gulvvarme på betondæk

hej,

jeg vil ligge gulvvarme i mit køkken. der er tale om omkring 9 kvm.

jeg har efter nærmere opmåling og hvis jeg fjerner nogle gamle klinker, omkrin 6-7 cm at gøre med i højden, der er kælder nedenunder der er ikke isoleret i dækket, men kælderen er aldrigt ret kold.

jeg har mere eller mindre besluttet mig for en løsning med varmefordelingsplader imellem forskallingsbrædder. men vil gerne høre noget input omkring hvad i synes.

min ide er at sætte nogle reglar eller andet fast i gulvet med montageskruer, og klodse dem op så det hele er i vatter og lige. og fore imellem dem med det isolering jeg nu kan få plads til.

så forskalling på den anden led med varmefordelingsplader og pex.
derefter en undergulvsplade af en slags, spånplade, fibergips, gips ...

oven på det nogle granitfliser der er 30x30x1 cm.

men jeg mangler nogle dimensioner, kan jeg bruge høvlet 22 mm forskalling ? eller skal jeg bruge 28 mm.

og hvad med undergulvet, hvor tyndt kan jeg lave det så det stadigt holder ?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej ziwe

Jeg har ikke meget fidus til en gulvopbygning, hvor man lægger fliser ovenpå plader, da fliser og organiske produkter arbejder forskelligt.
Derimod ville jeg lave en gulvopbygning med svalehaleplader, gulvvarmeslanger og beton monteret direkte ovenpå dit bjælkelag. Dette kræver dog en vurdering af bjælkelages bæreevne, og muligvis nogle forstærkninger af dette. Husk også alt det isolering du overhovedet kan få plads til i bjælkelaget.
Det er dog lige på grænsen til om du har byggehøjde nok, men med 7 cm burde det lige kunne skrælle an. Du kan læse mere om produktet på: http://www.eftex.dk

MVH

Flemming Bundgaard
Byggerådgiveren ApS
2283 2586
http://www.byggeraadgiveren.dk

Vi laver selvbyggerrådgivning vedr. træhuse, tilbygninger og lavenergihuse mm.

Hej ziwe

Hvis du har tilstrækkelig lofthøjde i kælderen kan du evt. isolere under betondækket. Det er godt nok ikke ligesågodt, da det vil medføre kuldebroerrundt i kanterne, men det er da bedre end ingenting.

MVH

Flemming Bundgaard
Byggerådgiveren ApS
2283 2586
http://www.byggeraadgiveren.dk

Vi laver selvbyggerrådgivning vedr. træhuse, tilbygninger og lavenergihuse mm.

Jeg er så lige modsat byggrådgiveren, jeg fatter ikke man stadig laver det i beton, da det hele kan opbygge som let dæk, så er væsentligt bedre varmeregulerende, og ikke kræver beregninger, og ekstra forstærkning, hvis altså det er bjælkelag vi snakker om, men er ikke tilfældet her.

Din opbygning er som sådan okay.

22mm høvlet forskalling.

Pladerne skal være gulvgips GF 19 - 25
hejsa koludabyg, tror faktisk også det var et billede fra en renoveringsopgave du havde haft gang i der inspirerede mig til forskallingsbrædderne.

så lige et andet spm, hvordan får man så lige disse gulvgips plader til at sidde sammen ? når der skal en klinke oven på skal det jo helst ligge som et stort stykke.
Annonce
Desuden skal man huske, at let gulvvarme er mere øknomisk i brug end tung gulvvarme.

Jeg har lavet gulvvarme med Knauf GF 19 og det var nemt og godt. XL var billigere end Stark med disse plader selv om jeg får god rabat hos Stark.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis