Duer Scotte jordvarmeanlæg?

Hej alle sammen

Jeg vil gerne etablere jordvarme i mit hus. Huset er 200 m2 i 2 plan og har ikke gulvvarme. Kun radiatorvarme. I fremtiden har jeg tænkt mig at opvarme en 50 m2 lade med gulvvarme yderligere. Jeg har fået tilbud fra 3 forskellige installatører på jordvarmeanlæg. Ud fra deres tilbud kan jeg se at priserne på selve varmepumpen er nogenlunde de samme (10,5 kW CTC EcoHeat fra Gastech, EHP 11 LW fra Bosch og en TVP 6-10 VV fra Vagn Tanderup). Så har jeg set en Scotte varmepumpe hos vvs-eskperten som ser ud til at kunne det samme, men er ca. 20.000 kr. billigere. Derfor er mit spørgsmål:  Er Scotte varmepumpen lige så god som de andre mærker?

Venlig hilsen,
Óskar
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Oskar

Scotte jordvarmeanlæg står ikke på Energistyrelsens liste over energimærkede varmepumper. Det gør flere af de andre, som du nævner. Om det så er fordi det er en ny varmepumpe, som ikke er nået at komme på listen eller det er fordi den ikke dur, skal jeg ikke kunne sige, men prøv at undersøge det nærmere. Kontakt evt. Energistyrelsen.

Du kan finde link til Energistyrelsens liste her.

MvhS
Tak for svaret Søren. Jeg kigger på listen.

Jeg er faktisk ikke sikker på at jeg tør satse på Scotte. De siger den har en COP på 4,4 ved 35°C fremløb, men hvad er COP ved 45-50°C, som jeg nok vil få brug for i de koldeste måneder, da jeg ikke har gulvvarme? Det kan jeg ikke få svar på.
En COP på 4,4 ved gulvvarme er bedre end de bedste energimærkede varmepumper, så gad vide, om det er målt under de samme standardforhold?

Jeg ville ihvertfald være skeptisk og få det undersøgt hos en fagmand (der ikke sælger Scotte anlæg, måske kan Energitjenesten svare på det...?). De energimærkede varmepumper har også  en COP ved fremløb til radiatorer og den ligger højst på 3,3.

MvhS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis