fastbrændsel fyr

har kig på et hus på 145 kvm som har naturgas (forbrug 12000-13000 kr) 
hvad vil en ca pris være på at indstalere et fastbrændsel fyr . der forfindes et udhus på 70 kvm hvor jeg forstiller mig det skal stå.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der kan hurtigt ryge 50-60.000 en del afhængig af dine forhold, som jeg ikke kender.
Det kan nok ikke på kort sigt svare sig, men hvis du lige som jeg, er bekymret over at blive afhængig af Gazprom, så er der jo god mening i at skifte eller supplere. Som en god sidegevinst, vil du tilføre udhuset lidt varme og tørhed.

Med venlig hilsen
ktm

 

et alm fastbrændselsfyr kan du nemt klare for 20-25000
de 50-60000 ktm nævner kommer du kun op på når du tænker på stoker

men hvilken type fyr du vælger kommer jo også an på om du har adgang til billigt brænde og hvor meget arbejde du selv vil lææe i det, skal du ud og give fuld pris for brændet eller stokerpiller , er det lige før det ikke kan betale sig mere
OK, jeg tænkte helt klart på noget pillefyr inkl. skorsten, pillesilo, "fjernvarmeledning" osv. Ser nu at der specifikt er nævnt fastbrændselsfyr.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej

Jeg tror nu at KTM's pris på 50-60.000 er tættest på slutprisen, inden der er varme fra brændefyret i radiatorerne.

1. Udhuset skal godkendes til fyrrum af fejer, afhængig af udhusets udformning kan det godt blive temmeligt dyrt, hvis der kræves det skal udformes som brandcelle, blot en branddør koster nemt 2-4000 kr.

2. En ny skorsten, koster altså nogle kroner, tænk også lige på beliggenhed, vil det genere naboerne.

3. Nogle isolerede "løgstør"-rør fra udhus til bolig, vel 2-300 kroner pr meter. Plus en hel del fittings og rør, som hastig løber op, især de større størrelser der skal bruges mellem fyr og akkumuleringstank

4. Brændekedel til 15-30.000 afhængig af mærke.

5. En akkumuleringstank på 1500-2000 liter, hvis det skal være noget værd, koster vel 8-16.000 kr.

6. Skal der så også håndværkere til noget af arbejdet, så løber kronerne rigtig stærkt. 

7. En frygtelig masse arbejde med brændet, inden det fældet, kløvet, tørret og bragt hjem på plads. Jeg ville ikke røre det ved en varmeudgift på under 15.000 kr om året (Men er desværre nødt til det, blot for at bringe regningen derned  )

Men kan du lave det hele selv, inklusiv en hjemmelavet akkumuleringstank, så er der selvfølgelig mange penge at spare i opsætningen af det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis