var den helt tør under det ene dæksel men da jeg startede den pumpede den fint olie der op.

<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så kan det næsten kun være dine ventiler der ikke lukker rigtigt til, eventuelt en pakning der skal skiftes for grunden til dit olie forbrug ligger vel nok i at motoren pumper olie ind i forbrændnings kammeret. Nu skriver du jo at du har fået fornyet stempel ringe/skrabering for ellers er det jo det mest almindelige sted den pumper olien op i cylinderen. Jeg kan ikke lige huske om der er noget om at skraberingen skal isættes på en bestemt måde så den skraber olien ned i krumtaphuset og ikke op i forbrændnings kammeret.

V.h.  Håndværkeren
Mange tak for hjælpen jeg vil ned og have mig et toppaknings sæt og så skifte det hele på bække cylindere. Og så krysser jeg finger for det var det.

Jeg har var lige inde og tjekke priserne på sådan et sæt 1.369,00kr og det er lige meget vilken butik det så er i. Det er fanme svineri når man tinker på hvad det koster at fremstille.

<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>
Jeg vil tillade mig at sige, at måden det gribes an på virker lidt hovedløs. Var der ikke lige ordnet stempler mm.. ? Det ville vel også ha' været på sin plads at tjekke ventiler, når toppen nu var afmonteret alligevel. Man krydser ikke fingre, man tjekker tingene.
Venligt ment.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Arhhh Lynæs der har vi vist lige snakket lidt forbi hinanden.

Det lige præcis ventilerne jeg vil skifte "pakningerne" på. jeg kan ikke lige huske hvad de heder. Men efter hvad jeg kan se så følger de med pakning sættet.

Jeg tror ikke selv på det er ringende da jeg mener der sider en lille tap på der forhindre at de kan sættes på omvendt. De er også sat på af en VP mekaniker og efter hvad jeg har været igennem med motoren så virker det mest sandsynligt at det er ventilerne.

<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>
Annonce
Det handler ikke om pakninger ved ventilerne, men om styr/ventilstamme er slidt. Lidt slitage kan ordnes med en "paraply" gummidut, men ved megen slitage, er det nye styr og ventiler.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Mr. 5hk

At olien bliver sort efter nogle få timers sejlads er helt normalt, jeg kender kun en motor der kan sejle mange timer uden at misfarve olien og det er Bukh motorerne. Med hensyn til olieforbruget, så ville jeg lige prøve og se tiden an en sæson mere. Jeg renoverede for år tilbage min gamle ( fra 1964 ) Volvo md 2, og det var efter alle kunstens regler, alligevel åd den 1 l. smøreolie på 10 timer. Så jeg var jo ved at rive den ud igen. Fik det dog ikke gjort og efterhånden blev olieforbruget mindre og mindre, efter ca 200 timer var olieforbruget nede på ca 1l pr 100 timer, hvilket jeg mener er helt normalt.

Mvh Finn
Jeg vil nu have det lavet for det er ikke særligt rart med dieselrøg i medvind.

Planen er lige nu at købe et toppakningssæt og så tage bække topstykker af og så skulle det jo være til at se om der er sløre i eller om det noget andet. Under alle omstændigheder så har jeg da lidt at gå og rode med.

<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>
Hvor meget olie skal den bruge efter bogen? Er du sikker på dine nyhonede foringer + ringe er kørt til efter 100 timer, det kunne jo være derfor den har et lidt højt olieforbrug, måske skal den bare køres nogle flere timer.

Dr_Lyn
Hej der - tillad mig lige at kapre tråden.

Var ude at sejle idag. 2200 omdrejninger, alt fint. Motor Volvo Penta MD5a.
Pludselig går den ned i omdrejninger. Jeg slår bak, i håb om at det er noget i skruen og normal kraft frem igen. 

Motoren ryger nu ganske kraftigt sortgrå røg der bliver til sort røg når jeg giver mere gas. Ved 1500 omdrejninger ser alt relativt fint ud.  

Hvad kan det være? Det lyder som om i på den her tråd har ekspertisen! Ville vær meget glad for et tip eller to! 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis