Udgravning i kælder

Jeg skal i gang med en renovering af min kælder og overvejer forskellige alternativer. Et af dem går ud på at fjerne gulvet og isolere og støbe nyt gulv med gulvarme.

Men.......

Det eksisterende betonlag er ca. 15cm tyk og ligger direkte på jorden, derudover er min kælder grundmuret hvilket betyder at muren slutter i niveau med jordlaget under mit eksisterende beton gulv. Så en yderligere udgravning er altså lig med undersstøbning af muren, hvilket ikke er økonomisk muligt :-(

(Der er fra nuværende gulv til loft en frihøjde på 218cm)

Kan jeg godt bare fjerne det eksisterende betongulv, har det ikke en støttende effekt(skivepladefunktion) og er det i orden at "hæve" denne skivepladefunktion hvis jeg udlægger isolering og støber et nyt betongulv som jo nu vil ligge højere?

Hvad gør jeg??

Er det overhovedet muligt at få gulvvarme i min kælder uden at skulle i gang med at understøbe?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Generelt nej, skal du have gulvvarme skal du have 300mm isolering i gulvet.

Dvs. 300 isolering + 100 mm beton = 400 mm

Du har i forvejen kun 2180 + 150 mm ned til underlaget dvs. 2330 mm i alt.

Du får bagefter så kun 193 cm til loftet - evt. gulvbeklædning, dette ville jeg ikke anbefale på nogen måder, da kælderen jo ikke rigtigt er værd at benytte bagefter så, man vil føle sig godt klemt dernede.

Koluda har principielt ret. Kravet er 300 mm. isolering, hvis det skal leve op til bygningsreglementet. Men jeg vil nu overveje en mere pragmatisk tilgang, som jeg selv har anvendt i badeværelse/gang (ca. 14 m2) efter råd og vejledning fra min entreprenør/kloakmester. Vi havde samme problem som dig, desværre dog kun med 205 cm. til loftet. Understøbning var økonomisk og tidsmæssigt udelukket, og teknisk problematisk pga. kloakrør. Vi gravede derfor ned til underkant af fundament langs siderne, og ca 15 cm. ud fra væggene, derfra skråt ned, så vi ca. 35 cm. inde på gulvet var nede i ca. 35 cm under gulvkvote. Langs med væggene lagde vi derefter 5 cm styrolit, derefter kileskåret 20 cm., fra 5 til 25 cm. og så på gulvfladen 25 cm. styrolit. Rionet og gulvvarmeslanger og derefter 7 cm. beton, afsluttet med 2-3 cm. slidlag (med fald til afløb).

Løsningen er selvfølgelig ikke så god som med understøbning og 300 mm. på hele gulvfladen, men tilbagebetalingstiden på merudgiften til understøbning ift. besparelsen på varmeregningen regnede jeg ud til at ligge på den forkerte side af 100 år.. Varmetabet er desuden størst fra betondækket over i kælderydervæggene, da der ikke er nogen randisolering mellem betondæk og kældervæggene. Dette er ikke en forglemmelse, men valgt for at undgå opstigende grundvand ved massive regnskyl, der ellers villle kunne trænge op gennem/langs randisoleringen.

I praksis virker løsningen godt, men gulvet føles dog koldere i en stribe på ca. 20 cm. langs væggene.





Generelt nej...?

Hvad er undtagelsen :-)
Hej Lyk,

Tak for svaret og du har jo en god pointe i de 100års tilbagebetalingstid :-)

I en anden tråd har jeg netop hørt at man kan retfærdiggøre at isolere mindre end lovkravet hvis det ikke er rentabelt.

Det er vist den situation du lige har beskrevet.

Jeg er ikke helt spids på reglerne, men er dog ret overbevist på, at du ikke gør noget ulovligt ved den løsning som jeg har brugt. Det generelle krav i Bygningsreglementet er en 25 pct. regel, hvilket betyder at du skal bringe bygningen op på BR08-krav ved renoveringer af over 25 pct. af klimaskærmes areal eller renoveringer med en udgift på over 25 pct. af ejendomsværdien. Kravet gælder dog ikke, hvis de nødvendige tiltag ikke er rentable. Nu er du jo ikke i nærheden af 25 pct. reglen, men jeg kan ikke forestille mig, at der gælder hårdere krav når du er under 25 pct. reglen.

Det ville i øvrigt være helt meningsløst, hvis man ikke kan tage hensyn til den eksisterende bygningskonstruktion ved efterisolering. De fysiske rammer i et eksisterende hus kan jo gøre, at man ikke kan efterisolere med de mængder isolering, som kræves ved nybyggeri.

Hvis du er i tvivl vil jeg foreslå dig, at du snakker med kommunens tekniske forvaltning.

Under alle omstændigheder vil jeg ved et salg af huset oplyse, hvordan konstruktionen er lavet.

 

Annonce

Hej lyk,

Ja det giver jo god mening det du siger 

Jeg vil selvfølgelig ikke feje noget under gulvtæppet ved et evt. salg, det er netop derfor jeg spørger både i øst og vest for at få afdækket situationen så jeg ikke får en vis ting i klemme på et senere tidspunkt

Hejsa,

 

I en anden tråd har vi diskuteret U-værdi og isolering i henhold til BR08:
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/af...afv/topic/

Jeg er dog stadig lidt i tvivl om hvorvidt det kan give mig problemer at fjerne betonlaget til bund af fundament for derefter at erstatte det med isolering og et nyt betondæk som vil ligge noget højere end det gamle betondæk, vil det gøre den del af fundamentet der ligger under det nye betondæk ustabilt eller er det ikke noget problem?

Hej
Det vil ikke give noget statisk problem, at "hæve" betonpladen lidt.
Når det kun drejer sig om så lille rum, som du snakker om vil jeg heller ikke mene, at det er noget problem at fjerne betonlaget, for derefter at lave en ny opbygning, så længe det gøres med forsigtighed og omtanke. Havde det derimod været en stor flade det havde drejet sig om, skulle man være noget mere varsom.

MVH

Flemming Bundgaard
Byggerådgiveren ApS
2283 2586
http://www.byggeraadgiveren.dk

Vi laver selvbyggerrådgivning vedr. træhuse, tilbygninger og lavenergihuse mm.

Hej Flemming,

Tak for rådgivning i denne tråd også

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis