Varmeflytning til 1. sal

Hej,
Jeg har et gammelt bindingsværkshus  med 1. sal og vil meget gerne udnytte varmen fra min brændeovn i underetagen bedre. Vi kan ikke rigtig få varmen op på 1. salen så jeg overvejer at lave en ventil i loftet lige over brændeovnen og derved få varmen derop. Det kan heldigvis nemt lade sig gøre. Men er det mon nødvendigt at montere en blæser for at få varmen op eller kan man forvente at varmen selv finder vej med et ventilationssystem i 100mm rør?

MVH
Anders
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Anders.
Se i mine drenge år var det ganske almindeligt at man havde riste i gulvet på førstesalen, de var dog lidt større en dit forslag på 100 mm. Mine bedsteforældre havde det og ristene var ca. 20 x 30 cm. og så kunne de lukkes af. Varm luft søger altid opad, bare se på en varmlufts balon 

V.h.  Håndværkeren

Jamen det siger min logikmig jo også. Det var mere om det var noget der var nogen der havde erfaring med. Vil også helst slippe for en blæser midt i stuen...! Men du har nok ret i at risten skal dimentioneres korrekt. Nogen bud hvor man finder den slags riste? Jeg har kigget på nogle rustfri beregnet til både. De var meget pæne og til at betale.

du kan få laserskåret en fx. i alu. efter din egen skitse det koster ikke en bondegård ,

Maskinteknikeren

Til hvad nytte er et solur i skyggen?
 

Hejsa.
Husk at lyd fra stuen samt evt røg vil finde den samme vej op

Hitman
Alt er let.( hvis man ka )
Røret/kassen i etageadskillelsen kan fores med mineraluld, det tager noget støjen, men lav et eller spjæld/lem for at lukke støjen nede/oppe. Bare en tyk måtte til at dække hullet ovenpå kan tage feststøjen de få gange der måtte forekomme af fester.

 

Annonce
Hej, aco47
du kan sagtens undvære en blæser, det du skal have lavet er, naturlig ventilation. Det er rigtig at varmen stiger op, men hvis du kun har en åbning til 1.salen, så kan der ikke opstå cirkulation af luften. Prøv evt. engang når du har fået fyret godt op i brændeovnen og åbne et vindue på 1.salen en 2-3 cm. så fortrænger den varme luft, den "kolde" som vil forsvinde ud til fuglene.
Jeg kender ikke til størrelsen af den rist, du skal have lavet for at opnå cirkulationen af luften, måske der kommer et råd senere.
Jeg har lavet det med ø100, som går over i en fladkanal 200x50, som forløbig går op til loftet på 1. sal (og stopper der... )
Jeg har fået tilsluttet værelset på den ene side af væggen med kanalen. Det kræver absolut en blæser, hvis der for alvor skal flyttes noget varme, men der kommer da lidt igennem...
Der kommer også lyd, så jeg har en rist, der kan lukkes, monteret som afgang. De store gulvriste, som I snakker om her må kunne fungere ved konvektion, men jeg tror også de vil flytte mere lyd end min løsning gør.

MVH Leo

Min nabo har et sådant arrangement, med en rist på 30 x 50 cm, som jeg lige husker det. Det har virket fint efter hensigten, men undertiden har det været nyttigt at blæde mere eller mindre af.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg bruger et rør til murgennemføring (ø15o) hvori jeg har monteret en blæser fra en computer (den larmer ikke særlig meget). Husk som nogle skriver at åbne nogle døre så der skabes en cirkulation ml. de 2 rum. Eller som minimun skal du sikre at at det rum du fjerner luft fra kan tilføres ny luft og det rum du tilfører luft kan komme af med den luft der fortrænges.

Held og lykke
Allan
Hmm jeg kender en der lavede hul over ovnen, det var ikke en succes. Der blev nemlig alt for varmt deroppe.

Men ellers billig og fornuftig løsning så gør det bar men sørg for det er en du kan lukke for når det bliver for
meget, luften lige over en brændeovn er meget varm.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis