Har jeg dummet mig? Plankegulv vs spånplader!!!

Hej

Jeg bliver nødt til at have lidt hjælp. Jeg er i gang med at totalrenovere et soveværelse i vores 2-plans parcelhus fra 1980. Under gulvtæppet var der gulv-spånplader og jeg var så naiv og tro at de lå ovenpå strøer.

Jeg har derfor indkøbt et lækkert ege-plankegulv fra PA savværk med dimensionerne 25mm X 160 mm, samt skruer osv....

Min plan var at fjerne spånpladerne og derefter lægge plankegulvet på strøerne således at "højden" på gulvet passer med det tilstødende rum (vores entre). Jeg savede derfor en plade over og trak en halv spånplade (22 mm) op. Til min store overraskelse (ja - jeg er ny i faget og ved tilsyneladende for lidt om konstruktioner) lå spånpladerne blot ovenpå isoleringen (kun adskilt af en tynd "brun plade" (kan ikke huske hvad det hedder).

Hvad vil folk foreslå jeg gør? Trækker hele lortet op og smider nogen strøer ned?

Håber nogen kan hjælp en fortvivlet GDS-mand....
32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Henrikhp.

Henrik  jeg forstår dig ikke rigtigt, gulv-spånpladerne, ligger på isoleringen, under den er der så beton eller strøer?.
De brune plader du omtaler, er sikkert masonite ca. 4 mm. tykke.
det gl. gulv var det stabilt, at gå på.
Kan du måske lidt nærmere forklare, hvordan bunden (det bærende) er, taler vi om stuen eller 1. sal.
Så det bliver nemmere at komme med gode råd.
Prøv at beskrive punkt for punkt.
Vil gerne hjælpe dig hvis jeg kan.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Så vidt jeg kan se og mærke (har stukket en kniv så langt så muligt ind under de spånplader der stadig ligger der, for at lede efter strøer) ligger spånpladerne "flydende" ovenpå nogen rockwool-batts. Batt'sne er ret hårde og er dækket med masonit.... Vi snakker om stuetagen. Har stukket en kniv ned gennem batt'sne og mener at kunne mærke beton under batt'sne... har dog ikke kigget efter....

Som jeg ser det er opbygningen altså som følgende:

beton
100 mm rockwool terrænbatts
4 mm masonit
22 mm spånplader limet i fjer og not

Håber det giver et billede af det
Du skal helt ned under de bats for at se hvad der liggger..
det kan sagtens være opbygget som du selv beskriver , faktisk en ret god løsning , som dog sjældent er brugt

lad spånpladerne ligge og skru i dem på samme måde som hvis det var strøer
lav strejer på pladerne for hver 60 cm , så du har noget at skrue efter

den løsning giver selvfølgelig en højere gulvhøjde , alternativet er at du skal til bunden og starte forfra eller købe et 14 mm gulv

MVH

gulvmontøren
Under isoleringen er der ca. 10 mm sand og derunder beton.

Efter en søvnløs nat e jeg kommet frem til følgende....

Jeg piller pladerne af. Isoleringen forsigtigt op. Fjerner sandet og får lagt et pudselag på betonen. Derefter dampspærre - 45x100mm træ rundt i kanten samt placeret således at jeg kan genbruge isoleringen mellem de "nye strøer".

Endeligt lægges gulvet og voila....

ELLER HVAD? er det så nemt?

Plankegulvet ovenpå spånpladerne er i hvert fald udelukket pga. trinhøjde. En alternativ løsning kunne være at pille spånpladerne af og så lægge gulvet flydende ovenpå isoleringen. hvad siger eksperterne til det?
Annonce
det vil aldrig holde , især pga at et strøgulv ikke kan holde i samlingerne kun med lim , de SKA skrues eller sømmes
når du strøer op igen , så må der max være 60 cm mellem strøerne
fjern sandet og glem pudslaget hvis betonen kan bære
klods strøerne op med knudsen-kiler ( du kan jo også skære klodser på gammeldags maner ) så har du en god grund at lægge gulvet på
fjern isolering, køb nogle strøer i 50*50 skru strøerne ned i betonen med karmskruer 7,5*72 feks (med hoved). en i hver ende af lokalet, og så med 720 mm c/c. husk og læg strøerne på murpap. isoler imellem strøerne med 50 milimeter isolering. skru gulvet i med montaflex skruer (husk forboring i planken).

hvis der nu er højde nok til 100 mm isolering så klodser du bare strøerne op så de er 100 over beton og isolerer imellem. der skal være 650 mm imellem klodserne.


grunden til jeg siger 720 mm c/c er pga sådan er foreskrifterne for den tykkelse gulv på strøer, og går du ned i en mindre afstand får du et stivere gulv at gå på, og et trægulv på godt fjedre lidt.

http://www.lyrk.dk
att naveren

forskrifterne siger godtnok max 72 cm , men det er sjlædent det går uden problemer , 60 er iorden
opklodsning på 50x50 strøer er max 50 cm
og du må ALDRIG skrue strøerne fast i betonen
murpap bruges kun hvis der klodses op med træ , bruges der knudsen-kiler skal der ikke noget under

hvilke problemer mener du man får når man bruger 720 mm c/c ?
hvorfor må man aldrig skrue strøer fast i beton ?
og hvor får du fra at max oplkodsning er 500 mm ?

det er da alt for dyrt at bruge knudsen kiler til det.......

http://www.lyrk.dk
Bare lige et indspark - du skriver 2-plans hus - er der kælder under det gulv du arbejder på?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis