Konservering af friskpresset æblejuice

Hej.

Jeg har ca 150 kg æbler jeg skal presse i mit hjemmemosteri, og derefter konservere på en eller anden måde.

Jeg vil dog helst undgå at fryse saften ned, da jeg har begrænset fryserplads, men hvad kan man gøre?

Jeg vil ligeledes helst ikke varmebehandle æblesaften/æblemosten, da jeg synes det ødelægger smagen.

Kan man konservere uopvarmet æblemost ved at tilsætte Atamon, og derefter putte den i skoldede lufttætte flasker (har en kapselpåsætter)? I bekræftende fald, hvor meget Atamon skal man så bruge pr. liter ren saft?

Jeg tænker også at det ville hjælpe hvis man fyldte flaskerne helt op, før man sætter kapsel på, for på den måde at begrænse ilten i flasken.

Så i "Bonderøven" på DR2 at han blot "kogte" saften direkte i flaskerne, ved at sætte dem i vandbad i ovnen, men vil som sagt helst ikke varmebehandle, med mindre der ikke er andet at gøre.

På forhånd tak
Venligst
Peter

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Peter.
Jeg så også "Bonderøvens" udsendelse og der var da lige et par ting der undrede mig.
Men til dit spørgsmål, jeg er ikke sikker men vil tro at tilsætter du 1. cl. atamon pr. L. skulle du være på den sikre side.
Men du kan altså ikke skolde "kolde" flasker, de vil sprænges, men du kan svovle dem. Jeg har selv for en del år siden fremstillet vin og kan huske at jeg skulle svovle flaskerne inden brug, du skal bruge noget svovlpulver, købes i Matas i små breve hvor et brev er til 10 L. varmt vand. Du skal have en stor balje som du kan lægge alle flaskerne ned i, så de ligger i svovlblandningen. Tag dem op enkeltvis og ryst dem grundigt, hvor efter du skyller dem to gange (med rysteturer) i koldt vand fra hanen. Stil dem til tørring med åbningen nedaf på en rist i en trækasse eller lignende. Her efter skulle du kunne hælde ablesaften på og lukke dem, husk at kapslerne også skal svovles inden brug.

V.h.  Håndværkeren
Man kan nu godt skolde flasker, hvis man er lidt forsigtig. Hælder man en sjat varmt vand, ikke ligefrem kogende i, og ryster flasken godt med det og så igen lidt mere og nu gerne kogende og til sidst kan de godt tåle kogende vand.
Jeg er så fandens klog på dette, fordi jeg ofte bliver sat til den opgave, når hustruen laver saft her i denne tid.

Man skal vel være lidt tilbageholdende med Atamon? Jeg synes at kunne forstå, at det ikke er så sundt, (og at man måske derfor får gråt hår??? ) Selv skyller vi kun flasker i Atamon men tilsætter ikke noget til saften.
En ting har jeg så smerteligt erfaret, og det er at man skal være meget forsigtig med ikke at spilde på kanten af flasker og glas inden man sætter lå og lign på. Igennem det spildte kan mugsporer åbenbart finde vej.
Efter vi er begyndt at være meget omhyggelig ved påfyldning og aftørring med Atamonvædet køkkenrulle på kanten, er der ikke mange mugproblemer længere.

Der hersker jo en del divergerende meninger om upastoriseret æblemost. Selv har vi undladt det, men måske en fjollet nervøsitet???

Med venlig hilsen
ktm

 

Ok - tusind tak for svar til både Håndværkeren og KTM.

Jeg decinficerer altså flaskerne enten med kogende vand, eller med en eller anden form for decinficerende væske. Tager den kolde saft, og tilsætter en cl. Atamon pr. liter, og decinficere kapslerne før de sættes på, og skulle dermed kunne opbevare æblemosten de næste måneder et kælderkoldt sted.

Men KTM. Siger du at din most kan holde sig uden nogen som helst form for varmebehandling eller tilsætning, bare ved at decinficere flasker og være forsigtig med at holde tætningen "sukkerfri"?

Udover det, så tænkte jeg på om i vasker jeres frugt , før den bliver presset, i andet end vand. Så f.eks.en Youtube film,hvorenmand vaskedeæblerne i en mild kloropløsning, og derefter i rent vand. Det er dog for skrapt for mig, at vaske ting i klor, men måske er der andre der har erfaringer med rengøringen før man moster.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
et meget brugt konserveringsmiddel inden for industrien er æblesyre, som findes naturligt i dine æbler, så det skulle ikke være nødvendigt med andet, bare de står mørkt og køligt, du skal bare skylle dine æbler skære evt pletter eller andet væk, så er den i vinkel, jeg skolder da også bare mine flasker med kogende vand, det sker der intet ved, det er 1 l med patentlåg.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Jeg tør ikke rigtig det med at presse eller få presset æbler med al den snak der har været om bakterier, der kan udvikle sig i mosten.
Den saft jeg snakker om er udvundet i en saftkoger, vist nok det man før i tiden kaldte en tutti frutti. Dvs. saften er varmebehandlet og kan måske derfor bedre holde sig uden mug. En sjælden gang imellem går det dog desværre galt og der dannes mug, men det er måske i 1 ud af 40-50 flasker.
Min kone skærer al dårligdom og kærnehuse fra, hvorefter jeg bruger resterne oven på min havregrød. På den måde gør æblerne nærmest dobbet gavn.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce

Hej igen, og endnu engang tak for svarene.

Håndværkeren: Pr. 1. september 2009 er det blevet forbudt at sælge svovl til private i Danmark. Jeg ville ellers have brugt din metode, men Matas (og mange andre) måtte ikke forhandle det længere.
Det var ellers en god idé, så jeg kunne desinficere store mængder på én gang.

