registrering af kælder til beboelse

Vi har et hus registreret 50% kælder 50 % beboelse. Huset ligger på en skrånenede grund, således at hele den ene side af kælderen ligger i niveau med terræn. Lofthøjden i kælderen er 232 cm, og alle regler for flugtveje m.m. overholdes.

Vi ønsker, at få kælderen omregistreret i BBR meddelsen til beboelse. Jeg har talt med flere forskellige instanser, men jeg har ikke kunne få et helt klar svar på, hvorledes dette kan lade sig gøre.

Det ser ud til, at vi på trods af at kælderen opfylder alle krav til beboelse løber ind i et problem:
Hvis kælderen omregistreres, får huset status som 2 plans hus istedet for nuværende 1 plan. I lokalplanen er der kun givet tilladelse til 1 og 1,5 plans bebyggelse.

Huset er fra 1928

Er der nogen der har erfaringer med lign
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har ingen erfaring med dette, men i skal søge byrådet om dispantiation for lokal planen, til at kunne få huset godkendt til 2 plan.
De vil så komme med krav til isolering, og måske andre ting i SKAL opfylde, for at få dispemtation.
Eller de siger bare NEJ kun 1 og 1½ plan i dette område.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hej "saven"

Ifølge bilag 1 til BR08 skal kældre, hvor loftet ligger mere end 1,25 m over terræn, medregnes til etageantallet. Jeg kan i den forbindelse ikke se, at det skulle have nogen betydning, om kælderen bliver brugt til beboelse eller ikke. Men jeg syntes alligevel, at du skulle tage en snak med din kommune om mulighederne.
Såfremt kommunen siger god for dit projekt, er der dog en hel masse andre ting, som du skal tage højde for, som f. eks. energiregler osv. Her vil det være en rigtig god idé, at få en rådgiver til, at hjælpe med, at udarbejde et myndighedsprojekt. Læs evt. mere her: http://www.byggeraadgiveren.dk/myndighedsprojekt

MVH

Flemming Bundgaard
Byggerådgiveren ApS
2283 2586
http://www.byggeraadgiveren.dk

Vi laver selvbyggerrådgivning vedr. træhuse, tilbygninger og lavenergihuse mm.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis