Nyt lag Gipsplader uden på eksisterende gipsvæg

Hejsa
Jeg er ved at friske et kommende soveværelse op.
Men en af processorne er jeg lidt i tvivl om hvordan jeg gør så det holder.

Væggene i dag er 80% gipsvæg (enkelt lags) og 20% spånplader. Det er beklædt med savsmuldtapet. Da tidl. ejer brugte rummet til model jernbane (huset er en gammel station) er der temmeligt meget maling.
Da vi flyttede ind for et par år siden prøvede vi at fjerne tapeten og ville så sætte ny tyk struktur tapet op. Det opgav vi.

Nu er vi så ved at give hele rummet en tur og beslutningen er at beklæde alle vægge og skråvægge med et nyt lag gips.
Nu kommer jeg til problemet. Hva. en lægtesøger og ved at bore kan jeg så konstatere at forskalligen under gipsen sider med 60cm afstand (det er GDS 120cm plader der er på nu)
Jeg har indkøbt de bedre 90cm plader som er meget stivere. MEN hvordan pokker sætter jeg de nye fast så det holder ?
Tænker en kombination af skruer og så en eller anden klæbemasse.
Men holder det på tapet, så samlingerne sidder ordenligt der hvor jeg ikke kan samle over en lægte ?
Og hvad skal jeg bruge ?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det nemmeste ville ja være at få dine 90 cm ombyttet til 120 plader.

Men vil du hellere benytte dine 90 plader, kan det da også lade sig gøre.

Du ligger de nye plader på tværs, så dine endestød lander så der er underlag, udfor alle endesamlinger.

I dine tværsamlinger benytter du pladebånd, så du også har under her, alternativt kan disse samlinger limes til bagvedliggende plader, hvis ellers tapeten sidder godt fast.

Pladebånd er dog ikke helt billigt, så vil klart være en dyrere løsning.
Da jeg fik set hvordan loftet var lavet (dobbelt dampspærre, nederste loft sad sømmet op i øverste loftbrædder med 7 søm) så besluttede jeg at strippe væggene.
Jeg fandt ud af at 15x15cm gipsstykket nemt kan bruges og ikke bare smides ud
Ja, utroligt at man vil spare penge ved at benytte disse stumper, når en hel gipsplade kan fåes til 50,- pladen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også