Nu er jeg i vildrede igen, for da min udemærkede gør-det-selv saftpresser/mostpresser giver ca. 65 liter saft pr. 100 kilo pulp/knuste æbler, så er det sørme mange liter saft der står på spil, hvis jeg kvajer mig med konserveringen.
Når jeg har skåret de beskadigede dele af alle æblerne, så regner jeg med at kunne få omkring 80 liter æblesaft.

Sidste år havde vi slet ikke så mange æbler, og derfor frøs vi det bare ned i mælkekartoner (hvilket er smart efter at der er kommer skruelåg på dem), men i år skal det på flasker.

Men det med at skolde alle flasker bliver noget af en omgang, når der er tale om 240 flasker på 33 cl.

Så er der andre gode forslag til decinficeringsmetoder, med midler der kan købes i "normale" butikker. Ved at man ved diverse hjemmebrygger-shops kan købe alt muligt smart, men er lidt i tidspres, så ville gerne finde noget jeg umiddelbart kan komme til.

Jeg har 3 liter laboratorie sprit, så tænkte lidt på bare at skylle flaskerne i det. Men ellers er der jo Atamonen.
Kan man "genbruge" Atamonen fra flaske til flaske. Altså tage og lave en liter kraftig Atamonopløsning, hælde den i en flaske, og hælde det videre til den næste flaske?

Venligst
Peter

Ps. Til dem der finder det her indlæg fra Google, og gerne vi se min æblepresse / mostpresse, så er her et billede.

-Den er 1100 mm høj og 700 mm bred (plus bredde på benene).
-Top og bund er lavet af 100x100 bjælker. I bunden er der så sat 50x100 reglar på siderne, så det danne er "hel" plade på 300 mm i bredden.
- Jeg havde ikke lige nogle gevindstænger, eller bræddebolte der var over 200 mm, så den er samlet med 120 mm skruer, hvilket dog ikke har vist sig at være et problem. Havde jeg haft dem, havde jeg dog brugt gennemgående bolte til top og bund.
- Selve "kurven" er lavet af en gammel rustfri gryde på 20 liter fra en trykkoger, hvor der er boret huller i både siden og bunden (med ca. 50 mm mellemrum i siden, og en 10 huller i bunden). Man må selv vurdere hvor mange huller man vil lave. Jo flere huller, des svagere bliver gryden, så det er lidt efter hvor tykt gods din gryde er lavet af.
I realiteten behøver der slet ikke være bund i. Det er der ikke på de "professionelle" kurvepressere. Husk skæreolie når I borer, for ellers ødelægger i jeres bor.
Af andre ting jeg har set brugt som kurv kan jeg nævne: En opskåret 11 kg gasfalske, en gammel mælkejunge, en metalskraldespand, en gammel tromme. Hvad som helst cylinderformet, og solidt kan bruges. At finde og bore i "kurven" er klart det mest irriterende ved det her projekt.
- Presseplade en ligeledes lavet af krydsfiner, og forstærket med 50x100 reglar.
-Kassen i bunden er lavet af en lidt krydsfiner, og 50x100 reglar, fordi det var de stumper jeg havde. Der er boret et hul i bunden som saften kan løbe ud af (duh!!). Kassen bliver foret med lidt plastic når vi presser, for det letter rengøringen (og igen - vi prikker lige et hul, så saften kan løbe ud). Nb. Kassen sidder ikke fast.
- En 6 tons donkraft (3-4 tons er mere end rigeligt, men det var den jeg havde). Min er købt i biltema, men både Thansen og Harald Nyborg har dem
- Der er sat en metalplade under overlæggeren, for at donkraften ikke skal mase sig ind i træet.
- Og så mangler der bare nogle afstandsklodser til at lægge ind under donkaften, efterhånden som pressepladen forsvinder ned i kurven.

Den holder som sagt en udnyttelsesprocent på omkring 65-70%, hvis man knuser æblerne ordentligt før man putter dem i kurven. Jeg bruger en decinficeret kompostkværn først, og derefter "rører jeg rundt" i massen med sådan en farve/mørtelblander man sætter på boremaskinen, som jeg har slebet skarp.
Man kan nøjes med at knuse æblerne i en spand, med en bjælke eller lignende. Jeg var dog så glad for at det gigantiske fejlindkøb min billige kompostkværn var, endelig kunne bruges til noget.


 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Ps. Der skal selvfølgelig en eller anden form for net i kurven. Det kan være ostelærred eller gamle gardiner. Jeg har brugt noget insektnet i nylon, for det suger ikke saften.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Jeg husker at min Mormor brugte det samme atamon fra glas til glas når hun syltede, hun brugte de der glas med glaslåg, en gummiring og en stålbøjle til at holde glaslåget på plads med. Når hun så skulle lukke glasset dryppede hun lidt sprit på undesiden af låget satte ild til og klappede det på glasset. På den måde blev der vakum og ilten var pist væk.
Jeg hælder en kraftig atamonblanding fra flaske til flaske ganske som Mormor!
Hvis det er glasflasker, kunne du have en stor gryde kogende vand stående på komfuret med ild under og så bare drøne de godt forvarmede flasker ned efter tur. Måske en ide at have en passende tang til at tumle dem med. Så kan det ikke tage alverdens tid at skolde dem. Det er jo tilstrækkeligt at de bliver varmet op til 100 grader.
Det er ellers en flot presseopstilling!
Jeg har været i gang med tanker om at bruge min værkstedspresse, faktisk principielt mage til din opstilling, men strandede lidt på filtreringen og så baktusseproblematikken.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvis det kun handlede om at slå alt levende ihjel i flaskerne, kunne de med held stables i Micro ovnen og få 10 sek.
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis