hvor finder jeg denne harddisk

Jeg købte for 4 år siden en Sony harddiskoptager på 160 gb. Efter udløb af garantien brød harddisken sammen, jeg købte en ny hd optager og satte den gamle i kælderen. Nu er jeg ved at rydde op og er lige ved at smide den gamle hd optager ud, men har pillet hardisken ud for at se om jeg kan finde en tilsvarende så jeg evnt. kan bruge optageren i sommerhuset.
Men det eneste sted på Google hvor jeg har kunnet finde én tilsvarende er et firma i England. Harddisken er rimelig billig der, men de vil have et sindsygt gebyr for at oprette én som kunde.

Er der nogen der ved hvor jeg kan finde sådan en fætter og hvis jeg finder én, kan den så umiddelbart sættes i maskinen? eller skal der gøres "noget" ved den først ?- jeg har ikke en pind forstand på den slags.

Harddisken hedder Seagate model ST3160022ACE 160Gbytes

Mvh
gug
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du skal bare have en alm. PATA disk.. (ikke SATA, som er de nye) så passer den i.

Hvis der ligger software på disken, skal det kopieres over på den nye når du lægger den i..

Du kan starte med at smide den i computeren, der er nok FAT eller NTFS filsystem på sådan een..

/cs

kære csteinod

Tak for hurtigt savr men.....

- som jeg skrev ved jeg ikke en pind om computere - det betyder at du skal forlare dig som om du taler til et 4 års barn. Hvordan kan jeg kopiere når den gamle hd er stået af? osv.

mvh
gug
det første jeg ville gøre, er at skaffe en ny disk.. Det skal være en PATA disk - eller det som folk kalder IDE diske..
sådan ser stikket ud:
http://www.novell.com/coolsolutions/img/16837_hard-disk.gif
Mærket er underordnet - i 99,99% af tilfændene, tjekker maskinen ikke hvilket mærke disken er. (noget andet er så, at de ikke længere er lagervarer, så de fleste computerbutikker skal lige have nogle dage til at skaffe dem..)

Noget andet er, at de så er småpebrede - kender du ikke een der skal have skiftet sin computer ud? - så kan du muligvis få disken derfra.. (mindre kan jo også gøre det)

Mht Software, tror jeg ikke der ligger noget på, hvis jeg skal være helt ærlig - det var bare HVIS!
Er den helt færdig? - snurrer den ikke rundt? klikker den? hvad gør den?

/cs

gug det projekt er større end du tror.

Hvis det er med Sonys harddiskrecordere som med Pioneers (og det tror jeg det er), så er det ikke så simpelt som blot at bytte den ud med en anden og kopiere softwaren over.

For det første er den gamle disk ikke FAT/NTFS format med snarere et Linux/FreeBSD format.
Der ligger sikkert ikke software på disken, det ligger i maskinens firmware - så intet behov for at kopiere noget.

Men værst af alt - i firmware en maskinen låst til den pågældende disk - altså lige præcis den, der er gået i stykket. At omgå dette kræver adgang til en ServiceDVD og en særlig servicefjernbetjening.

Men som sagt do. er sådant det er på min gamle Pioneer - Sony kan være lettere at skifte disk i - men tror det ikke. Grunden til man låste dem, var at prisen for f.eks. en 160GB var meget større ene en 80GB recorder. Så hvis du bare kunne købe en 80GB og så smide en 160GB disk i - så solgte de jo ikke nogen 160GB til den (dengang) skyhøje pris.

PS har selv skiftet disken i min gamle Pioneer 520 fra en 80GB til en 300GB med brug af alle de nødvendige "krumspring".
-Ja den klikker, men kører rundt og siger harddisc failure i menuen - det hjælper intet at resette.
Men hvis det kræver store krumspring og viden om IT tror jeg blot den bliver skrottet.

tak for hjælpen
gug
Annonce
Hvis du vil lege lidt kan du jo altid prøve en HD fra en gammel computer og installere den firmware der skal til på maskinen, det kunne jo være at størrelse ikke var noget problem. Gjorde det selv på min KISS DP-558. Spørg evt. nogle af gutterne på recordere.dk, de er ret stærke derinde ;-)
Prøv at læse denne tråd : http://www.recorders.dk/forum/forum_posts.asp?TID=45124&PN=2
ser ud til at den kan skiftes, men hvis den er større at den så ikke ser den ekstra kapacitet

/cs

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis