Manglende "baffel" i oliefyrs kedel?

Har lige renset kedel på mit HS-Tarm MKII fyr. Der er 5 rør fra brændkammeret til røgrøret og i 4 af dem sad der de sædvanlige "Bafler" som skaber turbulens, men det ene rør manglede denne baffel - burde der ikke være sådan én i alle 5? Ved nogen hvor meget det betyder at der mangler én og hvor man i givet fald får fat i en erstatning?

God weekend, Silas
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Det eneste der sker ved der mangler en 'turbolator', tror jeg nok den hedder, er din røgtemperatur bliver lidt højere. Men, det er muligt den er taget ud med vilje hvis røgtemperaturen fra kedlen er så lav der afsættes konsedensvand i skorstenen. 

Kender ikke dit fyr, er det en fastbrændselskedel, oliefyrskedel eller .......... ?

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Og ja, så skal jeg prøve at stave rigtigt til skorsten...

som bonus kan jeg se at temperaturen ved sidste måling var 222 grader (Celcius formoder jeg).

Vh, Silas

Hej igen Silas.

Ja ok. Uden at ville udråbe mig til ekspert vil jeg mene at din røgtemperatur er passende for din skorsten, forudsat der ikke er sænket en isokern foring ned i hullet. Du bør nok spørge skorstensfejeren eller oliefyrsmontøren næste gang de lægger vejen forbi.

I øvrigt kan du lave en 'turbolator' selv, ved at hænge et stykke kraftigt jernkæde ned i kedelrøret. Det er der en del stokerfolk der gør for at hæve virkningsgraden på deres fyringsanlæg. Jo lavere røgtemperaturen er jo større virkningsgrad har kedlen.

Hvis du selv vil lege, kan du prøve at måle røgtemperaturen 1 meter fra toppen af skorstenen. Der må temperaturen  helst ikke komme under under 60 grader hvis du vil undgå vand i skorstenen og dermed løbesod. Som måleinstrument kan du bruge et alm ovntermometer. Husk bare at fyret helst skal have hørt i minimum 15 minutter før målingen bliver nogenlunde pålidelig.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej.

Ilm.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
I øvrigt kan du lave en 'turbolator' selv, ved at hænge et stykke kraftigt jernkæde ned i kedelrøret. Det er der en del stokerfolk der gør for at hæve virkningsgraden på deres fyringsanlæg. Jo lavere røgtemperaturen er jo større virkningsgrad har kedlen.


Det lyder spændende;-)

Men hvad er kedelrøret? Mener du her røgrørene?

\Kalasnikov
Hej Kalasnikov.

Nej, mener kedelrørene i en rørkedel.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ok... tak for uddybningen

\Kalasnikov
Til Silas

Tror måske du skulle overveje om ikke der skal gøres noget med dit fyr for der fiser meget varme oven ud af det. Din røg temp skal helst være så lav så mulig men dog lidt over 60 som det mindste. Kunne være du skulle tænke på om en ny kedel ikke var en investering der hurtigt kunne tjene sig selv hjem eftersom de dråber der kommer i er ret så dyre jo.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis