Olietank udskiftning

Jeg har anskaffet en Titan Plastolietank med rørgennemføring i toppen for sugerøret. Min tidligere olitank havde sugerørstilgang i bunden. Endvidere agter jeg at placerer den nye tank ca. 30-40 cm under oliebrænderens niveau. Ifølge diverse anbefalinger skal der når tanken er monteret under brænderniveau monteres en flow control og en kontraventil i enden af sugerøret inde i olietanken.
Mit spørgsmål er om der er nogle som har erfaringer med sugeledninger uden flow control hvor det virker udemærket alligevel ?
Kontraventilen er vel under alle omstændigheder nødvendig ? onmousedown="return false;" src="/DesktopModules/ActiveForums/themes/LDS/emoticons/unsure.gif" width=20 height=20>
Tankens niveau er jo ikke så langt under brænderens trod alt. Sugeledningen er Ø10mm og ca 7-8m lang.

KJO

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det afgørende er hvad oliefyrs fabrikanten foreskriver er max løftehøjde på netop dit fyr. Selv har jeg et Reillo gulliver fyr og det suger op af en jordtank der ligger 2m nede i gennem et 14m langt 10mm wicu rør. Der er en max højdeforskel på 2,5m når tanken er ved at være tom og 1,3m når den er fuld.
Reillo foreskriver selv at 2m løftehøjde sammen med 10mm rør og 15m længde er max.
Eneste ulemper ved så stor løftehøjde er at det kan være vanskelig at udlufte systemet, jeg gjorde de ved at suge i wicu røret med en gammel støvsuger. Hvis der er den mindste mulighed for at der kan komme luft i systemet vil fyret "tabe" olien.
Jeg ved ikke hvad en flow control ville hjælpe på mit system?
Prøv at kikke på nettet om du kan finde manualen til dit fyr, der står sikkert de oplysninger du skal bruge

/John

/John Jensen

Tak for indlæget det kunne jo godt se ud som om at jeg kunne klarer det uden automatisk udluftning (flow kontrol) selv om diverse manualer på oliebrændere anbefaler en sådan, men er det ikke en god ide med en kontraventil på enden af sugningen i tanken ? jeg kunne godt tænke mig at hører om der er andre der har erfariger med dette.l

KJO

Jo selvfølgelig er det en go ide med en kontraventil så olien ikke løber tilbage i tanken, men hvis tanken løber tør
så er Flow kontrol nok en go ide´

Og der kan ikke komme luft i systemet så længe der er olie i tanken så hvis du sørger for det er den ikke nødvendig.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis